Recenzia: Twilight Inscription – epický roll & write?

Twilight Imperium je asi najznámejšia epická 4x hra, je na trhu už od roku 1997 a dočkala sa 4tej edície, ( recenziu na 4 edíciu si môžete prečítať tu ). Sústavné boje o Mecatol Rex v Impériu sú jedny z najzaujímavejších herných zážitkov, rovnako ako aj spájanie sa a dohody hráčov, vynaliezanie technológií a uplatňovanie zákonov. Nuž, nenadarmo sa Twilight Impériu hovorí epika. Rovnako je to aj s hernou dobou, ktorá nezriedka prekračuje 8-10 hodín. Preto bolo veľkým prekvapením, keď Fantasy Flight Games oznámilo hru zo sveta Twilight Imperium, ale s hernou dobou menej ako štvrtinovou (120minút) pre až 8 hráčov! Jedná sa o Twilight Inscription – roll & write hru (roll & write hry sú hry, kde hodíte kockou a na základe nejakých pravidiel zapisujete alebo škrtáte či zaznačujete údaje na hernej doske).
Po tejto informácii mnoho ľudí vrátane mňa začalo divne krútiť nosom, keďže som si nevedel predstaviť ako by sa mohol hrať Twilight Impérium ako zakresľovacia hra. No Twilight Inscription už mám – ďakujeme spoločnosti Blackfire za venovanie TI na recenziu. Poďme sa teda Twilight Inscription (ďalej len TI) pozrieť na zúbky.

Hneď na úvod – pre milovníkov Impéria, by som chcel povedať, že TI nemá s Impériom spoločné skoro nič. Teda okrem grafiky, a názvov lodí, rás alebo technológií. Neočakávajte žiadne interakcie medzi hráčmi (ktorými Impérium doslova prekypuje) – okrem snáď súboja raz za epochu. Súboje sú riešené podobne ako napríklad v 7 Divov sveta, kde “mlátite” súperov iba naľavo a napravo od seba. Ale neodbáčajme a vráťme sa k TI.

Twilight Inscription je hra pre 1-8 hráčov od cca 14 rokov, herná doba je uvedená 90-120 minút, čo môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť. Ak hráte prvý krát, pripočítajte si zhruba 40 minút, neskoršie hry už budú oveľa rýchlejšie. Všetci hráči hrajú naraz, takže časový limit je zhruba rovnaký, či ste len dvaja, alebo 6 či 8. Podotýkam, že hru v 8 hráčoch som nehral, nakoľko dopyt po priestoru na hranie pri 8 hráčoch je obrovský – každý hráč totiž má veľké 4 hracie dosky v ktorých bude krúžkovať a škrtať ako odušu. Tieto dosky musí mať neustále pred sebou rozložené, lebo jedna s druhou naväzujú a potrebujete prehľad, čo a kde sa vám práve hodí podniknúť.

Príbeh hry je jednoduchý – takmer totožný s Impériom – Lazaxské kráľovstvo je zničené a nastal Temný vek – ostatné rasy vidia šancu sa uchopiť moci, no a ten kto sa jej uchopí bude vládnuť navždy.. (chech).
Prvé čo v TI spravíte je voľba vašej rasy – sú to rasy z Impéria, takže sa s nimi zoznamovať dlho nebudete – pričom každá rasa má svoju špeciálnu schopnosť a vlastnosti. Napríklad moj obľúbený Barón Letnev má výhodu, že vie postaviť viacej vemírnych lodí ako iní hráči.

Karty rás – prvá je otočená rubom, kde je jej príbeh. Všimnite si vlastnosť rasy (vyššie) a jej špeciálnu schopnosť, ktorá sa aktivuje ak použijte (preškrtnete) jej ikonu na niektorej z hracích dosiek.

Následne hráč pred seba dá 4 hracie dosky – pričom každá je iná:

• Navigácia – na tejto doske objavujete a zaberáte planéty, plížite sa k Mecatol Rex, získavate artefakty a výherné body
  • Expanzia – na tejto zase máte samotné planéty (ktoré sú uzamknuté kým ich v Navigácii nezaberiete) populáciu a získavate z planét dôležité zdroje, ktoré použijete v iných doskách.
  • Priemysel – využívate zdroje (podaktoré aj šrotujete), a získavate iné zdroje ktoré spotrebujete v iných doskách, získavate výherné body a hlavne odomykáte extra kocky pre iné dosky.
  • Vojenstvo – doska na ktorej vyrábate a nasadzujete vojenské jednotky. Niektoré si však musíte odomknúť cez iné dosky. Jednotky nasadzujete na ľavé a pravé pole, ktoré reprezentujú bojové polia so spoluhráčmi na ľavej a pravej strane. Vojna sa koná vtedy ak sa vytiahne karta, ktorá vojnu spustí, v každej epoche sa nachádza práve jedna.

Ako ste si už iste všimli, dosky sú navzájom prepojené, to znamená, že napríklad doska Vojenstvo vie (ba musí) využiť zdroj aj z inej dosky – ako na príklade nižšie:

Hráč obsadil kultúrnu planétu v predošlých kolách, podarilo sa mu získať aj suroviny a preškrtnúť jeden celý riadok na kultúrnej planéte a tým odomyká špeciálny zdroj na doske Expanzia ktorý mu umožní napríklad odomknúť technológiu Bitevník na doske Vojenstvo (Válečníctví). Tento zdroj môže použiť kedykoľvek (ale iba raz – následne ju preškrtne)

Zdroje ktoré na doskách získate môžu byť okamžité (musíte ich využiť hneď) – tie sú označené bodkovaným krúžkom okolo, alebo sú to zdroje ktoré môžete využiť neskôr – ako horespomínanom príklade.

Do stredu hracieho stola sa položí nič menej ako samotná doska s planétou Mecatol Rex. Tentokrát o Rex nebudú žiadne veľké vesmírne bitky, ale hráči čo obsadia Mecatol Rex ako prví, budú mať viac hlasov pri hlasovaní a samozrejme získajú viac výherných bodov. Na konci hry táto doska slúži aj na zapisovanie celkových výherných bodov.

Pripravíte balíček Fáz – podľa mňa je vhodnejšie slovo Epocha, tak budem používať to a to tak, že navrchu budú Epochy s č. 1 pod ňou č.2 a pod. Vždy sa však použijú všetky karty (čo môže znamenať menšiu znovuhrateľnosť). Tieto karty určia aká udalosť sa stane ako sa každé kolo zahrá. Je tam stručný popis udalosti a samozrejme pokyny ku kolu. Pokyny sú dosť priamočiare a jasné a prispieva to k plynulosti hry (nie je potrebné hľadať nejakú kartu s radami a popisom).

Ukážka kariet udalostí v Epoche 2 – Vojna – bude sa bojovať – spočítate svoju silu a porovnáte so susedmi, Zvolanie Rady – budete hlasovať za nejaký zákon, a následne štandardná karta – kde dostanete nejakú surovinu a zapisujete do hráčskych dosiek.

Zamiešate karty relikvií a pripravíte ich. Relikvie sú silné karty ktoré navyše okrem ich efektu prinášajú výherné body. Ste si istý, že tieto karty chcete získať. A ako posledné sa pripravia karty cieľov (objectives) – tu sa vyloží pre každú hráčsku dosku jedna karta cieľa a tieto vám umožnia získať dodatočné výherné body.

Ukážka kartov cieľov (dve vľavo) – každá doska bude mať v hre svoju kartu cieľa, ktorú keď splníte ako prvý dostanete veľké množstvo bodov, ako druhý menšie, a ako tretí a nižšie vám ostanú oči pre plač. Následne je karta rady (kde sa hlasuje o jednu z volieb) a posledná je karta relikvie.
Rozložené dosky pre jedného hráča (vrátane karty rasy napravo a jedného získaného artefaktu napravo), miesta budete potrebovať naozaj dosť
Herné kocky. Farebné sú špeciálne (kocky zamerania)

Samotné hranie je už “jednoduchšie” – otočíte kartu epochy (resp fázy), a postupujete podľa toho čo je na nej napísané. Na začiatku spravidla dostanete nejaké zdroje. Tie musíte minúť na jednej zo 4 hráčskych dosiek, ktorú si zvolíte ako aktívnu pre toto kolo. Že som zdroje ešte nespomínal? Tak ideme na to: zdroje rozdeľujeme na základné zdroje, ktoré získate hlavne z kariet fáz a z kociek. Na tých sa nachádzajú tri ikony, ktoré reprezentujú symboly zdrojov – materiál (ružová), vplyv (modrá) a výskum (zelená). Kocky zamerania si odomykáte priamo na tej – ktorej hráčskej doske, a umožnia vám získať viac zdrojov za kolo. Tieto zdroje používate na každej hráčskej doske inak, uveďme si to napr na doske navigácie (viď obrázok nižšie) – na kocke nám padli jeden ružový, jeden zelený a jeden modrý znak. Ružový a zelený využijeme na preskúmanie sústavy – to znamená, že potiahneme čiaru od už preskúmanej sústavy k inej nepreskúmanej – (čiary označené 1 a 2), následne môžeme zabrať nejakú preskúmanú sústavu. Vybral som si planétu – lebo tá mi na doske Expanzia umožní obsadzovať ďaľšiu planétu – čo sa mi v neskorších kolách veľmi hodí.

Na doske Expanzia spotrebúvate základné zdroje na odomknutých planétach, a tým získavate iné zdroje (špeciálne), ktoré využijete na niektore lepšie technológie – napr na obrázku vpravo mám odomknutú planétu “Nebezpečná”. Preškrtol som 2 zelené zdroje a jeden ružový. Keďže som vyplnil celý stĺpec, získal som ďaľší zdroj – ktorý okamžite využijem inde (okamžite preto, lebo má bodkovaný okraj, čiarkovaný si môžem odložiť na neskoršie použitie) – tento konkrétny zdroj (poradca) mi získava hlasy na tabuľke priemyslu.

Ešte vysvetlím systém vojen, na dosku Vojenstva zakresľujete svoje vojská, máte tam dve strany, ľavú a pravú – to sú vaši susedia. Na určitú oblasť tejto dosky zakresľujete svoje zbrane (viď obrázok so všetkými doskami), a na obrázku nižšie vidíte 2 zakreslené POS (Planetárne Obranné Systémy) – majú tvar T, pričom vždy jedna nožička prechádza cez výherný bod. Najdôležitejší je azda počet bodov cez ktoré vaše vojská prechádzajú – na ľavej strane sú to 3 a na pravej strane ich je 5 – to je vaša sila ktorú si v prípade vojny pomeriate so súpermi. Ak vyhráte, získate horný zdroj na tejto časti (naľavo špeciálny zelený zdroj a napravo planétu), ak prehráte – tak stratíte 1 výherný bod. V prípade remízy máte oba bonusy.

Výsek z dosky Vojenstva, kde umiestňujete vaše vojská / systémy.

Ak nad TI tak celkom rozmýšľam, je to také vesmírne bingo. Na začiatku každého kola otočíte kartu fázy (a hodíte kockami) a následne čiarkujete, krúžkujete, škrtáte, mažete, sem tam do toho zbehne vojna, či zasadnutie senátu a takto to pokračuje, kým nepríde na otočenie poslednej karty a potom už len spočítate body. Kto mal najviac – vyhral.

Zhodnotenie

Azda ešte nikdy som nemal tak ťažkú úlohu, ako zhodnotiť túto hru. V prvom rade je to určite najkomplexnejšia roll&write hra. Neviem či by som použil slovo epická, keďže pod pojmom epická si predstavujem, že hra mi vytvorí nejaký príbeh – niečo, čo si zapamätám – podobne ako v Twilight Impérium – sú tam boje, sprisahania, zrady a pod, tam tá epika určite je. Inscription so samotným vesmírom Twilight Impéria má naozaj len málo, máte tu síce rasy, a niektoré názvy technológií vám prídu známe, ale inak to s Impériom nemá veľmi spoločné nič. Je to úplne iný štýl hry.

V Twilight Inscription mám skôr pocit, že si namáham mozgové bunky nadmieru a snažím sa nájsť čo najlepšie možné využitie zdrojov a prepojení medzi doskami. Nemal som z toho pocit nejakého príbehu – neberte to vyslovene ako negatívum. Hra vás určite na tie dve až tri hodinky úplne zamestná, ako som spomínal – budete čiarkať / škrtať / mazať / krúžkovať ako o dušu – na tom sú postavené roll and write hry. Toto spĺňa Twilight Inscription dokonale a v nebývalej miere.

Pre herných nováčikov alebo pre ľudí, čo hrajú Inscription prvý krát sú dosky veľmi neprehľadné, hlavný problém je v tom, že hra ponúka veľké množstvo ikon, ktoré vyzerajú takmer rovnako. Ikony sú len asi v 4-5 neónových farbách čo tiež na prehľadnosti nepridáva. Ak niekomu vysvetľujete hru, určite treba zakaždým postupovať podľa prílohy “Učte se při hře”. Táto príloha je naozaj veľká pomoc a hlavne vám pomôže naučiť nováčikov čo od ktorej hráčskej dosky môžu čakať. Za túto hoc 6 stranovú prílohu dávam veľké plus.

No čo povedať na záver?

Twilight Inscription je jednoznačne najrobustnejšia a najkomplexnejšia zo všetkých roll&write hier.
Či vás bude baviť? To je otázka. Väčšinu hry hráte ako akési vesmírne bingo a interakcia s hráčmi je minimálna – zredukovala sa na vojny so susedmi a prípadné hlasovania o zákonoch.
Napriek tomu mňa osobne hra baví (len keby to vysvetľovanie nebolo také zložité :D).

Hľadanie rozličných stratégií v závislosti na rase ktorú máte, čo efektívnejšie využívanie zdrojov a pretekanie o body – všetko to tu funguje a zamestná váš mozog naplno a ak je to to čo od hry očakávate, v tom prípade je Twilight Inscription pre Vás ako stvorený.
Ak však chcete zažiť príbeh, alebo si doplniť svet Twilight Impéria, prípadne nemáte Impérium a hľadáte lacnejšiu a hlavne rýchlejšiu alternatívu – Inscription vám toto nesplní, musíte sa poobzerať niekde inde.