Recenzia: Summoner Wars/Války vyvolávačů(CZ)

Druhé vydanie, Mistrovská sada

Pred dlhšou dobou som často hrával Mage Wars, bola to celkom slušná hra – dvojkovka, simulovala súboj dvoch silných mágov prostredníctvom kariet (kúziel, monštier a pod) v Aréne. Mali ste vlastnú knižku s kúzlami – áno – reálnu knižku na zakladanie kariet. Do tejto ste si pripravili svoj balíček a hurá do Arény, natrieť to tomu druhému mágovi. Celkom ma to bavilo, ale postupom času hra upadla do zabudnutia. Možno aj preto, že vychádzala spústa rozšírení a mňa ako kompletionistu to už postupne prestalo baviť zháňať a kontrolovať čo všetko vyšlo a hlavne kde to zaobstarať. (ak náhodou máte niečo dvojmo alebo sa chcete zbaviť, kľudne mi to pošlite, alebo napíšte 😀 ).

Keď mi došla ponuka recenzovať Summoner Wars, druhé vydanie, mistrovská sada (hru s dlhším názvom som tušim ešte nerecenzoval) o hre som síce vedel len veľmi zhruba, ale pripomínalo mi to Mage Wars. Povedal som si, že to vyskúšam – bude to iste niečo podobné.
Mýlil som sa.

Summoner Wars – Války vyvolávačů (ďalej len SW) je čistokrvná dvojkovka – rozumej hra pre dvoch hráčov. Dolná hranica veku je od 10 rokov a odhadovaná doba je 40-60 minút. Musím dodať, že častokrát sa to blíži skôr k tej kratšej hranici. Každý hráč predstavuje Vyvolávača (Summonera) a cieľom hry je prežiť čo najdlhšie. V praxi to znamená, že treba toho druhého skántriť.

Dvaja zo 6 vyvolávačov a ich vlastnosti

K odoslaniu druhého Vyvolávača do večných lovíšť dopomôže váš balík kariet s monštrami, udalosťami a nehnuteľnosťami – stavbami. V SW máte už dopredu pripravených 6 kompletných balíkov Vyvolávačov. Každý z nich má svoj vlastný predpripravený balík 34 kariet. Z tých 34 kariet je jeden Vyvolávač, 4 portály (z ktorých zosielate na plochu hrozivé monštrá) a 29 unikátnych kariet pre toho-ktorého vyvolávača. Môže sa to zdať málo, ale má to veľmi priaznivý účinok na hraciu dobu. Čo je dôležité a zaujímavé, každý Vyvolávač má úplne inú stratégiu boja. Prináša to zaujímavú obmenu do hry, ale aj nutnosť poznať jednotlivé balíky. Poznať preto, aby sa nestalo to, že súper zahrá kartu na hernú plochu a nevšimnete si dôležitú vlastnosť karty – toto vás môže stáť aj víťazstvo. Okrem toho si môžete za určitých podmienok balíky miešať a vytvárať si nové. MindOK v pravidlách prisľúbil, že sa pokúsia prekladať aj doplnkové sady. JUPÍ!

Ukážka štandardných nemŕtvych a ich vlastností

Celý súboj Vyvolávačov sa odohráva na veľkej hernej ploche, ktorá okrem informácií pre hráča (popis fáz, stav magickej energie), má aj miesto na 6×8 kariet – podobne ako šachovnica – hráči začnú každý na svojej strane (karta Vyvolávača určí začiatočné postavenie) a následne sa striedajú v ťahoch a taktizujú.

Štandardná nehnuteľnosť

Počas hry budete striedať fázy (vyvolávanie, pohyb, budovanie, útok a mágia) a to dovtedy, pokiaľ jeden z mágov neotrčí kopytá. Treba si dať pozor aj na to, že keď vám dojde balíček kariet (dotiahnete poslednú kartu) hra pokračuje, ale budete hrať bez doberania kariet a tým ostanete prakticky bezbranní. Dohráte len s tým, čo vám ostalo na hernej ploche. Vyvolávanie nových monštier je jednoduché, proste vyložíte kartu z ruky ktorú vyvoláte (položíte) na políčko susediace s portálom a zaplatíte príslušný obnos mágie. Stavanie budov – postavíte portál – kľudne aj ako prekážku, čo vám častokrát zachráni život, prípadne ním strategicky zablokujete nepriateľa. Monštrá aj Vyvolávači sa pohybujú a útočia len ortogonálne (to je slovo, čo? :D), čiže nikdy nie diagonálne :). Napr. pohyb na políčko vpravo hore od postavy vás stojí dva pohyby – dopredu a vpravo. V hre sú 2 typy útokov – na blízko a na diaľku, pričom silu útoku určuje karta. Podľa sily útoku hodíte istým počtom kociek a zrátate symboly (meče na blízko a luky na diaľku) – ich súčet určí, aké zranenie ste udelili cieľu. Ak sa zranenia rovnajú počtu životov, alebo je zranení viac, cieľ umiera.

Hustý drahý elitný nemŕtvy

Chcem upozorniť aj na veľmi dobre vyriešenú mágiu v tejto hre. Mágiu nezískavate len tak. Musíte si ju zaslúžiť. Sú dve možnosti ako ju získať – buď vo fáze mágia zahodíte nejaký počet kariet a získate práve toľko mágie (ale prichádzate o karty z balíčka), alebo zachlomoždíte súperovi nejakú kartu na ploche (monštrum či budovu) a získate jednu mágiu. SW sa proste nekašle, núti vás silou mocou do boja a to je len dobre. Bez mágie totiž nespravíte nič a zahadzovať karty – no ehm, na to som skúpy.

SW je oproti Mage Wars extrémne priamočiara a jednoduchá. Nie je to síce úplna náhrada, ale po pár zahraniach viem, že SW určite dám na stôl častejšie ako MW. Jednak kratšia herná doba (časokrát aj tretinová oproti MW) a druhá vec je, že ju vysvetlím oveľa rýchlejšie aj nováčikovi. Skúsenejší hráči odohrajú partiu kľudne aj za polovičku uvádzanej hracej doby – do pol hodiny.

Rozohraná partia

Výhodu tu má aj čeština, za čo ďakujeme spoločnosti MindOK Vysvetlenie pravidiel netrvá vôbec dlho, dá sa vysvetliť za 5-10 minút. Znova pripomínam (z vlastných skúsenosti), že protihráč by mal študovať aj vaše karty a naopak (kvôli vlastnostiam a efektom). Preto odporúčam pri hre s novými hráčmi: pri prvom vyložení typu karty vždy prečítať nahlas, čo je to za kartu a aké má vlastnosti. Vyhnete sa menším nezhodám pri nepochopení efektu a pod.

Epická a obyčajná udalosť

Hodnotenie

Zo Summoner Wars som naozaj nadšený, SW ponúka skvelý herný zážitok pri krátkej hernej dobe. SW dokážete rýchlo vysvetliť, pravidlá sú skvelé, a zákerných pravidlových otázok počas hrania je minimum. Každý jeden Vyvolávač sa hrá úplne inak, avšak treba jeho taktiku prebádať a pochopiť. V hre je dostatočné množstvo Vyvolávačov, ale zamrzí menší počet kariet – môže tým trpieť znovuhrateľnosť. S napätím však očakávam nové rozšírenia. SW si to zaslúži. Za mňa je to skvelé prekvapenie, a jednoznačne ho môžem len odporučiť.

• rýchla a jednoduchá hra pre dvoch
  • 6 vyvolávačov už v základnej hre, pričom je každý unikátny
  • výborne napísané české pravidlá