Recenzia: Port Royal vydanie Big Box

Novinky v Port Royal?

Prezliekanie počítačových hier, či filmov do novších kabátov je v poslednom čase v móde. Nedalo to na seba dlho čakať, a dotklo sa to aj hier. Tak tu máme vynovenú a doslova prezlečenú kartovú hru Port Royal. Poďme sa na to pozrieť, čo nám prináša, a či to za tú vyššiu cenu stojí.

Prvé čo si všimnete, a na čo samozrejme naráža aj názov je skutočne veľká krabica. Okrem vzduchu (dômyselne ukrytého pod insertom) tu nájdete samotnú hru a všetky rozšírenia, ktoré sa doteraz k Port Royal vydali. Okrem základnej hry sú v Big Boxe rozšírenia:

• Napněte plachty! (čo je vlastne samostatná hra, ale kombinovateľná so základnou hrou Port Royal, je skôr určená pre menších hráčov, alebo pre oboznámenie sa s hrou pre nehráčov)
  • Kontrakty (dá sa hrať v súťažnom aj kooperačnom prevedení)
  • Dobrodružství začíná… (minikampaň vo svete Port Royal)

K tomu pripočítajte aj 4 karty – promo Karbaník (že iba 4? – darovanému koňovi sa na zuby nepozeraj!) a hráčom, ktorí Port Royal milujú doslova zaiskria oči. Jednoducho kompletka – obrovské množstvo kariet v jednej krabici a nie je potreba nič iné zhánať a dopĺňať. Celej tejto zostave vojvodí úplne vynovená grafika. Niežeby tá stará bola nejaká extra zlá, ale predsa – dnešný trend je grafika od okraja karty po jej druhý okraj. Heslo znie: už žiadne biele okraje! To isté sa týka aj kresieb, tie súčasné od Fantasmagoria sú jednoducho pekné (až na malú chybičku – dozviete sa neskôr). Okrem štandardných kariet tu objavíme niekoľko kusov veľmi veľkých kariet (Kontrakty) a pár drevených kociek. A nakoniec sú tu samozrejme pravidlá s prehľadovým listom.

Pri študovaní pravidiel som nezachytil žiadne zmeny oproti pôvodnej verzii hry, čo je podla mňa veľmi dobre, načo meniť niečo, čo funguje úplne skvele? Starších hráčov nedopletiete, a šomranie na zmeny (okrem grafických) sa proste konať nebude. Výhodou je aj to, že existujúce tipy na sprestrenie hry a stratégie vám budú fungovať aj v tejto verzii hry.

Dve slečny, naľavo – slečna ktorá vám zlacňuje nákupy iných kariet, napravo – slečna ktorá vás vyzýva na expedíciu, vyžaduje ale 2 symboly kríža.

O čom Port Royal je?

Jeden z najtypickejších predstaviteľov “push your luck” hier (preložené ako “pokúšajte šťastie”). Všetky karty k hre pomiešate a vytvoríte jeden veľký balíček. Hráč ktorý je na ťahu, postupne otáča karty z balíčka a napĺňa “prístav” alebo teda – vytvára ponuku. Ale pozor! Ak pri otočení karty otočí loď a loď takejto farby sa už v prístave nachádza – smola! Hráčov ťah končí a celá ponuka sa zahodí. Ak však správne zariskuje a dovediete do prístavu rôznofarebné lode, odmena bude vyššia, ba až kráľovská – ak totiž v prístave má do 3 lodí rôznych farieb – z ponuky si vezme 1 kartu, ak má 4 rozličné farby, z ponuky si berie 2 karty. A ak sa mu podarí zakotviť všetkých 5 farieb – berie si z ponuky 3 karty a jeho prístav bude prekvitať.

Pestrofarebná flotila (všetkých 5 možných farieb lodí), kresby sú naozaj podarené a pestrofarebné – jednoznačný upgrade.

Z ponuky si beriete karty postáv, ktoré majú rozličné vlastnosti – niektoré zvyšujú prínos z obchodovania, iné zlacňujú karty alebo vám poskytnú možnosť si zobrať viac kariet z ponuky. Pokiaľ si vyberiete z ponuky loď, dostanete výnos v minciach, ktoré loď ponúka. Následne sa loď vracia medzi odhodené karty.

Spomínal som mince, ale nespomínal som žiadne žetóny. Pán Pfister (autor hry) to vymyslel geniálne – karty súčasne slúžia aj ako mince. Ak máte získať nejaký obnos – jednoducho si z doberacej hromádky kariet vezmete toľko kariet ale neotočíte ich na lícovú stranu – viď obrázok napravo (nemali by ste sa na tú stranu ani pozerať, pre férovú hru – aby ste nemali informácie, ktoré ostatní hráči k dispozícii nemajú).

Karta mnícha s jedným výherným bodom, je lepšie ho vymeniť za expedíciu.

Port Royal sa hrá dovtedy až kým niekto z hráčov nedosiahne 12 bodov vplyvu a dokončí sa aktuálne kolo. Tieto body vplyvu sa nachádzajú na kartách niektorých postáv, ale primárnym zdrojom bodov vplyvu sú expedície. Expedície sú špeciálne karty, ktoré sa počas hry objavia a už ostávajú na stole ako trvalá ponuka pre všetkých hráčov. Majú však podmienky kedy ich hráč môže prevziať. Napríklad taká expedícia môže vyžadovať dvoch mníchov a kapitána. Ak tieto karty máte, môžete ich zahodiť a prevziať si expedíciu. Táto má zvyčajne poriadny počet bodov vplyvu. O mníchov a kapitána samozrejme prídete.
Jednoduché a pritom zábavné.

Rozšíreniami či promo kartami si spestríte hru, prípadne si zahráte minipríbehovú kampaň.

Nepríjemná karta, pokiaľ máte príliš veľa bubákov (viac ako 12) – prídete o polovičku hotovosti.

Mať či nemať?

V prvom rade chcem spomenúť maličkú chybku, ktorú som teda spozoroval hlavne ja na sebe, farby obchodníkov sa mi niekedy pletú, hlavne pri čiernej a tmavomodrej, takže si na to musím dávať pozor. Hlavne aby som si zobral mincu keď mám (ten druhý prípad nie je taký nepríjemný, hehe). Inak sú kresby naozaj veľmi pekné a hre to jednoznačne dalo módny šmrnc.

Čo teda k hre? Vlastniť alebo nie? Pokiaľ nemáte staršiu verziu s rozšírením – som jednoznačne za. Port Royal Big Box je mierne drahší, ale treba si uvedomiť, že k hre dostanete kompletne všetky rozšírenia a nemusíte nič ďaľšie zháňať. Ak vlastníte staršiu verziu s rozšírením (a je ešte v hrateľnom stave) – tak kúpu kľudne zvážte. Rozšírenie “Napněte plachty!” nie je až také nutné (jedná sa o zjednodušenú hru) ale “Kontrakty” a “Dobrodružství začíná…” hru posunú poriadne dopredu. Ak ešte dodám, že táto Pfisterova hra prežila zub času bez úhony a zmien v pravidlách – je jasné, že je navrhutná nadčasovo.

Pirátska pakáž – veľká karta z rozšírenia Kontrakty, pod ňou ukážka kariet – Námorník, ktorý vám pomôže odháňať z prístavu nechcené lode a Guvernér, ktorý vám umožní kúpiť si o kartu naviac – ale tá jeho cena!

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Mindok

Obaly/sleeves na Port Royal Big Box
počet kariet: 328