Recenzia: Nevyzpytatelní

Samira sa znovu s preľaknutím zobudila. Sníval sa jej ten istý sen: akási obrovská bytosť vystúpila z hlbín oceánu a jediné čo chcela bolo ochutnať ľudské mäso. Samira otriasla kropaje potu z tváre a išla si ju k umývadlu opláchnuť. “Čert jej bol dlžen celú túto cestu!”, pomyslela si. Predala všetok svoj majetok, aby sa načierno dostala na loď, ktorá by ju odplavila do Štátov za svojou rodinou. Akurát že…. S týmto parníkom nie je niečo v poriadku… ako keby ho postihla najčernejšia smola. Neustále len leje a leje, ľudia sa trasú od zimy, a aj ten kapitán… Zavčas má taký divný úsmev keď sa díva na posádku, taký ľútostivo-škodoradostný. Niečo sa tu naozaj deje! V diaľke sa zablyslo a po chvíľke sa ozval úder hromu… “Ďaľšia búrka, to snáď nikdy neskončí…”

Hra Nevyzpytatelní, ktorú pre nás preložilo a na SK/CZ trh prinieslo Blackfire je posadná do sveta Cthulhu od spisovateľa H.P.Lovecrafta. V podstate sa jedná o vynovenú hru Battlestar Galactica (od FFG) ktorú našťastie tiež vlastním. (našťastie, lebo je už naozaj nedostupná a kúpiť ju viete len naozaj za horibilné sumy). V recenzii aj porovnávať jednu hru s druhou a uvidíme, ktora si bude viesť lepšie.

Mamka Hydra je už mierne podráždená. Tatko sa asi omeškal na pive 🙂

O hre

Nevyzpytatelní vás posadí na výletný parník SS Atlantika, ktorý sa plaví Atlantickým oceánom do Bostonu. Počas plavby sa začínajú niektorí cestujúci správať divne, a na palubu začínajú vyliezať obludy, ktoré sa snažia parník zničiť a cestujúcich pohlušiť. Ako som spomínal, hra je osadená do Lovecraftovho sveta a hlavnými protagonistami tu budú Dagon a Hydra so svojimi ohyzdnými “deťúrencami”. Hráči tvoria osadenstvo lode, ale pozor, sú tu skryté role, čiže sa môže stať, že budete prívrženec prastarých a začnete nebadane a opatrne hádzať paličky, polienka či veľké kmene ostatným hráčom rovno pod nohy.
Ciele hry sú teda dva, v závislosti do ktorej skupiny patríte. Ako hráč ktorý uprednostňuje ľudí sa snažíte dostať parník do Bostonu (cieľa cesty) čo najskôr a v pojazdnom stave. V opačnom prípade, keď sú vášmu srdcu milšie Dagonove bľaboty o konci sveta ľudí – snažíte sa ostatných skántriť, vyhľadovať či pripraviť ich o rozum, prípadne môžete spáliť všetko palivo aby parník zastal napolceste, alebo monštrám dovolíte rozbiť loď. Vtedy ľuďom nepomôže ani pohár svätenej vody. Samozrejme, ak ste Dagonov priaznivec nevytárate to hneď každému, ale budete sa tváriť ako najväčší svätuškár a prípade sem tam naznačíte, že niekto iný sa správa výsostne podozrivo, len preto aby ste do situácie vniesli mierny zápach chaosu.

Všetci hráči prisahajú ako veľmi pomohli, zdá sa že áno. Len tá zelená jednotka mi nasadila chrobáka do hlavy. Musím sa ja pozrieť kto doberá zelené karty 😉

BG vsuvka: Zatiaľ všetko vyzerá ako Battlestar Galactica, akurát je pozmenená téma zo sci-fi do fantasy. Plán je krásny, Miniatúrky Dagona a Hydry doslova obrovské (veľká zmena oproti miniatúrke Basestar, ktorá bola naozaj miniatúrka).

Hra je určená pre 3-6 hráčov, ale skutočne odporúčam tých 5-6. Pri 3 to taká zábava nie je, pri 4 je to lepšie, ale naozaj si túto hru užijete v hre 5 a viac hráčov. Herná doba sa síce predľži na približne 4 až 5 hodín, ale hra za to stojí. Zaujímavé je, že na krabici nie je vekové obmedzenie, ale určite by som túto hru odporučil až od cca 14 a viac rokov.

Samotné hranie

Ukážky kariet schopností

Podobne ako v BG sa v hre používajú karty lojálnosti, tie určia do ktorej skupiny patríte: pomáhate ľudstvu, alebo prastarým, prípadne ste kultista (vyznavač). Tieto karty sa podľa špeciálnej tabulky dopredu pripravia. Napríklad pri hre 5 hráčov sa vezme 8 kariet ľudí a 2 karty prívržencov prastarých. Na na začiatku hry sa rozdá každému hráčovi jedna karta – samozrejme, môže sa stať, že ešte nikto nie je v skupine ktorá obdivuje Dagona, v tom prípade každý hráč (ak hru pozná) kalkuluje svoju pomoc ľuďom tak, aby až tak nepomáhal, čo ak sa jeho lojalita v polke hry (keď sa rozdá zvyšok karát) zmení. Výnimočne sa môže stať, že ten istý hráč dostane obe karty prívržencov. V tom prípade musí využiť všetok svoj talent a um, aby sa mu podarilo, keďže je na svoju úlohu sám.

Samotné hranie je viac menej jednoduché. Každý hráč má nejakú postavu, ktorú si na začiatku hry vybral alebo vylosoval, a tá mu udáva jeho štatistiky, prípadne špeciálnu schopnosť. Každý hráč má 2 až 3 druhy schopností, ktoré dokáže počas hry využiť, tieto sú: Vplyv, Sila, Vedomosti, Postreh, Vôľa a Podlosť (v originále proradnost) Tieto schopnosti ovplyvňujú to, s akými kartami dokážete počas hry hrať a hlasovať. Ak schopnosť vôľa nemáte, každému je jasné, že v prípade hlasovania ju ani neviete zahrať.
Jeden ťah hráča pozostáva zo 4 fáz:

• Potiahnutie kariet kariet schopností – určené hráčovou postavou. Karty umožnia zahrať akcie, alebo hlasovať.
  • Zahratie dvoch akcií (vrátane kariet) akciou môže byť aj pohyb, útok, prípadne zachránenie nejakého cestujúceho a pod.
  • Zahranie karty mýtu. Tieto karty vám spôsobia nemálo starostí, prakticky si vyberiete (zväčša hlasovaním) čo je menšie zlo. (v prípade, že paktujete s prastarými – čím väčšie tým läpšie, hehehe)
  • no a posledné – odhodenie kariet do počtu 10
Ukážka kariet mýtov

Následne sa skontroluje to, či ste neprišli o jeden zo 4 základných zdrojov (palivo, jedlo, príčetnosť a posádka) prípadne či vám neroztrepalo loď. No a ešte jedna zákernosť – ak je potrebné položiť miniatúrku a v zásobe už nie je – tak sa vám akosi premnožili a znamená to istú smrť. Ak sa niečo z tohto udialo, hra končí víťazstvom zradcov a monštier. Druhá možnosť je, že ste sa doplavili až do Bostonu – vtedy všetci ľudskí hráči vyhrajú.

Ak sa nesplnila ani jedna podmienka, nasleduje ďaľší hráč.

Ja Arjun tu tomuto velím! Ak chcete prežiť, mali by ste počúvať moje rady! Vedzte, že žiadny odpor nestrpím!

BG vsuvka: Tiež veľmi podobné ako BG, mapa parníka však obsahuje viacej polí a pohyb je prakticky len po parníku. U BG sa dalo vyletieť mimo Battlestaru a bojovať vo vesmírnom priestore. V skutočnosti si je to však mechanicky veľmi blízko.

Zhodnotenie hry a záver

Hier ako Nevyzpytatelní nie je veľa na trhu, po odchode (strate licencie) na BG som čakal, kedy sa v portfóliu FFG nejaká podobná hra s takou istou mechanikou objaví – bolo by to predsa škoda nevyužiť niečo, čo funguje. Čas dozrel a máme tu Nevyzpytatelných. V porovnaní s BG obstojí veľmi dobre, až na jednu veľkú výtku:

BG vsuvka: Veľmi ma však mrzí neprítomnosť obrázkov na kartách mýtov a schopností. Na BG boli obrázky – fotografie zo seriálu a značne to pridávalo na téme. Je mi veľmi ľúto, že v kartách Nevyzpytatelných sa nevyužíli umelci prípadne databáza rozľahlých kresieb ktorú FFG zo sveta Lovecrafta iste vlastní. Takto je na kartách len púhy text. Škoda, pripadá mi to ako riadny krok naspäť. V tomto BG vyhráva na celej čiare. (Ukážky kariet z BG sú pod recenziou)

Jedny z mála kariet, na ktorých sú ilustrácie, ale ak sú, tak sú nádherné, to musím uznať.

Mechaniky ostali v obrovskej miere zachovalé vrátane kapitána a v tomto prípade “Držiteľa zväzku”, figúrky sú krajšie (doba pokročila) a majestátnejšie. Herný plán je krásne nakreslený a celkové prevedenie hry je na vysokej úrovni.

Hra v plnom prúde, vlnky žblnkajú, motor lode tíško pradie, ľudia jačia, všetko ako má byť 🙂

Chcem ešte dodať k rozdielu medzi BG a Nevyzpytatelných

BG bola extrémne atmosferická, mala však háčik – aby ste dosiahli potrebnú a kvalitnú atmosféru – hráči museli poznať seriál. Nie len také jednoduché “o čom to je, Cyloni a blabla” ale napozeranú aspoň prvú sériu. V tomto prípade sa atmosfericky k BG Nevyzpytatelní rovnať nemôžu. Pri takej hre doslova cítite napätie, a prichádzajú vám na myseľ scénky z filmu/dielov a začnete sa prirodzene vžívať do konkrétne pridelenej role. Samozrejme, nájsť však skupinu 5-6 ľudí ktorí poznajú BG je vskutku kumšt.

Na druhej strane Nevyzpytatelní sú zo sveta ktorý azda každý hráč stoloviek pozná, alebo sa s ním stretol. Preto si myslím, že publikum ktoré Nevyzpytatelní osloví bude oveľa širšie. Výhodu teda má v tom, že príbeh je univerzálnejší a ľahšie ho vysvetlíte (ako vysvetľovať Cylonov, ich pohnútky, ako to bolo atď.) a hlavne túto hru viete zaobstarať bez problémov.

Pre vlastníkov BG nemá zmysel vlastniť aj túto hru, pokiaľ, samozrejme nechcete mať hru ktorú viete hrať so širším publikom. Pre ostatných – ak chcete zažiť strastiplnú cestu do Bostonu, máte radi hry so skrytými rolami, radi komunikujete, debatujete, presvedčujete, či obviňujete 😀 Táto hra vás iste osloví. Majte však na pamäti vysoký počet hráčov (4, ideálne však 5-6) ktorý si Nevyzpytatelní vyslovene žiadajú.

• prístupnejšia téma ako BG, taká univerzálnejšia, inak prakticky to isté len iný kabát
  • pekné miniatúrky, veľmi pekná samotná hracia doska
  • české pravidlá