Recenzia: Heat – hra roka 2022

Lucas pritlačil na pedál akonáhle vyšiel zo zákruty. Bol na štvrtej pozícii a strašne chcel získať medailu. V predošlých dvoch pretekoch sa mu vôbec nedarilo, a sponzori mu už začínali ukazovať chrbát. Veľmi im chcel ukázať, že sa na poslednom stretnutí mýlili a jeho plán bol blysnúť sa v zákrute, pred ktorou obyčajne stávali fotografi zo športových časopisov. Motor doslova sálal horúčavu, ale stále držal pravidelné otáčky. Lucas mrknutím skontroloval stav teploty, mal ešte nejakú rezervu ale bolo to len tak tak. Zákruta sa blížila a pretekári ktorí do nej vchádzali už pribrzďovali. Lucas nohu na pedáli nepoľavil…

Aj takýto nejaký príbeh si určite zažijete v hre Heat. Ale poďme pekne od začiatku.

HEAT ( v angličtine s podnázvom “Pedal to the metal”) je hra o automobilových pretekoch. Ok, opravujem sa – HRA o automobilových pretekoch. Som z nej možno až neprimerane nadšený (píšem recenziu po dojmoch z ďaľších vyhratých pretekov), ale doteraz sa každému hráčovi ktorému som hru ukázal alebo predstavil páčila. Hru môže hrať až 6 pretekárov vraj od 10 rokov. Jedna hra (pokiaľ nehráte šampionát v kuse) je tak do hodinky. Povedal by som, že sa to dá ešte zdravo skresať o 10-15 minút ak všetci hráči hru poznajú. V HEAT sú pravidlá pre základnú hru a aj pre pokročilú, v pokročilej hre si navolíte “moduly” ktoré si do hry chcete pridať – napr počasie (mení podmienky na dráhe či už v rovinkách alebo zákrutách), garáž (slúži pre vylepšovania áut špeciálnymi kartami), legendy (automatickí hráči), a to najlepšie nakoniec – celý šampionát (v hre sú už 3 šampionáty predpripravené, ale viete ich karty využiť aj na vytváranie nových). Naozaj je tu toho veľa. A všetko sa to pekne poprace do insertu – dokonca i s obalenými kartami a presne tak ako si to hra vyžaduje.

Zákruta sa blížila neuveriteľným tempom a Lucas sa zaradil za pretekára pred ním. Okamžite pocítil ako odpor vzduchu klesá. Povolil plyn , aby do pretekára nenarazil, ale rýchlosť vďaka nižšiemu odporu vzduchu nestratil. Teraz už len počkať na správny moment!

Svojho závodného tátoša riadite pomocou kariet, v HEAT je týchto kariet niekoľko druhov, ale spravidla všetky slúžia na to, aby vás nejakým spôsobom posunuli na závodnej dráhe vpred. Najčastejšie budete hrať karty rýchlosti. Tie máte v základnom balíčku vždy (a každý hráč ich má rovnaké) – je ich 12 a len pre informáciu uvediem že tam máte po 3 karty s hodnotou 1,2,3 a 4.

Karty rýchlosti modrého hráča, ilustrácie od Vincenta Dutraita sú veľmi pekné.

Okrem týchto kariet, si do balíčka pripravíte vylepšenia – a to buď z modulu garáž (kde robíte o vylepšenia draft – a máte obrovský výber ako si modifikovať vaše auto) alebo si do nich zamiešate štartovacie vylepšenia – tie má každý hráč rovnaké.

Štartovné vylepšenia – karta heat (ktorou chladíte motor), karta s rýchlosťou 5 a karta s rýchlosťou 0 – nejedná sa o chybu, karta sa vám veľmi zíde, ak chcete prejsť zákrutu na vysokom prevodovom stupni.

Nakoniec pridáte do svojho balíčka karty napätia – 3 kusy (tento počet sa mení modulom počasia, prípadne podľa mapy). Ja tieto karty volám skôr stres alebo nervozita. Karta napätia síce žiadne číslo nemá, ale pri zahratí (a to si píšte že ju zahrať musíte – pretože tieto karty nemôžete zahodiť) – budete ťahať z vášho balíčka kartu až kým nenatrafíte na prvú kartu rýchlosti. Znamená to, že môže mať náhodnú hodnotu od 1 po 4. Musím dodať pre prešpekulovaných, že do balíčka odhodených kariet sa nemáte nárok pozerať. A v poslednom rade, si na vašu hraciu dosku položíte stĺpček kariet heat. Tie identifikujú stav prehriatia motora vášho závodného auta. Čím viac ich tam máte, tým viac viete motoru zabrať. Ale beda ak sa minú. To – budete jazdiť opatrnejšie aby ste motor uchladili. Toto tvorí hlavnú stratégiu hry – ako pracovať s týmito kartami, vedieť kedy kartu heat minúť, kedy si ich dovoliť stratiť a kedy naopak v pretekoch hamovať, aby ste motor dochladili na ďaľší prudký výjazd alebo risk v zákrute.

Naľavo karta heat, napravo karta napätia, ikony preškrtnutého koša naznačujú, že karty nemôžete len tak zahodiť.

Karty heat vám slúžia prakticky ako ukazateľ stavu motora – ak presvištíte zákrutu neprimeranou rýchlosťou, motor poriadne potrápite a budete musieť zahodiť heat karty z motora do odhadzovacieho balíčka. V prípade, že karty heat už nemáte, zákrutu nevyberiete, a vyrútite sa mimo trať. Znepríjemní vám to aj nasledujúce kolá, pretože sa budete snažiť motor dochladiť pomalšou jazdou.

Lucas pocítil chvenie v rukách, ktoré ale rýchlo ovládol, teraz prišiel jeho čas, závodník pred ním začal vyberať zákrutu, a citeľne ubrzdil. Lukas okamžite prišliapol pedál až k podlahe, a motor zaručal ako stádo pekelných koní, otáčky okamžite vyleteli a jeho monopost vyrazil dopredu zanechávajúc prekvapeného súpera za sebou. Lucas si bol vedomý ako veľmi dal motoru zabrať, ale veril, že to zvládne.

Okrem toho karty heat používate pri špeciálnych kartách vylepšenia (zaplatíte za špeciálne efekty), alebo spravíte takzvaný boost. Boost je vlastne len dotiahnutie náhodnej karty (rovnako ako pri karte napätia) s tým rozdielom, že vlastne ťaháte kartu navyše (hodí sa pri rovinkách).

Všetko toto si uložíte na hraciu dosku na pripravené políčka, prevodovú páku dáte na prvý stupeň a hra sa môže začať.

Pripravená hracia doska, naľavo doberací balíček, v strede heat karty, napravo odhadzovacia hromádka a nasleduje prevodová páka (na 1).

Hra je v princípe veľmi jednoduchá ale geniálne vymyslená. Kolo hry pozostáva z niekoľkých krokov (uvedieme si ich len stručne) a kroky od preradenia do vybrania kariet hráči robia naraz spolu. Následne sa vybrané karty vyložia, spočíta sa celková rýchlosť, využijú rozličné efekty – napríklad veterného vaku (ak váš pohyb skončí za súperom alebo vedľa neho, môžete sa ešte pohnúť o dve polia), skontroluje prejazd zákruty a hotovo. Potom už len zahodíte karty rýchlosti (ktoré vám nevyhovujú) a doberiete do 7 karát.

Ako som spomínal hlavné jadro sú tu karty heat a k tomu pridajte preraďovanie rýchlosti. Preraďujete vždy o 1 stupeň hore alebo dole a ak si zaplatíte heat kartou, môžete preradiť až o dva stupne. Číslo na ktorom máte prevodovku totiž určuje – koľko kariet MUSÍTE zahrať. Čiže vrútiť sa štvorkou do ostrej zákruty, ktorej optimálna rýchlosť je 2 si jednoducho koledujete o prúser. Pri prevodových stupňoch 1 a 2, dokážete motor uchladiť (ale aj za iných špecifických podmienok, tieto sú však hlavné možnosti). Ak máte stupeň 2, možete si do motora vrátiť jednu heat kartu z ruky (pripomínam, že inak sa zahodiť nedajú, musíte ich držať na ruke). V prípade, že idete na jednotku, môžete takto odložiť až 3 heat karty.

Lucas sa v duchu pochválil, zákrutou prešiel bravúrne. Mal pocit, že smerom od fotografov k jeho uchu doľahli ovácie a v duchu už rozmýšľal či sa k nemu nejakí sponzori pohrnú. Hneď sa však aj zahriakol: “Nechváľ deň pred večerom!” ešte ho čakali dve ťažké zákruty a prešibaní súperi.

Keď máme vysvetlené hranie karát a dosku hráča, poďme sa venovať samotným okruhom. Tie sú v hre 4 – Taliansko, Veľká Británia, USA a Francúzsko. Sú dostatočne rozličné a veľmi pekne graficky spracované (ako ostatne celá hra). Samotné hracie dosky ešte môžete modifikovať modulom počasia – kde jednotlivé úseky a zákruty môžu mať viac alebo menej príjemné následky. Každá zákruta na okruhu je označená číslom – rýchlosťou ktorou prejdete zákrutu bezpečne. Všetko navyše si zaplatíte kartami heat. Okrem toho tam nájdete aj informácie o celkovom počte políčok, koľko obsahuje zákrut, na koľko kol sa hrá a samozrejme sieňou slávy – čo sú miesta pre pozície po dokončení závodu.

Príprava pred hrou, vybrali sme si okruh v USA – Nevada (zrejme Area 51 podľa UFA)
Situácia pred zákrutou (všimnite si číslo 3 – rýchlosť ktorou máte prejsť zákrutu – všetko navyše si zaplatíte heat kartami). Žltý a zelený hráč sú Legendy, na niektorých mapách vám dajú dobre zabrať.

Záver

Ak máte pocit, že s Heat som nadšený (k čomu iste prispel aj nadpis článku) – máte pravdu. Po cca 20 hrách mám stále chuť hrať znova a skúšať nové kombinácie vylepšení a stratégií. Z môjho pohľadu je hra dokonalá. Ľahko ju vysvetlíte, je dostatočne strategická, obsahuje spústu modulov ktorými si spestríte a obmeníte hranie. Náhody je v hre len veľmi malé množstvo. To umožňuje dosť strategickú hru a riskujete len vtedy keď potrebujete alebo si to môžete dovoliť.

Hra je skutočne tematická, a máte pocit že auto naozaj ovládate a riadite – podraďujete pred zákrutami, dupnete na plyn hneď za zákrutou, snažíte sa využiť veterný vak (slipstream) aby ste obehli súpera a podobne. Akonáhle si prejdete základnou hrou, budete doslova túžiť po module garáž, aby ste si mohli auto modifikovať podľa vašich predstáv a tak ako si to trať a počasie bude vyžadovať.

A to nehovorím o šampionátoch – tie pozostávajú z 3 alebo 4 okruhov. Pri šampionáte získate cenné karty sponzorov (jednorazové) a pokiaľ ich nezahráte, ponechávate si ich do ďaľšieho okruhu v šampionáte – zahrať, či nezahrať? To je otázka!

Autori mysleli na všetko – ak si nemáte s kým zahrať, alebo je pomenej hráčov, pridáte si modul Legendy (automatických hráčov) a môžete súperiť s nimi. V niektorých tratiach vám dajú poriadne zabrať a častokrát vás prinútia v zákrutách riskovať. Odporúčam ich pridávať aj pri hre viacerých hráčov a doplniť nimi hru na maximálny počet hráčov.

Ak sa stane, že niektorý z hráčov vyniká, hru môžete sťažiť odobratím úvodných heat kariet – spravidla to riešime tak, že hráč, ktorý posledne vyhral si kartu pri ďaľšej hre odoberie. Hodí sa to ak aj predstavujete hru nováčikom.

Insert je kapitola sama o sebe, snáď prvý krát za môjho recenzovania vidím insert do ktorého úplne dokonale popracem zabalené karty bez obáv, že sa poničia rohy obalov, alebo že by som musel karty doslova nasilu tlačiť do slotov. Všetko má svoje miesto a dostatočne veľké aby sa zmestili aj zabalené karty. Skvelá práca!

Do insertu sa vám pomestia aj zabalené karty, všetko pekne ako má byť (v hre je miesto aj na ďaľších dvoch hráčov, takže očakávam a teším sa na rozšírenie). Na takto uložené veci len položíte hracie dosky, pravidlá a dosky hráčov.

Zhodnotenie

Heat je pre mňa hra roku 2022, pocit z tejto hry je jednoducho fantastický, súperenie s priateľmi či známymi, plánovanie karát, taktizovanie s veterným vakom, všetko vás to skutočne ponorí do atmosféry pretekov a cítite sa naozaj ako závodník. Sidekick Studio a autori Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen vydali hru ktorá je naozaj výnimočná.

Za celkové prevedenie, hrateľnosť a úžasnú atmosféru pri hraní ASH uďeľuje tejto hre titul

HRA ROKA 2022

Vžite sa do pilota monopostu z 60 rokov, natiahnite si kožené rukavice, vhupsnite do kokpitu a pritlačte plyn až k podlahe! Veľa šťastia!

Hru na recenziu poskytla spoločnosť Blackfire, ďakujeme!

Obaly/sleeves na Heat
počet kariet: 330
veľkosť: 5,6×8,7cm
typ: Diamond Purple – american standard (4 balenia)

FOTOGALÉRIA

Modul Garáž: ukážka kariet vylepšení (vybral som len brzdy) pri týchto kartách si môžete vybrať číslo rýchlosti. Pri prvej karte máte širšie možnosti, ale musíte si za to zaplatiť heat kartou (ikona horiaceho motora).
Modul Garáž: ukážka pokročilých kariet vylepšení, tieto majú oveľa lepšie možnosti a vlastnosti. Také turbodúchadlo vás doslova pritlačí do sedadla a vykopne dopredu, daňou za to je zaplatenie karty heat a odhodenie 6 kariet z doberacieho balíčka do odhadzovacieho.
Závod v Taliansku
Prudká zákruta v Nevadskom okruhu