Recenzia: Divočina Severní Ameriky

Po dlhšom odmlčaní, keď som mal plné ruky práce s Tavernou a jej prípravou vám prinášam ďalšiu recenziu na pre mňa dosť neobvyklú tému – príroda. Jedná sa o hru Divočina Severní Ameriky (ďalej len Divočina), hru nám poskytla spoločnosť MINDOK vo verzii Deluxe.
V Divočine sa počas 30-60 minút pri 1-4 hráčoch od 10 rokov stanete biológmi, ktorí sa budú snažiť vytvoriť čo najvyváženejšie ekosystémy pomocou kariet fauny a flóry. Tieto budete vykladať na svoju hernú dosku čo najdôvtipnejšie, aby ste zhrabli čo najviac výherných bodov (čo tam po tom, že k zajacom pristavíte 4 svorky vlkov – nech si zvykajú 😉 ). Previazanosťou medzi jednotlivými kartami budete získavať víťazné body a na konci hry vyhrá ten, kto ich získa najviac (ste prekvapení?).

Divočina má viac herných režimov – ten čo budete hrávať najčastejšie je kompetitívny, potom tu máme kooperatívny režim a sólový s príbehom. Pri kooperatívom a sólovom režime budete pracovať s Expedičným denníkom, v ktorom nájdete spústu zaujímavostí o prírode a hlavne vám hru spestrí rozličnými úlohami a zmenami pravidiel počas 20tich expedícií (scenárov), pričom vašu zvedavosť potrápia aj uzavreté obálky s kartami, ktoré máte otvoriť až keď vás k tomu hra vyzve – brilantné!

Rozohratá deluxe verzia Divočiny – partia 4 hráčov, všimnite si zelenú hráčsku dosku (základná verzia má iba tú) a ostatné hráčske dosky s témou ročných období (deluxe verzia). V strede sa nachádza neoprénová podložka s hernými prvkami (iba deluxe verzia)

O čom to celé je?

V hre pracujete s verejnou ponukou kariet divočiny, z ktorých si jednu vyberiete a ihneď vyložíte na svoju hernú dosku – ideálne tak, aby ste získali dalšie žalude (za rovnaké okolité prostredia/biómy) a/alebo zveľadili váš ekosystém, aby priniesol čo najväčší bodový zisk. Pritom platí, že prvá karta vo výbere je zadarmo a každá ďalšia je drahšia o 1 žaluď (herná mena). Prípadne si miesto karty vyberiete špeciálnu akciu, ktorá vám umožní manipulovať s už uloženými kartami, prípadne im pridávať bodovú hodnotu (priložením žetónov výskumu), získavať nové karty či žalude, alebo zahadzovať karty z ponuky. Hrá sa stále dokola, kým niekto nezaplní celú svoju hernú dosku (4×4 polí) prípadne sa špeciálne akcie využijú do svojho maxima (to je závislé od počtu hráčov). Musím dodať, že treba sledovať aj ostatných hráčov a “plnosť” ich hernej dosky, pretože ak využívate špeciálne akcie príliš často, môže sa stať, že na konci hry budete mať tú svoju hernú dosku poloprázdnu a pri rátaní bodov vám zostanú len oči pre plač.

Ekosystémy a ich kombinácie, variácie, mutácie a patálie

Ekosystémy tvoria základ bodovania. Ekosystém je postupka kariet (1-2-3-4, alebo aj 5-4-3) ktoré majú spoločnú ikonu (či viac ikon) prostredia (biómu). Postupky sa snažíte robiť vodorovne aj zvisle a čo najlepšie ich vykombinovať. Platí ale pravidlo, že v jednom riadku, alebo stĺpci môžete bodovať len jeden ekosystém (postupku), napríklad ak máte karty v riadku 4-5-1-2, zvolíte si, či chcete bodovať postupku 4-5, alebo 1-2.

Biómov (prostredí) sú 4 druhy:

• lesy/pralesy
  • púšte/stepy
  • rieky/močiare
  • hory/polárne oblasti

Okrem toho sú tam ďalšie ikony:
kľúčový druh – po kartách s ikonou kľúčového druhu vyštartujete ako pes po údenom. Tieto karty znásobujú bodovú hodnotu ekosystému. Prakticky na nich budete stavať jeho základy. Ak do jedného ekosystému dáte viac kľúčových kariet, body sa vám budú doslova sypať. (Každá kľúčová karta duplikuje body za ekosystém – napr ekosystém má 4 body, pri jednej kľúčovej karte v ekosystéme bude mať 8 bodov, pri dvoch takýchto kartách- 12 bodov)

Ukážka karty tajnej úlohy

Ikony ohrozený druh, sledovaný druh a ikony ročných období – tieto bodujete pomocou tajnej karty úloh a tá vyžaduje konkrétne vzory z týchto ikon na vašej hernej ploche. Tajné karty v žiadnom prípade nepodceňujte – dovolia vám získať pekné priehrštie bodov (maximálne však 24) čo je spravidla štvrtina až tretina všetkých bodov, ktoré sa vám podarí dosiahnuť.
Okrem toho, niektoré doštičky špeciálnych akcií vám dovolia na karty s určitými ikonami položiť žetóny výskumu. Tieto pridávajú body do ekosystému (pričom platí, že 1 žetón výskumu je 1 bod).

Celá hra sa nesie v znamení – ľahko sa to povie, ale ťažko spraví. V zápale hry aj zabudnete na to, že sa vlastne jedná o prírodu a ekosystémy, budete vidieť len ikony a kalkulovať, čo kde umiestniť aby sa vám to celé nerozsypalo a modliť sa, aby vám súper nezobral kartu, ktorú tak veľmi potrebujete. Snažíte sa umiestniť karty tak, aby ste splnili tajnú úlohu, doplnili ekosystém a prípadne získali ďalšie žalude. Potom si postupne začnete uvedomovať, ako tie ekosystémy do seba zapadajú, celé to dáva zmysel a vytvára akúsi harmóniu. Keď si následne z nadhľadu pozriete, aký nádherný polárny ekosystém ste postavili, pocítite hrdosť na dobre vykonanú prácu. Pri písaní mi akurát napadá, že ja sa v Divočine neustále borím v močiaroch a bažinách 😀 Celý tento pocit bude ešte umocnený úžasným grafickým spracovaním kariet.

Ukážka 4 bodového ekosystému – postupka 4-5, spoločné biómy sú 3 – les/step/rieky (stačí jeden) – postupka je samotná 2 body, puma je kľúčová (ikona kľúča) – takže ekosystém počítame ešte raz – 2+2=4 výherné body. Šikovníci si pumu skúsia zaradiť aj do zvislej postupky.
Ukážka 15 bodového ekosystému – postupka 2-3-4-5 (stepná) – 4 body + 1 bod za žetón výskumu na sokolovi = 5 bodov, a dve kľúčové karty – sokol a vlk – to značí, že hodnotu celého ekosystému pripočítame ešte dvakrát = 5 + 5 + 5 = 15 bodov

V Divočine sú aj špeciálne karty biómov – tieto slúžia ako žolík. Ich hodnota pre postupku môže byť iná pre zvislú a iná pre vodorovnú. Nevýhodou je, že majú len jednu ikonu biómu (plus ikona ročného obdobia) a táto karta vás stojí 10 žaluďov.

Ukážka kariet biómov

Špeciálne akcie – použiť či nie, to je otázka

Miesto kúpy karty môžete zahrať aj špeciálnu akciu (týchto je 10 a pre každú hru sa náhodne vyberie 5 z nich), jej zahranie je však celkom zradné. Hlavne preto, že ak využijete špeciálnu akciu, spravidla nebudete ťahať kartu a to sa vám môže vypomstiť. Ak je totiž v hre hráč, ktorý nezahrá ani jednu špeciálnu akciu (prípadne ich zahrá oveľa menej), na konci hry vám budú chýbať karty na hernej doske. Okrem toho, ak použijete špeciálnu akciu, žetón akcie sa otočí a uvoľní sa iná akcia, ktorú iný hráč môže zahrať “hromadne”. Znie to zložito, no vysvetlím: Každá táto akcia má dve strany. Bielu – kde je spravidla silnejší variant akcie – tento aj zahadzuje karty z ponuky + pridáva bodové hodnoty kariet, alebo vie manipulovať s pozíciou karty. A žltú – kde je slabší variant akcie. Ak si zvolíte akciu bielej strany žetónu, akciu vykonáte a otočíte žetón na jeho žltú stranu. Ak si však zvolíte žltú stranu akcie – vykonáte všetky akcie všetkých žetónov, ktoré sú práve obrátené na žltú stranu, čo vás môže v hre masívne posunúť vpred. Potom tieto žlté žetóny znova obrátite na bielu stranu a posuniete žetón času bližšie ku koncu hry. Tuto budete často v pokušení, či zobrať kartu, ktorá sa vám veľmi hodí, alebo použiť viacero žltých akcí predtým, ako vám ich vyfúkne súper. Choices, choices 🙂

Ukážka akcií – dve žlté akcie (spravili by ste obidve naraz), dve biele akcie (vyberiete si ktorú) – na spodnej časti akcie je informácia o akciách opačnej strany

Koniec hry – zhrabúvanie bodov

Po dobre odvedenej práci začína počítanie bodov. Ako prvé napočítate body z karty tajnej úlohy. Tam viete získať maximálne 24 bodov, ak splníte všetky 4 úlohy. K tomu pripočítate všetky ekosystémy (v každom stĺpci a riadku maximálne jeden) s ich žetónmi výskumu (ak sú) a v prípade kľúčovej karty – duplikujete počet bodov za ekosystém. Ak máte nejaké žalude, tak za každé 3 kusy si pripočítate ďalší výherný bod. V prípade remízy vyhrá ten, kto má splnených viac tajných úloh.

Ukážka žetónov: žaluď 1 bod, žaluď 3 body, žetón výskumu. Veľká škoda je toho minimálneho rozdielu medzi 1 a 3bodovým žaluďom.

Zhodnotenie

Podľa môjho názoru MINDOK vsadil na čierneho koňa. Hru môžem vrelo odporučiť pre rodiny aj začínajúcich hráčov. Divočina nielen nádherne vyzerá, ale sa aj dobre hrá. Nemal som ešte možnosť vyskúšať sólo a kooperatívny režim, no určite sa chystám ich vyskúšať. Hra sa dá odohrať vcelku rýchlo (ak nemáte hráčov čo premýšľajú a vracajú ťahy), priemerné časy sa pohybovali okolo hodiny do hodiny a pol pri max počte hráčov (4). Pravidlá sú napísané vynikajúco s názornými príkladmi a obrázkami. Otázka je, či by som ju odporučil 10 ročným – ak budú súperiť s dospelými, myslím, že veľa šancí vyhrať nedostanú – mám totiž skúsenosti z okolia dospelých jedincov, ktorí dietaťu len tak lacno žiadnu výhru nepodarujú. Pri súperení s rovesníkmi to však budú isto zaujímavé súboje o čo najlepšie ekosystémy. A stále tu je spomínaný kooperatívny režim a režim pre sólohráčov.

Deluxe verzia obsahuje ilustrovanú neoprénovú podložku, kde uložíte akčné žetóny, ponuku kariet a žetón času. Je naozaj veľmi pekná a pomôže pri hraní. Okrem toho sú tam obojstranné spojité herné dosky pre hráčov. Z jednej strany zelená (ktorá sa nachádza aj v základnej verzii hry), z druhej strany je motív jar/leto/jeseň a zima – toto v základnej hre nenájdete. Krabica je väčšia a obsahuje plastový insert na karty a žetóny. Insert na žetóny výskumu a žalude je podľa mňa až zbytočne veľký a na stole len prekáža (viď obrázok úplne hore). Je len na vás, pre ktorú verziu sa rozhodnete.

Príjemným zistením je, že do plastového insertu v krabici (v deluxe verzii) sa vám pohodlne pomestia aj karty v obaloch. Ja obaľujem vačšinu hier ktoré vlastním a toto naozaj nezvykne byť pravidlo – nechať dostatok miesta aj na zabalené karty. Takže u mňa plus naviac. A ako bonus pre čitateľov – odteraz na konci článkov budem uvádzať typ obalov a počet balení potrebných pre aktuálne recenzovanú hru. V obyčajnej verzii je papierový insert, ktorý zrejme budete musieť dať preč.

Pri hraní som narazil aj na malé mušky, ktoré (zbytočne) kazia dojem zo skvelo spracovanej hry. Jedná sa hlavne o žetóny žaluďov – ktoré sú obojstranné – z jednej strany 3 bodová hodnota a z opačnej 1 bod. Pri hraní sa stane, že si nechtiac žetón otočíte a to môže byť nepríjemné. Škoda, chcelo to radšej menej žetónov a rozdeliť ich veľkosťou. Pri Deluxe verzii radšej hrávam so zeleným pozadím, nakoľko pri tých výrazných a pestrých farbách na deluxe podložkách mi herná doska splýva už s uloženými kartami. Radšej by som uvítal čiernobielu kresbu, alebo menej výrazné (“stíšené”) farby.

Ukážka ekosystémov víťazného hráča po dohraní partie. Skúsite to obodovať?

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Mindok

Obaly/sleeves na Divočina Severní Ameriky: