Recenzia: Rallyman GT – rally na vašom stole

Nedávno som recenzoval hru o automobilových pretekoch s názvom Heat – pedal to the metal, recenziu si môžete prečítať tu. Heat dostala od našich členov aj titul Hra roka 2022. No a na stole už mám ďaľšie autíčka a trate. Autorom Rallyman GT je Jean-Christophe Bouvier, tento dizajnér celú svoju tvorbu zasvätil hre Rallyman – vydal bezpočet rozšírení a samostatne hrateľných verzií hier. Hru na CZ/SK trh priniesla spoločnosť Blackfire, napočudovanie takmer v rovnakom čase ako vydali aj hru Heat. Za poskytnutie hry na recenziu veľmi pekne ďakujeme a musíme dodať, že pri recenzovaní sme absolútne nezávislí.

Keďže v Heat mám odohraných už nesmierne množstvo partií a vysvetlovačiek, určite sa nevyhnem akémusi porovnávaniu oboch hier a na konci recenzie sa pokúsim zhrnúť výhody a nevýhody jednej či druhej, prosím berte však na vedomie, že je to len moje subjektívne hodnotenie a váš názor môže byť iný.

Rallyman je určený podobne ako Heat pre 1 až 6 hráčov, a hra trvá zhruba rovnako – približne 60 až 80 minút. Rozdiel je v tom, že Rallyman je určený pre hráčov od 14 rokov (u Heat je to od 10). Po rozbalení krabice vás čaká menšie nemilé prekvapenie – po vylámaní dielikov vám neostáva nič iné ako to všetko zasáčkovať a nahádzať do krabice – žiadny insert sa tu totiž nenachádza. Škoda. Čo vás však určite poteší, sú obrovské (skutočne obrovské) hexy tratí, sú obojstranné (každá strana je iná) a je ich tu vyše 30. Už pri pohľade na nich vám srdce zajasá – nielenže sú pekne ilustrované, ale ako ste sa iste už dovtípili – umožnia vám skladať vlastné trate – nebudete obmedzení len na existujúce trate v pravidlách (je ich 8) ale môžete si vytvárať takmer nekonečné množstvá tratí – sen každého pretekára!
Ako bonus prikladám linku na editor tratí online: Rallyman Rekee (nezabudnite si označiť rozšírenia ktoré máte, alebo len základnú hru) a zoznam (aj editor) už predpripravených tratí podľa reálnych dráh na stránke Rallyman Tracks & Road Books tak tomu už hovorím poriadna láska k hre. Jednoznačná paráda! O trate teda žiadna núdza nebude.

Rallyman GT v plnej svojej kráse

Tak teda pripravíte si trať, a na štartovacie políčka položíte autíčka, autíčok je síce šesť a každé je iné, ale to si všimnete až pri podrobnejšom skúmaní, sú totiž z jednofarebného jednoliateho plastu. Škoda, Heat mal veľmi pekné autíčka pri zhruba rovnakej mierke, chápem, že každý špás niečo stojí, ale takto to Rallymana v porovnávaní hádže do nepekného svetla.

Hracie kocky: kocky rýchlosti (čierne), kocky zotrvačnosti (biele) a kocky brzdenia (červené). Puzdro je na losovanie žetónov poškodenia.

Plánovanie s kockami rýchlosti

Samotný pretek pozostáva z plánovania trate pomocou kociek, pričom sa snažíte prejsť zákruty tak, aby ste nevyleteli z trasy (zákruty majú čísla rýchlosti – akou sa dá maximálne prejsť zákruta bez straty kontroly nad vozidlom) K dispozícii máte 6 kociek rýchlosti (každá má svoje konkrétne číslo, napr kocka rýchlosti 1 má na svojich štyroch stranách číslo 1 a na zvyšných dvoch výkričník. K dispozícii máte aj tri kocky brzdenia (ktoré znižujú rýchlosť o 1) a dve kocky zotrvačnosti, ktoré ponechávajú rýchlosť predchádzajúcej kocky rýchlosti. Každú z kociek (okrem kocky brzdenia) položíte na jeden dielik trasy pred svoje auto. Pri plánovaní je dôležité to, že kocky rýchlosti na seba musia nadväzovať vzostupne alebo zostupne (pokiaľ teda nepoužijete kocku brzdenia). To značí, že sa snažíte využiť čo najviac kociek rýchlosti a zotrvačnosti (chcete prejsť čo najviac políčok) musíte využiť aj kocky s nižšou rýchlosťou (1,2) – ktoré sa však hodia do prudkých zákrut. Kocky musíte ukladať vzostupne (4-5-6), alebo zostupne (3-2), pričom vám pomáhajú kocky brzdenia, ktoré dovolia znížiť hodnotu kocky o 1 (napr. 5-4-2(s jednou kockou brzdenia)). Znie to trochu zložito, ale pri hre zistíte, že je to intuitívne.

Karty pneumatík pri slnečnom počasí (vpravo hore maximálny počet výkričníkov, čierny pás vľavo – počet kociek ktoré môžete používať) Tabuľka ukazuje počet poškodení koľko si vylosujete pri strate kontroly.

Dupnúť na plyn

Ak máte trasu naplánovanú, môžete dupnúť na plyn, to môžete urobiť dvoma spôsobmi. Buď zariskujete, a prišliapnete pedál na podlahu, alebo pôjdete opatrne.
Opatrný spôsob je istejší a máte väčšiu kontrolu nad tým čo sa stane, postupne od auta hodíte plánovanými kockami pekne po jednej – ak padne číslo – nič sa nedeje, môžete pokračovať ďaľšou kockou – ale ak padne výkričník – treba sa mať na pozore – ak budete mať tri výkričníky – strácate kontrolu nad autom, čo je dosť nepríjemná situácia. Hádzanie kockami môžete pri ktorejkoľvek kocke prerušiť, a auto presuniete na pozíciu poslednej kocky ktorú ste hodili.
Riskantnejší spôsob – hodíte všetkými kockami naraz, ak ste mali šťastie a výkričníky nepopadajú (resp nebude ich 3 a viac) – okamžite sa presuniete na koniec naplánovanej cesty a získate žetóny sústredenia za každú kocku, ktorú ste hodili – žetóny sústredenia vám umožnia “zmraziť” kocky a nemusíte s nimi hádzať.

Strata kontroly

Strata kontroly je nepríjemná vec, lebo vás na trati značne zdrží. Strata kontroly má dve úrovne – v závislosti – pri akej rýchlosti a na akom obtiažnom dieliku ste sa vyrúbali. K tomu ešte treba počítať so súpermi, ktorí si na vás zgustnú. Pri bežnej strate kontroly prakticky stratíte len možnosť dohrať kocky ktoré ste si naplánovali. Pri kompletnej strate kontroly – vypadnete z trate a strácate nielen možnosť dohrať kocky, ale aj váš nasledujúci ťah – čo už riadne zabolí, nakoľko sa súperi nemilosrdne derú dopredu. Okrem toho, ak máte škodoradostného súpera – dokáže vám zablokovať vrátenie sa na trať čím strácate ďaľší ťah! Veľmi nepríjemné. Treba si naozaj dávať pozor, nakoľko úplná strata kontroly sa podľa mojej skúsenosti dá len veľmi ťažko dohnať (museli by ste mať pekelné šťastie pri hádzaní kociek). Okrem toho pri vyšších rýchlostiach môže dojsť k poškodeniu auta – získate žetóny poškodenia – čo vám negatívne ovplyvní počet kociek ktoré môžete použiť (napr prídete o jednu čiernu (ľubovoľnú) a/alebo bielu kocku atď).

Daždivé počasie je omnoho rizikovejšie ako ukazuje nižší počet výkričníkov, ktorý si môžete dovoliť.

Oprava rozbitého auta (trosečníka) / výmena pneumatík

Ak sa v priebehu hry stane, že máte toľko žetónov poškodenia, že už takmer nemôžete používať kocky tzv trosečník, oplatí sa vám zájsť do boxov. Prakticky stačí ubrzdiť len na kraji trate – tu si viete vymeniť pneumatiky (kartu auta, ktorá vás informuje koľko z akých kociek máte k dispozícii) – toto vás takmer nezdrží – prípadne opraviť auto (zahodiť všetky žetóny poškodenia) – tu si však jedno kolo počkáte. Pri opravovaní môžete aj “zdarma” vymeniť pneumatiky.

Víťaz

Vyhráva hráč, ktorý prvý prejde cieľovú čiaru. Nečakané, však? 🙂

Ukážka hexov s “prírodnou stranou”.
(všimnite si žltú (a oranžovú) ikonu obtiažnosti hexu, a súčasne maximálnu povolenú rýchlosť na zákrute (5))

Záver, zhodnotenie a porovnanie hry

Ak mám porovnať hry Heat a Rallyman GT – som hlavne prekvapený, že Blackfire dalo na trh hry s veľmi podobnou tematikou a v krátkom časovom slede. Ale koniec koncov – ako hráči môžeme byť radi, lebo si máme z čoho vybrať.
Rallyman GT je naozaj tematicky podobná Heatu, ale je určená pre starších hráčov (od 14) a hrá sa na “vážnejšiu hru”. V Rallymanovi je naozaj dôležité plánovať a zvažovať riziká pri hádzaní kociek. Je potrebné spomenúť, že pri úplnej strate kontroly je dohnanie náskoku súperov takmer nadľudský výkon (u Heat je to jednoduchšie). Rallyman GT má zložitejšie pravidlá ako Heat a umožňuje hru hrať kombinatorickejšie (u Heat len nasčítate hodnoty karát, zatiaľ čo v GT sa snažíte kocky umiestniť čo najvýhodnejšie a držať postupnosť).
Obrovskou výhodou Rallymana GT je, že si môžete naskladať nespočetné množstvo tratí. V Heat máte dokopy len 4 trate (hracie plány). Na druhej strane je nemilé, že v Rallyman GT máte komponenty len tak nahádzané v krabici a autíčka pôsobia veľmi lacno (v recenzii na Heat som vychválil prepracovaný inzert až do nebies). K Rallymanovi nájdete aj spústu rozšírení, ktoré umožnia vytvárať nové typy tratí (nadjazdy a pod), nové autá a iné. Uvidíme, ako sa Blackfire zachová k Heat-u.
Keď to mám tak zhrnúť – Heat je rodinnejšia hra, a naučiť sa ju trvá prakticky chvíľku, je prístupnejšia, a chyby v nej tak nerozladia pretekára ako chyby v Rallymanovi. Je vhodnejšia hra pre začiatočníkov a rodiny. Ak si chcete zahrať niečo “vážnejšie” alebo ste milovník pretekov, či F1 – skúste skôr Rallymana.
Ja sa ešte pohrávam s myšlienkou skombinovať obidve hry – spraviť si trasu z Rallyman hexov pre Heat. Dám vedieť ako to dopadne 🙂

Za hru ďakujeme spoločnosti Blackfire