Recenzia: Alchymisté (CZ)

Alchymička Lulanda opatrne nalieva výťažok z paprade do banky, kde sa trepotá osamotená žabia noha. Oči má prižmúrené, zatiaľ čo ľavou rukou nepretržite mieša substanciu… PUFFFFFFF … znenazdajky z banky vystrelí kúdol bieleho dymu a objaví sa v nej číra tekutina. Lulanda sa rozpačito zahľadí, ponorí do tekutiny prst a olizne… “Hmm, zase voda…”, Lulanda si znechutene odpľuje a ide zapísať výsledok do starého ošarpaného grimoáru.

Aj takto nejak sa môžu odohrávať príbehy v spoločenskej hre Alchymisté. Hra Alchymisté je od Matúša Kotryho, v češtine ju na trh prináša MindOK a hru vydáva vydavateľstvo Czech Games Edition. Hra je určená pre 2-4 alchymistov od 12 rokov, dĺžka hry je približne 2-2,5 hodiny v 3 hráčoch, do 2 hodín v dvojici, a cca 3 hodiny aj drobné v 4 hráčoch. Hra nie je pravidlovo jednoduchá, ale nič, čo by sa nedalo po prvej hre doopraviť a zvládnuť.

V hre reprezentujete alchymistov, ktorí sa snažia prísť na to, aké vlastnosti majú rozličné ingrediencie, a napísať o nich publikácie skôr, než ich predbehne iný beťár z fachu. Budete chodiť po záhradách (aj cudzích), zbierať ingrediencie ktoré potrebujete, meniť ingrediencie na zlato, predávať lahodné moky, nápoje ale i žbrndy záujemcom, získavať vzácne artefakty, publikovať teórie o ingredienciách, rovnako aj zosmiešňovať teórie iných rádoby alchymistov. V neposlednom rade aj testovať vaše pokusy na študentoch ale i na sebe. Vaším cieľom je stať sa najváženejším a najlepším alchymistom široko ďaleko, zatiaľ čo ostatní potmehúti budú len blednúť závisťou.

Príklady alechemikálií

Celý princíp hry je založený na tom, že v hre existuje 8 ingrediencií či prísad (vranie pierko, škorpión, papraď, kuracia noha, žaba, lysohlávka, mandragora a kvet lotosu) a 8 alchemikálií. Tieto alchemikálie sa skladajú z 3 zložiek alebo aspektov (červená, modrá, zelená) a každá zložka (či aspekt) môže byť kladný alebo záporný. Uff. Ale nie je to také zložité ako sa zdá na začiatku 🙂 Ak zmiešate 2 prísady (čiže spojíte 2 alchemikálie) získate nápoj, ktorého vlastnosti závisia na tom, aké alchemikálie ste zlúčili.

Veľké miešanie, mixovanie a zlievanie

Ak teda zmiešate 2 prísady (alchemikálie) získate nápoj. To aký nápoj vznikne, záleží od alchemikálií. Ak máte rovnaké znamienko a farbu na 2 aspektoch ktoré miešate a veľkosť aspektu je na jednej strane malá a na druhej veľká, získate nápoj tej farby a toho znamienka. Čiže napríklad ak spojíte 2 horné alchemikálie z nášho obrázku vyššie – získate aký nápoj? Správna odpoveď je: červený plusový (označte biele miesto pre zvýraznenie odpovede). Okrem toho existuje možnosť, že zmiešate alchemikálie, ktoré majú presne opačné znamienka. V tom prípade sa alchemikálie úplne anulujú a vznikne neutrálny nápoj – voda (v obrázku vyššie by vodu tvorila spodná dvojica). Nemyslite si však, že voda je nanič. Aj takýto mix vám dáva informácie o ingredienciách, len ho treba správne zužitkovať.

Ukážka ingrediencií

Možno sa teraz niektorí z vás zamysleli, či potom nie je každá hra rovnaká, keďže majú ingrediencie pridelené alchemikálie. Odpoveď znie – nie. K hre je totiž aj aplikácia (pre Windows, IOS aj Android), ktorá vám náhodne priradí alchemikálie k ingredienciám a rovnako aj slúži na miešanie nápojov. Hra sa dá hrať aj bez aplikácie, ale v tomto prípade niekto iný, kto sa priamo hry nezúčastni (musí to byť nehráč navyše v hre štyroch – piata osoba) bude robiť gamemastra. S aplikáciou je práca ľahká, je skvele nadizajnovaná, a ingrediencie na namiešanie nápojov jednoducho skenujete s fotoaparátom. Nie som fanúšik aplikácií pre spoločenské hry, ale táto je parádna!

Niečo sa podarilo namiešať?

Výsledky každého pokusu si zapisujete do tabuliek a do výsledkového trojuholníka. Tieto údaje sú váš najvzácnejší majetok, dôsledne ich ukrývajte pred zvedavými očami ostatných alchymistov. A verte mi, budú striehnuť na každý váš omyl a bdelo sledovať, ako ďaleko ste vo vašich úspechoch pokročili. Spôsob zápisu si vymyslite každý sám, ale odporúčané je škrtanie, podčiarkovanie, krúžkovanie a čiarkovanie 🙂 Časom budete prichádzať na rozličné lahôdky pri zapisovaní vašich pokusov. Napríklad z horepísanej state je zrejmé, že ak vám dve ingrediencie namiešajú zelený mínusový nápoj, môžete z tychto ingrediencií vylúčiť prítomnosť zeleného plusového aspektu.

Príklad zápisu do denníka (z pravidiel hry) Žaba a lysohlávka dávaju červený plusový nápoj, takže môžeme vyškrtať všetky alchemikálie s červenými mínuskami.

Život v meste plnom alchymistov

Život v takomto meste je obzvlášť rušný, hlavne pre začínajúcich alchymistov, budete sa biť o prvenstvo medzi

Človeče dobrý, nemáš na predaj niektorý z týchto chľastov?

ostatnými skúsenými aj menej skúsenými alchymistami, predbiehať sa v rade, získávať prestíž tak či onak. Hru vyhrá ten alchymista, ktorý má na konci hry najviac prestíže. Na začiatku každého kola si budete vyberať, či chcete byť na rade skôr, alebo neskôr, čím neskoršie budete na rade, tým viac výhod máte – buď vám spadnú do vienka náhodné ingrediencie, prípadne získate pomoc od občanov mesta, alebo oboje. Na druhej strane – ak ste prvý tak ste prvý a viete vyfúknuť ostatným pre vás kriticky dôležitú ingredienciu. Alebo ponúknuť rytierovi na druhej strane mesta liečivý lektvar ako prvý a presypať väčšinu obsahu jeho mešca do svojho vrecka. V meste priraďujete kocky akcií na jednotlivé polia, ktoré vám umožňujú získať:

• nové ingrediencie zo záhrady, alebo získať náhodne nájdené ingrediencie v lese
  • premeniť ingredienciu na zlato, bohužiaľ však potrebujete pomoc skúseného špecialistu, ktorý ovláda umenie transmutácie – nie ste totiž schopný si premeniť ingredienciu sám, to by bolo aké labúžo 🙂
  • predať nápoj záujemcom, v meste sú aj záujemci o kúpu nápojov, konkretizujú, aký nápoj by potrebovali na svojich dobrodružstvách a za správny nápoj sú ochotní dať majland. Môžete sa im pokúsiť pripraviť nápoj, a ak sa nevydarí skúsite im predať taký, aký vám vyšiel, ak však to bude riadna žbrnda, dotyčný to každému vytára a vaša reputácia klesne
  • nákup vzácnych artefaktov – týchto je veľký nedostatok, len sem tam sa objavia na trhu, takže si treba zvážiť, či niektorý nestojí za kúpu. Spravidla sú veľmi drahé, ale ich schopnosti sú extrémne silné.
  • publikovať, prípadne podporiť, teóriu o nejakej ingrediencii. Ak už viete, alebo si trúfate poodhaliť informácie o nejakej ingrediencii, môžete vydať publikáciu a odhaliť jej alchemikálie (priradiť alchemikáliu ku konkrétnej ingrediencii). Tým môžete ostatným hráčom uľahčiť ich skúmanie, ale ktovie, či ich nechcete oblafnúť. Za správnu publikáciu môžete získať na konci hry body. Cudziu teóriu môžete aj podporiť, ak si myslíte, že je správna, ale neujde sa vám toľko prestíže, ako tomu, čo teóriu vydal prvý.
  • zosmiešniť resp. vyvrátiť teóriu – ak niekto vydal nejakú teóriu a vám sa zdá, že je to kapitálna hlúposť, môžete teóriu vyvrátiť. Jednoducho urobíte pokus, ktorý ukáže, že niektorý z aspektov je nesprávny, prípadne si nájdete iný vierohodný trik ako zosmiešniť súpera a zhrabnúť za to 2 cenné body reputácie
  • spraviť pokus na študentovi – áno tak sa to robí. Nebudete predsa robiť hókusy-pókusy na sebe, keď sa nájde niekto kto tú gebuzinu rád vypije. Teda pokiaľ sa z nej nepotyčkuje. To už potom už bude chcieť za každý ďaľší pohár nejaký ten zlaťák a bude už na vás nedôverčivo pozerať
  • spraviť pokus sám na sebe, ak už fakt neviete kam z konopí, študent v dohľade žiadny, prípadne nemáte žiadny bakšiš, s ktorým by ste ho podmastili – hajde vychlastať svoj výtvor sám. Ak je kladný, alebo je to voda, našťastie sa nič nestane. Beda však, ak je záporný… Môže vás omráčiť, prípadne sa budete cítiť malátny a pomalší.
  • a ako posledná akcia, dostupná len posledné kolo je – tadááá – prehliadka nápojov. Pri prehliadke nápojov máte možnosť ukázať svoje alchymistické umenie a získať riadne priehrštie výherných bodov. Potrebujete však mať dostatok rôznorodých ingrediencií a zvládnuť namiešať čo najviac druhov nápojov. Za každý pár nápojov jednej farby (kladný a záporný) môžete získať až 4 body. Farby sú 3, čiže maximálny zisk je 12 výherných bodov. A to už je čo povedať!
Ukážky pomocníkov (občanov) a veľmi milého artefaktu. Periskop vám dovolí čiastočne nazerať do kuchyne iných. A na nezaplatenie sú aj tie ich kyslé tváre, keď im nazriete pomedzi prsty na niektorý experiment.

Na konci hry sa prirátajú bonusové body reputácie za artefakty, granty, či iné bonusy a urobí sa Veľké odhalenie. Veľkým odhalením vám aplikácia ukáže ingrediencie a ich správne alchemikálie. Následne si porovnáte teórie – odpočítate a pripočítate reputáciu a hotovo – Alchymista s najväčšou reputáciou vyhráva. Gratulujeme!

Modrý hráč a jeho publikácia o škorpiónovi. Je správna? To je otázka!

Záver a zhodnotenie hry

Hra Alchymisté v sebe skrýva strategické a dedukčné črty a istou mierou tu zaváži aj vaša schopnosť ísť do rizika. K hre je potreba aj aplikáciu, čo v tomto prípade nevidím ako mínus. Aplikácia spĺňa svoj účel, používa sa ľahko a príjemne. Pravidlá sú veľmi vtipne napísané “s průpovídkami” a objasňujú všetko, čo je treba, aj s názornými príkladmi. (Hrou bez aplikácie jedného človeka unudíte na smrť 🙂 ) Veľmi sa mi páči to, ako sa môžete hrať a dedukovať s alchemikáliami a časom prídete na nejaké jemné nuansy medzi nimi, a dokážete to využiť vo svoj prospech. Z niekoľkých hier, čo sme hrali, nemám pocit, že je niektorá konkrétna stratégia víťazná. Treba sa zamerať na každý aspekt hry a využívať všetky možnosti. Hranie je príjemné a zábavné, niekedy síce čakáte na ostatných hráčov, kým dedukujú svoje alchemikálie, ale nie je to nič, čo by hru nepríjemne zdržovalo. Hra je dostatočne zábavná pri 2,3 či 4 hráčoch. Hrá sa na 6 kôl čo je tak akurát a v poslednom kole, ako v podobných hrách, už ťažíte čo najviac bodov kde sa len dá. Dá sa tu aj miere tešiť zo škodoradosti, ak niekomu vyfúknete ingredienciu, ktorú potreboval, prípadne mu vyfúknete parádny obchod s nápojmi, či artefakt, na ktorý si brúsil zuby. Rovnako je aj veľká radosť, ak niekoho presvedčíte, že vaša teória je správna, pričom ste to tam dali ako lapku na muchy. Nepríjemnejšou stránkou je výsledkový trojuholník, do ktorého zastrkávate papierové žetóny výsledkov. Žetóny sa dávajú ťažšie z jednej strany a z druhej strany môžu vypadnúť, ľahko sa potrhajú. Niekedy je obtažne celú zástenu zložiť, na niektorých miestach sa vám začne odtŕhať papier. Hra iste nie je vhodná pre začiatočníkov so stolovými hrami, jedine ak bude medzi nimi niekto skúsený, kto pozná pravidlá, alebo už prelúskal niekoľko zložitejších hier.

• grafické spracovanie je nádherné
  • pravidlá sú výborné aj s názornými príkladmi
  • skvelá aplikácia (umožňuje použiť aj viac zariadení naraz, takže každý si môže mastiť sklo svojho telefónu sám)