Civilizačná hra, to je symbol veľkej epickej záležitosti, ktorá dokáže zamestnať niekoľko ľudí na pekných pár hodín a obohatí ich o kopec nových zážitkov. V ostatných rokoch sa k nám častejšie dostávajú lokalizované, vynovené varianty a rozširujú tak povedomie tunajších hráčov. Civilizácia nový úsvit je v tomto smere hybrid – novšia hra, no patriaca k staršej sérii Sid Meier’s civilizácií. Najviac ju vystihujú slová ako: abstraktná civilizačná hra, kratšia herná doba, zjednodušené základné akcie a plnenie cieľov. Niekto by možno dodal, že ide o euro hru s prvkami závodu. Závodu o to, kto prvý splní určitý počet cieľov a vyhrá hru a nebol by ďaleko od pravdy. Základná hra si našla svojich obdivovateľov, a nie málo, ale cez to všetko v nej bolo niekoľko mechaník spochybnených a rovnako tak bol spochybnený aj civilizačný prvok. No a skôr, ako by nastala násilná zmena režimu, bol ohlásený výskum novej pokročilej technológie, ktorá mala eliminovať náznaky blížiacej sa revolúcie. Zase raz evolúcia predbehla revolúciu. Akú revolúciu? No predsa vydanie plnoštíhleho rozšírenia, ktoré zmenilo mnoho zaužívaného a ešte aj rozšírilo a vyplnilo medzery, ktoré si dokonca vyžiadali samotní hráči. Aj keď so značným oneskorením, ktoré už je v dnešnej dobe vlastne štandardom, sa na svetlo sveta dostala veľká expanzia, pod názvom „Terra Incognita“.
Rozšírenie ponúka hranie až v piatich hráčoch, upravené koleso udalostí, nové civilizácie a ich vodcov, okresy, pevnosti, prieskum, unikátne karty zamerania pre každú civilizáciu, vylepšený panel zamerania, nový smer Rast, nové divy, a ešte zopár ďalších drobností.
Čo Terra Incognita znamená pre fanúšikov základnej hry?
Expanzia sa zamerala na spätnú väzbu od hráčov a na ich postrehy. Zobrala všetko, čo škrípe a priniesla so sebou razantnú zmenu pôvodného obsahu. Čiže nejde len niekoľko nových modulov, ale v skutočnosti sa zmenila aj nemalá časť pôvodnej hry a hra ako taká dostáva nový rozmer. Pre hráča to znamená niečo nové, niečo aktualizované a to všetko pre dokonalejší zážitok z hry.
Čo Vás čaká v rozšírení?
Karty zamerania a Váš panel zamerania: Odteraz máte k dispozícii šesť kariet zamerania namiesto piatich, čo znamená, že aj váš panel zamerania má šesť slotov, pričom dva sloty úplne vľavo sú s hodnotou 1. Pribudlo nové zameranie Rast, ktoré vám dáva možnosť umiestňovať okresy a posilňovať žetóny kontroly. Základná hra bola náročná na posilnenie vašich žetónov, takže táto zmena je výbornou zmenou a obrana získava bod k dobru. To sa mi fakt páči a čo tie okresy?
Okresy si predstavte ako špeciálne kontrolné žetóny. Existuje päť rôznych typov, z ktorých každý má svoj vlastný súbor pravidiel a vlastností. Vždy ide o vylepšenie nejakého efektu, ako napríklad umiestňovanie kontrolných žetónov až dve polia od mesta, namiesto jedného. Okresy sú zároveň napojené na koleso udalostí, ktoré sa tiež zmenilo. Hurááá – máte nové koleso udalostí a na dvoch miestach teraz nájdete symbol okresu. Je to bod, kedy využívate efekt vašich okresov ešte predtým, než si vyberiete kartu zamerania na zahranie. Je zrejmé, že to mierne zmenilo dynamiku hry, nové miesto na zamyslenie a spomalenie tempa, ale zároveň Vám to umožní viac špecializovať svoj národ. A spomalenie nie je v skutočnosti zásadné, po opakovanom hraní sa používanie okresov dostane rýchlo do krvi a hra si zachová svoje svižné tempo aj naďalej.
Od okresov k vládnemu zriadeniu
Vyššie spomínané koleso udalostí nemá len dva nové sloty pre okresy, ale aj jeden nový slot pre vládne zriadenie. Keď koleso udalostí dosiahne tento bod, všetci hráči môžu, a aj chcú zostaviť novú vládu. Tieto vládne žetóny posilňujú kartu zamerania. Kartu je možné zahrať, ako keby bola viac vpravo. Napríklad Demokracia dáva môjmu výskumu nový impulz, čo znamená, že použitie karty zamerania výskumu na 3. slote sa správa ako v 4. slote. Obmedzenie je v tom, že si nemôžete len tak vybrať akúkoľvek vládu. Musíte vybrať vládu súvisiacu s dvoma slotmi „1“ na paneli zamerania. Kvôli tomuto obmedzeniu stále balansujete na križovatke – môžete sa síce k tomu postaviť tak, že si vždy zvolím, lebo každý bonus je vítaný. Na druhú stranu, ak sa hlbšie ponoríte do hry, vzniká vám rébus, ktorý dopadne pre vás najlepšie, len ak si zvolíte správny okres, správnu vládu v súvislosti s vašim národom a to všetko v správnom čase. Brrr, radšej spomaľme, najprv zábava, o niekoľko partií neskôr môžeme pritvrdiť.
Vyššie som spomenul rôzne civilizácie – áno, rozšírenie vylepšuje aj tento bod, civilizácia už nie je len pojem z histórie, ale získava nový jedinečný efekt a to kartu zamerania. Odteraz má každý národ svoju vlastnú a jedinečnú kartu zamerania pre civilizáciu. Jednou z výhrad základnej hry boli civilizácie, ako pojem histórie bez štipky herného zážitku. Keďže každá civilizácia má svoju kartu zamerania, ako alternatívu k jednému druhu základných kariet zamerania, budete mať na hranie ďalší nástroj, ktorý poskytuje rozdiel medzi civilizáciami a tento aspekt v základnej hre veruže chýbal. Inak je v rozšírení 10 nových civilizácii teda kariet vodcov a stále trvám na tom, že čím viac tým lepšie.
Všetky tieto zmeny by nemali taký úspech, ak by ste nemohli rozširovať svoje impérium. Konečne môžem povedať, že hra má systém prieskumu. Starý spôsob, kedy si každý zostavoval mapu pred začiatkom hry, je minulosťou. Na jej mieste je tradičnejší civilizačný zážitok s objavovaním nových území. V rámci nastavenia hry budú náhodne vylosované základné dlaždice, ktoré predstavujú stred mapy, a hráči vedľa nich umiestnia svoje dlaždice. To znamená, že všetci sú od seba vzdialení na dve alebo tri dlaždice, čo nabáda hráčov k vyššej agresii od začiatku hry, ktorá v základnej hre nebola možná. Samozrejme stále je to na dohode medzi hráčmi. Ak chcete vykonať prieskum, jednoducho musíte poslať jednotku na okraj svojho územia a potiahnuť novú dlaždicu, ktorú priložíte k doteraz odhalenej mape.
Výsledkom tohto prieskumu je rozširovanie impéria, kde každý objavuje prírodné zázraky a nové zdroje, čo vám umožní stavať divy sveta vo vašich mestách. Alebo sa ocitnete v situácii s niekoľkými mestskými štátmi rôzneho typu, čo vám dáva peknú výhodu kariet diplomacie a obchodných žetónov. Vďaka tejto zmene sa tiež stávajú karavany cenným prínosom, pretože môžu objavovať svet, nielen získavať obchodné žetóny a karty diplomacie. Pomáha tiež, že vaše vojenské útoky, už nie sú založené na vzdialenosti kontrolného žetónu. Prieskum hre pomohol, ale neviem sa zbaviť pocitu, že je to také neohrabané.
Každý má teraz vojenské jednotky, ktoré sa vedia pohybovať veľmi podobne ako karavany. Pohybujú sa o určitý počet polí a v závislosti od terénu cez ktorý môžu prejsť (podľa čísla slotu). Kedykoľvek vaša vojenská jednotka narazí na nepriateľskú jednotku (iný hráč, barbar), musí zastaviť a okamžite zaútočiť. Samotný boj sa nezmenil a to považujem za úplne v poriadku. Nie každá strategická hra potrebuje riešiť konflikty zložitým systémom. Výhodou skôr je, že každý môže vidieť prichádzajúci útok a pripraviť sa naň. Byť agresorom pri hre s rozšírením vyžaduje oveľa viac plánovania, pretože sa musíte uistiť, že terén je pre vás výhodný a prehra v boji znamená pre útočníka stratu jednotky.
Pevnosti sú ďalšou novinkou, ktorá podporuje útočenie na iných hráčov a zároveň Vás približuje k víťazstvu, keďže sa dotýka hneď dvoch z piatich cieľov v hre. Pevnosti sa umiestňujú spolu s hlavnými dlaždicami v rámci prípravy hry. Keď sa vaša armáda presunie na pole s pevnosťou, nasleduje boj. Vašou odmenou za výhru v takomto boji je nové mesto a splnenie jednej karty cieľa. Schvaľujem nápad na oživenie bojov medzi hráčmi, ale tematicky ani herne nepôsobia pevnosti v hre veľmi lákavo a osobne ich považujem za slabšiu stránku rozšírenia.
Podmienky víťazstva sú mierne upravené – máte tri obvyklé karty cieľov, ako by ste očakávali a dva nové ciele. Na rozdiel od troch kariet hlavných cieľov môžete o ďalšie dve karty pevnostných cieľov počas hry prísť, vzťahujú sa totiž na počet držaných pevností. Víťazstvo v hre vyžaduje, aby ste splnili štyri z piatich cieľov. Stále ide o podobný postup, ako v základnej hre, čo môže byť pre niektorých problém, osobne to vnímam ako zlepšenie, aj keď som čakal ešte o čosi viac.
Na záver, páči sa mi pestrosť civilizácií a ich jedinečnosť. Rozšírenie panelu zamerania a mechanika silnejšej akcie je skvelá. Taktiež tesnejšie hranie s jednoduchým prvkom boja, ktorý má vyšší vplyv na víťazstvo. Pocit civilizácie je sčasti abstraktný, toho sa zbaviť nejde, ale vynahrádza to kratšia herná doba. Civka dohraná za dve hodiny poteší. Niektoré prvky rozšírenia, ako napríklad pevnosti ma až tak nepresvedčili, niektoré sú malým spestrením, ale napríklad vplyv okresov bol určite krok správnym smerom.
Celkovo hodnotím civilizáciu nový úsvit spolu s terra incognitou na 6/10, ten komu sa páčil pocit už samotného základu a chcel len niekoľko vylepšení a opráv, ten si môže pridať ešte dva body. Mne osobne to nestačí, ale je zrejmé, že hrávam oveľa viac do šírky a počet titulov na trhu v posledných dvoch rokoch tak razantne stúpol, že hra z hodnotením 5-7 z 10 môže ľahko zapadnúť v záplave noviniek. Samotné rozšírenie hodnotím na 7/10 a považujem ho za esenciálne rozšírenie, ale to aj vďaka nedotiahnutému základu. Určite mi pocit v hre zráža prílišná abstrakcia, skrátka civilizačný feeling sa nekoná, a určite nejde o to, že by to nešlo. Napríklad kartová civilizačná hra Flow of History je veľmi podarený a zábavný kúsok, ktorý si vždy užijem, ideálne v počte 3-5 hráčov. Tiež mám rád TTA: nový príbeh civilizácie, samozrejme ide o omnoho hutnejšiu “civku”, ktorá si vyberá svoju daň na skúsenostiach aj hernom čase.