Recenzia: Iniciativa (CZ)

Corey Konieczka (Mansion of Madness, Runewars a moje obľúbené – Battlestar Galactica, či Space Hulk: Death Angels) sa rozhodol, že si založí nové štúdio na tvorbu hier s názvom Unexpected Games. Prvou hrou, ktorú vydali, je hra Iniciativa . Na trh bola uvedená v rovnakom čase v angličtine, ako aj v jazyku českom a do češtiny ju preložila spoločnosť Blackfire. Poďme sa tej jeho novinke pozrieť na zúbky.

Partia tínedžerov, s ktorými prežijete dobrodružstvá v hre

Hra Iniciativa je kooperatívna hra pre 1-4 hráčov približne od 8 rokov. Jedna partia pri hraní v 3 hráčoch nám trvala tak do hodinky. Už z balenia hry, ako aj obsahu a pravidiel je vidno, že hra chce osloviť hlavne mladších hráčov. Čím však nechcem naznačiť, že pre tých skôr narodených neprinesie nič nové. Samotná hra Iniciativa obsahuje pravidlá vo forme komixu, ktorý vás príbehovou formou uvedie do udalostí v hre. Celý príbeh začína tak, že ako partia detí v garážovom výpredaji nájdete zaujímavú hru s názvom The Key. Ako inak – hru si kúpite a tým vlastne celý príbeh začína.

V hre The Key ( hra v hre? žeby stolnoherný Inception? 🙂 ) je priložený aj manuál, ktorý si treba naštudovať. Netreba sa báť, sú to len 4 strany viac menej plné obrázkov. Čiže, aby som to objasnil, máte hru Iniciativa, ktorá má sprievodcu hrou vo forme komixu a hráte za tínedžerov, ktorí objavili záhadnú hru The Key. Ich úlohou je hrať a vyhrať hru The Key. Znie to ľahko, nebude to však také jednoduché.

Prakticky všetky komponenty okrem komixového sprievodcu hrou, ktoré v krabici nájdete, patria k hre The Key. Klasika – herný plán, karty, žetóny – nič nové na svete, až kým nenarazíte na “konzolu” pre slovíčka. Pamätáte sa na slovné hry v televízii, kde boli zakryté písmená viet, či slov a kupovali ste písmená, ktoré sa potom odkrývali? Tak presne takto vyzerá táto konzola – s klapkami ktoré zakrývajú jednotlivé písmena / znaky / čísla. Už začínam tušiť, že to bude o hádankách a slovných hračkách … Tie mám veľmi rád a na mojej tvári sa začína objavovať úškrn 🙂 (predsa len, hrať za mládežníkov nie je pre mňa až také terno)

Konzola s vloženou hádankou. Vpravo dolu vidno odkryté políčko)

The Key

Žetóny pascí a šifier

Ako som spomínal, jadrom hry Iniciativa je hra The Key. Jej pravidlá sú veľmi jednoduché. Máte herný plán, miestnosti nejakého domu (ten sa mení ukladaním žetónov stien a dverí), v ktorom sa nachádzajú špeciálne znaky – šifry. V skutočnosti neviete, kde aká šifra je a na to, aby ste ju získali, musíte sa do miestnosti dostať a šifru preskúmať. Šifru je možné preskúmať aj na diaľku. Aby to nebolo také priamočiare, v dome sa nachádzajú aj pasce a iné veci, ktoré váš pokrok v lúštení brzdia. Ako budete hrať ďalej a ďalej, prichádajú do hry nové zaujímavé elementy, ktoré hru spestria, a súčasne vás lákajú objavovať nové – nepoznané. Funguje to veľmi dobre. Ak začnete The Key hrať, bude vás to lákať ju dokončiť, už len zo samotnej zvedavosti.

No dobre a čo teda s tými šiframi?

Pamätáte sa na konzolu? Do tejto konzoly na začiatku každej misie vložíte kartu misie, tak, že vidíte iba znaky šifier (kliky-háky) a hádanku, či otázku. Ku každej z týchto šifier potom prináleží určité písmeno alebo číslo – je však zakryté v okienku. Ak šifru počas hry zdvihnete, máte nárok každé okienko s takouto šifrou otočiť (odhaliť) a dozviete sa, aký znak je pod ním. Možno si poviete: “Ahá, aké ľahké!” , ale situácia je presne opačná: na to, aby ste odhalili šifry vám beží čas vo forme odpočtu kariet. Ak to prepísknete, misia končí a hajde si zaškrtnúť do záznamníka porážku (a na druhé porazenie je, že už misiu nemôžete opakovať). Následne si z komixu prečítate príslušnú stať a pokračujete ďalšou misiou.

Čas je neúprosný

Ako to je teda s tým časom? Aby som to vysvetlil, dovoľte mi trochu rozpitvať priebeh kola a vlastne celé hranie. V hre hráte s kartami, ktoré majú farbu (zdroj) a číslo od 1 po 12. Následne máte akcie pre postavy (sú spoločné a rovnaké pre všetkých): Běh (pohyb), Sběr (zdvihnutie žetónu), Rozvědka (otočenie žetónu kdekoľvek na pláne) a Přeskupení (zahodenie všetkých kariet z jednej akcie). Ak chcete niektorú akciu vykonať, musíte na ňu položiť kartu zdroja. Podmienka je len jediná – karta, ktorú položíte, musí mať vyššie číslo ako karta, ktorá už na nej leží. Čiže ak tam niekto z tímu už položil 5ku, tak zablokoval všetky nižšie čísla. Sú samozrejme spôsoby ako odblokovať vysoké čísla (medzi základné patrí akcia Přeskupení, prípadne vlastnosti postáv), ale stojí vás to zahodenie kariet. Akonáhle sa stane, že doberaciu kôpku zdrojov vyprázdnite, zamieša sa nová, ale pozor! pribudnú do nej 4 karty času. A tu už vážení ide do tuhého! Karty času majú ikony hodiniek (3 z nich majú po 1 ikone, a jedna po 2) a akonáhle sa stane, že odhalíte 3 ikony hodiniek, hra okamžite skončí. To už sú fakt nervy! Tu sa už za každou akciou rozhodujete, či vám nestačí na odpoveď to, čo ste si doteraz odkryli, alebo riskujete a idete ďalej.

Ukážka kariet zdrojov
Karty akcií a karty času

Ja viem, ja to viem!

Keďže hráte spolu, diskutujete aj o možných odpovediach a spolu lúštite hlavnú hádanku misie. Radíte sa, vysvetľujete a podobne. Pre mňa asi najzaujímavejšia časť hry. Hádanky sú skutočne rozmanité, zaujímavé, a pri niektorých sa aj dobre potrápite. Na odpoveď máte len jednu možnosť – spolu ako hráči sa dohodnete a nahlas poviete odpoveď, následne odkryjete kartu. Ak ste odpovedali 100% správne, potľapkáte sa po pleci, odfajknete v misii hotovo a idete ďalej. Ak ste sa v písmenku, či znaku mýlili, smola… je to porážka. (A ide sa ďalej 🙂 ) Tu narážam na mierny nedostatok tejto hry. Týka sa len našincov na Slovensku. Iste už tušíte, že hádanky majú odpoveď výlučne v češtine. Áno, je to tak. Pri jednom slovíčku sme sa dosť zapotili, lebo sme si neboli istí, či je spisovné v češtine. Riskli sme to a zagúľali očami. (Nie, slovníky nechajte pekne bokom). Odporúčam pri takýchto hádankách si nechať nejaké menej prísne schválenie odpovede, alebo si určiť 2 možné odpovede (to isté slovo len v slovenčine a češtine). Samozrejme, iných ako slovných hádaniek sa to netýka 🙂

Záverečná

Hra Iniciativa je veľmi zaujímavá hádanková hra pre ľudí, ktorí radi spolupracujú. Mechaniky su zaujímavé, hádanky tiež. Príbeh detí pre mňa ako dospeláka nie je až taký interesantný, ale mladších hráčov určite osloví. Mňa bavilo lúštenie šifier a hádaniek, a ďalších extra vecí (nechajte sa prekvapiť, sú to naozaj milé zaujímavosti). Svoje publikum táto hra určite má, a ak milujete hádanky a šifry, kúpou tejto hry si spravíte naozaj veľkú radosť. Našinca môže odradiť nutnosť odpovede na hádanky v češtine, ale dalo by sa to riešiť limitom 2 odpovedí, prípadne iným zvoľnením. Prípadne si zavolať na návštevu známeho z Česka. V hre sa postupne dozvedáte aj zaujímavé informácie a zaujímavosti z reálneho sveta… (Nebudem prezrádzať 😉 )

• Hádanky
  • Tajomstvá (when you see it 😀 )
  • Informácie, pozadie, zaujímavosti