Recenzia: Squid Game – Nech hry začnú!

V poslednom čase juhokórejska kinematografia naberá na obrátkach a niektorými dielami prekonáva aj európsku alebo americkú (Memoir of a Murderer, Train to Busan, Parasite a pod.) A asi nepoznám nikoho kto by nepoznal juhokórejský seriál Squid Game. Akási kombinácia Hunger games a japonského Battle Royale vytvorila mix, ktorý diváci po celom svete nadšene pozerajú a dychtia po každej novej epizóde. Nečudo teda, že na takomto hype sa chce kadekto zviesť.
Adaptáciu Squid Game do stolovej hry má na svedomí u nás skôr neznáme štúdio – Bluematter Games ktorí podľa ich portfólia majú radi puzzle, párty hry a adaptácie seriálov (Mac Gyver / Queen’s gambit). Štúdio tvoria dvaja ľudia (manželský pár) Rebecca a Nick a na Squid game s nimi spolupracoval aj ich syn Skylar. Ak vás to zaujíma, rozhovor s nimi o tvorbe Squid Game si môžete prečítať tu.
Squid Game (ďalej len SqG) je určená pre mládež od 16 rokov a pre minimálne 3 hráčov (do 6). Odhadovaná dĺžka hry je 45 minút – čo viac menej sedí (ak pri nej vydržíte). Tých 16 rokov pokladám za prehnané, ale zrejme sa to odvíja od toho, že seriál kečupom nešetrí.

Dôležité oznámenie:
Ak ste ešte seriál nevideli a zvažujete, že si ho pozriete, nečítajte ďalej, inak môžete prísť o pár prekvapení, ktoré na vás v seriáli čakajú.

Squid Game, teda stolová hra, kopíruje udalosti v seriáli v tej najjednoduchšej forme. Každý hráč má svoj tím v počte 7 členov a snažíte sa prežiť všetkých 6 hier/súťaží/minihier s čo najväčším počtom členov. Medzi jednotlivými hrami získate ďaľšieho člena tímu. V poslednej hre sa určí vítaz celej hry tak, že sa ako prvý umiestnite na hlavu kalmára (squid) – prípadne ostal v hre už len jediný tím. Hotovo.

Ukážka členov rozličných tímov (rozdielne farby určujú tímy)

Minihry

Ako som spomínal v SqG je 6 minihier, ktoré sú tematicky okopírované zo seriálu. Nech som sa snažil ako som sa snažil, tie minihry mi pripadali extrémne nezábavné a nezáživné. Autori si podľa mňa nejakú extra námahu nedali (boli limitovaní časom), tak je to celé nemastné neslané ako keď psík a mačička tortu piekli. Istotne je ťažké vymyslieť minihru, ktorá napodobňuje vyhrýzanie koláča do určitého tvaru. Veď posúdte sami.

Červená zelená – snažíte sa prebehnúť na druhý koniec ihriska bez toho aby vás bábika zbadala hýbať sa. Jednoducho si zo svojho balíku kariet (1,1,2,3,4,0) vyberiete kartu a skryto zahráte. Následne všetci naraz otočíte karty a otočí sa aj karta bábiky. Ak máte rovnaké číslo, ako na karte bábiky, prídete o člena tímu najbližšie k bábike. Členovia čo prežili sa následne posunú o číslo, ktoré ste zahrali. Ak ste zahrali “0” viete skántriť člena iného tímu na vašej pozícii alebo o jednu vyššie. Keď sa dostanete s členom tímu k bábike – prežil a bude hrať ďaľšiu hru.

Ukážka kariet v poradí – zadná strana karty, v strede – zelená – voľno, vpravo – kto zahral číslo 4 mal smolu (príde o člena tímu)

Dalgona – snažíte sa vyhrýzť resp. vylízať tvar z koláča. V hre sú 4 tvary, na začiatku rozmiestnite svoj tím ako chcete na jednotlivé tvary s tým, že niektoré sú jednoduché (kruh) až po najzložitejšie (dáždnik). Ak ste na rade, spoluhráč zamieša všetky karty koláčov a vy postupne ťaháte po jednej karte, ak ste vytiahli tvar – posuniete jeden zo svojich žetónov člena na ďaľšiu úroveň koláča. Ak to bol zlomený koláč (karta křup), o jedného člena prídete a váš ťah končí. Vy sa sami rozhodujete, či idete do risku a potiahnete ďaľšiu kartu, alebo stačilo – medzi 11 kartami koláčov sa totiž nachádza iba jedna karta Křup.

Rozbehnutá hra Dalgona (najlepšie je na tom biely hráč – je najviac vpredu na niektorých poliach, držte mi palce!) – karty sú len pre ukážku, karta so sušienkou je nepríjemná – zlomili ste sušienku

Preťahovanie lanom – tri tímy súťažia v preťahovaní lanom, pričom môžete mať svojich členov na oboch stranách lana. Člena tímu môžete položiť len tak, aby na jednej strane lana nebol počet žetónov väčší o 2 ako na druhej strane. Keď položíte člena tímu, rovno skryto pokladáte aj kartu (1,1,2,3,4,0), ktorá určuje silu. Takto sa hráči striedajú a keď sa položia všetky žetóny (alebo zaplnia pozície) hra sa začína, karty sa otočia a preťahovanie vyhrá (prežije) tá strana, ktorá má väčšiu silu. V prípade ak tam bola nula, tak vyhrá strana s menšou silou. Pri dvoch nulách sa toto pravidlo ruší, pri troch nulách funguje atď.

Guličky – čistá nuda, vytvoria sa dvojice a hádžete guličky (kartónové!) ku kartónovej stene. Kto hodí bližšie vyhral, druhý bude eliminovaný. Alebo hráte hru párna nepárna, vezmete si jednu alebo dve guličky a schovajte v dlani. Súper bude hádať či ste schovali párny počet alebo nepárny. Ak uhádol vyhral, ten kto prehral si eliminuje člena tímu z dvojice. Verte mi, s dvoma 20centovkami a reálnou stenou si túto hru zahráte oveľa lepšie…

Vyhral hráč s modrou “guličkou” je bližšie k čiare. Pri hraní tejto hry mi stále vŕtala myšlienka v hlave – že prečo nedali radšej reálne guličky a hralo by sa pri skutočnej stene.
Hore – tabuľka s rozbitým sklom, dole – vrchá strana dieliku (na jednej z tabúľ je zo spodnej časti rozbité sklo)

Sklenený most táto minihra asi najvernejšie kopíruje udalosti z hry. Nehovorím, že je dobrá 🙂 V prvom rade sa rozhodne poradie hráčov – podobne ako v seriáli, akurát sa dozviete či ste prvý alebo posledný až keď položíte všetkých členov tímu (rozhodne je najlepšie byť v strede – “Sherlock”) je to totiž na náhode. Most tvorí rad 8 žetónov na ktorých sú zo spodnej strany dve sklené tabule, pričom je jedna rozbitá. Hráči skryto zahrajú karty (spomínate? 1,1,2,3,4,0) a najvyššie číslo začína. Na jednej tabuli môžu byť iba dva žetóny postáv a ak sa tam posuniete – jeden z existujúcich žetónov postáv posuniete na ďaľšiu tabuľu. Hráč komu postava patrí si povie na ktorú z tých dvoch tabúľ skočí, následne sa otočí žetón a vyhodnotí sa. Ak skočil na rozbitú tabuľu – prepadol sa a je kaput. Ak je na skle, prežil. Takto sa posuniete o toľko tabúľ, aké číslo máte na zahranej karte. V prípade “0” len posuniete súperov žetón postavy na ďaľšie okno a rozhodujete vy kam ho dáte (pápá v ďaľšom živote). Tí čo sa dostali cez most sú preživší a pôjdu hrať poslednú a finálnu minihru.

Hra na kalmára (Squid game) – asi “najkomplikovanejšia” hra z tohto setu. Dokonca sa hrá aj s inými kartami. Každý hráč má 4 karty (všetci rovnaké) ktoré majú asi taký zmysel ako “kameň/nožničky/papier” na viacerých úroniach. Napr. sa bránite – nemôžu vás síce priamo bodnúť (zachlomoždiť) ale vás môžu postrčiť (mimo poľa) a vyradiť z hry – čo vyjde narovnako. Bodnutie vykryje bodnutie atď atď. Kartou pohyb sa dostanete na ďaľšie pole v hre. Kto sa dostane na hlavu kalmára prvý hru vyhral a je koniec. Aleluja!

Zhodnotenie:

Všeobecne sa hrám podľa filmov či seriálov vcelku vyhýbam (teda pokiaľ sa nejedná o moje srdcovky ako Marvel alebo Alien). Priznám sa, že som bol zvedavý čo prinesie Squid Game ale keď som po rozbalení videl komponenty – neočakával som veľa – a dostal som ešte menej. Hra kopíruje najjednoduchším spôsobom hry zo seriálu a mám pocit, že vymyslieť tento súbor hier bola námaha na jedno popoludnie. Dlhšie mi trvalo napísať recenziu k celej tejto “zbierke!”, neustále som sa ku Squid Game vracal s tým, že hádam niečo pekné nájdem, niečo, kvôli čomu by ma to bavilo. Recenziu som odkladal a k hre sa skúsil vrátiť. Ale nič, zábava sa nedostavovala. V modernej dobe, keď je spústa hier, medzi ktorými si dokážete vybrať, nevidím iný dôvod vydať toto čudo ako zviezť sa na vlnách sledovaného seriálu. Nechcem byť krutý, ale viac ako toto sa vám oplatí kúpiť si kufrík s 300 hrami v jednom balení a verte, že sa viac zabavíte ako so súborom hier zo Squid game.

Za poskytnutie hry ďakujeme spoločnosti Blackfire