Recenzia: Galaxy Trucker (vydanie 2021)

Lákajú vás nekonečné diaľky vesmíru? Túžite mať vlastný vesmírny koráb a zažiť dobrodružstvá, akým páru niet? Chcete ostatným vyfúknuť prvenstvo v medzihviezdnych letoch? Nech sa páči, vezmite zváračku a Corp Inc. vám dodá vodovodné rúrky, z ktorých si vašu loď postavíte raz dva! Že sa to nedá? Tak si teda prečítajte našu recenziu hry Galaxy Trucker (vynovenej edície) od samotného Vlaaďu Chvátila.

Ubehlo už zopár pekných rokov, odkedy bola uvedená na trh prvá verzia hry Galaxy Trucker (2007). Ku mne sa dostala v roku 2010 a prakticky okamžite som si ju obľúbil. Netradičná kombinácia hry v reálnom čase kombinovaná s hrou na ťahy, skladanie puzzle a hlavne, veľká porcia zábavy. Veď kto by sa nerozrehotal, keď z presného zásahu meteoritu ostal z veľkej spoluhráčovej lode len jeden motorček a kabínka? Hra prináša prekvapivé zvraty, zákerné útoky mimozemšťanov či pirátov, alebo nečakané roje asteroidov. Budete na loď nakladať vzácne tovary, predbiehať sa s ostatnými hráčmi, ale najmä – dobre sa zabávať. Okrem popisu a hodnotenia hry sa povenujem aj rozdielom medzi verziami hier.

Hra Galaxy Trucker je určená pre 2-4 hráčov (staršiu verziu s rozšíreniami je možné hrať až v 5 hráčoch) od veku 8 rokov. Krabica informuje, že jedna hra trvá 30 minút, častejšie som sa stretol, že je to okolo 45 až hodina, samozrejme, záleží na hráčoch. V staršej verzii je to zhruba tiež toľko, ak sa hrá na 3 etapy. Rozšírenie pridalo ešte štvrtú – veľmi hustú etapu, s ktorou hra dosahuje častokrát aj hodinu a pol. Do toho nerátam prípravu hry a prípadné extra rozšírenia, ktoré hru ešte viac predlžujú (hlavne rozhodovaním jednotlivých hráčov, akú neplechu pridať do balíka dobrodružstiev a pod). Musím dodať, že ani pri najdlhších letoch som sa osobne nikdy nenudil.

Samotná hra pozostáva z dvoch častí:

• Stavba lode (hrá sa v reálnom čase a všetci naraz)
  • Let vesmírom (hrá sa postupne od prvého hráča k poslednému)
  • Nová etapa (až do úrovne 3) – znova začíname stavbou novej lode atď.
Porovnanie kariet vesmírnych dobrodružstiev.
Prvý rad – nová edícia, druhý rad – karty z pôvodného vydania.
Ktoré sa vám páčia viac?

Stavba lode

V prvej časti skladáte vesmírnu loď – držte sa! – z vodovodných trubiek. Áno, pripomína to starú hru Pipemánia, kde nadpájate vodovodné rúrky na seba. Veď voda je základ života aj vo vesmíre! 😀 V tomto prípade však skladáte samotnú loď. Na vodovodné rúrky sú potom pripojené motory, batérie, lasery, dokonca aj kabínky, klimatizačné jednotky, štíty alebo skladovacie priestory. Hru skladáte skutočne v reálnom čase, kde si beriete dieliky zo stredu stola a ak sa vám hodia, jednoducho ich pripojíte k nejakému dieliku na lodi. Platia tu samozrejme nejaké pravidlá: rúrky do seba musia pasovať, pred hlaveň lasera alebo za trysku raketového motora pochopiteľne nebudete pchať žiadne dieliky. Dielik môžete mať v rukách naraz len jeden. Ako postaviť najlepšiu loď? Jednoducho. Snažte sa zapratať každý dielik lode niečím užitočným – potrebujete veľa kanónov, veľa motorov, veľa nákladového priestoru, veľa batérií aj kabín – všetkého veľa! Len tak sa dá v nehostihnnom vesmírnom priestore prežiť! Treba však spomenúť, že pri väčších lodiach sa môže stať, že sa vám dieliky neujdú – hlavne, ak máte spoluhráča, ktorý stavia loď ako namydlený blesk. Dielikov je totiž obmedzený počet. Ak ste už hrali predošlú verziu GT, všimnete si rozdiely hlavne v grafike – všetko je také milšie, ňuňu a bacuľatejšie. Grafická schéma (fialová – lasery, hnedá – motory atď.) ostala zachovaná, takže aj starý vesmíruznalý Trucker ako ja nebude mať problémy si zvykať na nové dieliky. Keď sa vám loď podarí dokončíť, dáte ju skontrolovať konkurencii alebo ju skontrolujete sám – či všetky trubky a náležitosti sedia. Potom len chvíľku čakáte na ostatných hráčov, kedy dokončia svoje lode. Hahá, alebo budete zákerák, a prinútite ich so stavbou lode si švihnúť tým, že im otočíte presýpacie hodiny. Ich nenávistné pohľady vás iste pohladia na duši. Hehe. Ak sa hodiny dosypú, ruky z rakiet preč – nastane kontrola trubiek a počiatočné prípravy.

Rozohratá partia (render)

Musím dodať, že každá etapa hry (ako som spomínal v základnej hre sú 3) má svoj typ lode (líšiaci sa hlavne počtom dielikov, ktoré môžete umiestniť, čiže jej rozlohou – väčšiu loď vám asteroid trafí skôr ako mrňavú).

Príprava lode spočíva v doplnení batérií na maximálnu kapacitu (a že sa vám to bude hodiť!) Mimochodom, batérie, teda ich sklené reprezentácie, sa mi zdajú byť oveľa lepšie ako v predošlom vydaní – tam to boli sklené valčeky, ktoré sa gúľali hore dole po stole a dosť to vadilo, stále ich niekde hľadať. Už ich nevlastním, nahradil som ich totiž zelenými priehľadnými kockami. V tomto vydaní sú už valčeky čapaté a negúľajú sa. 🙂 Ďalej doplníte zásobu astronautov – loď z rúriek autopilota jednoducho nemá a sama lietať nedokáže. Na hracom pláne sa umiestnite na štartovaciu pozíciu podľa toho, v akom poradí ste raketu dokončili. Tu tiež nastala zmena, v pôvodnej hre posledného hráča hra dosť trestala, lebo bol oproti prvému hráčovi až príliš pozadu. V novom vydaní GT sú lode mierne nahustenejšie, prvý hráč má stále výhodu a ostatných hráčov až tak veľmi hra pozíciou nepotrestá – skvelá zmena!
Ak je všetko tak ako má byť, nastáva dobrodružná časť!

Porovnanie krabíc staršej Anniversary edície a novej.

Let vesmírom

Kredity! Kredity sú to, o čo tu ide! Treba mať veľa, veľa, veľááá!

Let vesmírom spočíva v obracaní vopred pripraveného balíka dobrodružstiev. Balík dobrodružstiev sa pripraví podľa etapy, ktorú práve letíme, pričom platí – vyššie číslo etapy – odolnejší nepriatelia, hustejšie roje asteroidov a iné, zaujímavejšie zákernosti (nebudem prezrádzať). Tu sa prejaví to, aký ste kto bol konštruktér – ste dostatočne ochránený delami? Prípadne, máte štíty otočené tam, kam majú byť? Alebo, máte dostatok pohonnej sily, aby ste ukázali ostatným miesto, kde chrbát dobré meno tratí? Podobne, ako pri stavbe lode, aj tu všetci hráči hrajú naraz, až na pár výnimiek, kde má prednosť prvý hráč. Ten má, napríklad, väčší výber pri drancovaní planéty z jej nerastných zdrojov. A posledný? Ten len nebadane otrie slzu z oka. Vo vesmíre vás čaká množstvo prekážok a dobrodružstiev. Budú sa na vás rútiť asteroidy a ulamovať vám kusy z lode. Tie si pekne odložíte bokom – to sú vaše mínusové body! Ak asteroid odstrelíte, môžete sa smelo potľapkať po chrbáte. Nepríjemnejší sú vesmírni piráti, ktorí vám vezmú astronautov do otroctva, a iné habaďúry, s ktorými ste ani nepočítali. S raketou dokážete úspešne doletieť do cieľa, pokiaľ máte aspoň jedného astronauta. Nepotrebujete dokonca ani motor, ak sa vám podarí doletieť zotrvačnosťou. Ani sa nenazdáte a už je tu posledná karta vesmírneho dobrodružsta a poďme rátať poklady, ktoré sme cestou nazbierali. Od toho odrátate ulomené kusy a kusiská rakiet a suma sumárum získate určitý počet kreditov. Kto má na konci tretej etapy najviac kreditov, stane sa víťazom!

Ešte nepoškodená loď naložená tovarom

Celkový dojem z novej edície a prehľad zmien.

Galaxy trucker (všeobecne) patrí medzi stálicu v mojej zbierke. Vlastním prvé vydanie so všetkým čo k nemu kedy vyšlo. Pravda, nie všetky moduly používam, ale snažím sa ich poriadne obmieňať. Nová edícia je vlastne základná hra, bez rozšírení, a od pôvodnej obsahuje len veľmi málo zmien (veď načo meniť niečo, čo výborne funguje). Najväčšia zmena je asi tá vizuálna – grafika. Ostatné zmeny – herného rázu – hodnotím kladne. Prispievajú k väčšej vyrovnanosti hry. Je evidentné, že sa vydavateľstvo snažilo umiestniť hru do maličkej krabice. Podľa môjho názoru tým trpí jeden komponent hry – raketa pre etapu č.3. Tá je totižto rozkladacia (ako kniha) a mám mierne obavy, či to ten spoj kartónov vydrží. Ostatné komponenty, plastové žetóny nákladov (miesto drevených), vylepšené batérie, či nové hracie dosky etáp, sú parádne. Ostáva len čakať, kedy začnú prichádzať rozšírenia s touto vynovenou grafikou. Na kartách pribudli jednoznačnejšie ikony vlastností. Pre mňa však v prvých hrách pôsobili mierne mätúco, lebo som zvyknutý na staršiu edíciu.

Zmena v počiatočnom rozostavení hry oproti pôvodnej verzii.
Lode sú viac pospolu.

Hodnotenie

Galaxy Trucker (to je jedno, ktorá edícia) je vynikajúca hra. Veľkou výhodou je hlavne to, že tam nie sú žiadne prestoje. V podstate celú hru hráte naraz s ostatnými hráčmi – či už pri stavbe rakety, alebo pri lete vesmírom. Interakcia medzi hráčmi je minimálna (prakticky len uchmatnutie skvelých dielokov, alebo škodoradostné úškrny pri niektorých kartách), ale to nevadí, aj tak stále niečo robíte a zvažujete. Obidve časti hry sú iné a obidve sú zábavné, táto kombinácia Vlaaďovi jednoducho vyšla. Hru na hernej akcii Taverna nosím prakticky každý ročník, a vždy sa nájdu ľudia, ktorí si radi so mnou zahrajú. Je vhodná aj pre nováčikov, ale dokáže očariť aj ostrieľaných hráčov.

Otázka je, či sa vám oplatí ísť do novej verzie, ak už starú vlastníte – jednoznačne nie. Dostanete prakticky ten istý materiál, len v novom šate. Sú tam mierne, kozmetické zmeny, prípadne úpravy pravidiel, ale nič, čo by ste nevedeli aplikovať na staršiu verziu. Ak pokukávate po novej hre – tak vám nič nebráni si toto nové vydanie kúpiť. Ak máte radi sci-fi, nevadia vám hravejšie obrázky, viem si predstaviť – že táto hra dokonale splní vaše očakávania.

• hráči hrajú väčšinu času naraz (nie sú prestoje)
  • veľmi pekná téma a vtipne spracovaná
  • malá krabička s veľkou porciou zábavy