Recenzia: Městečka Na Dlani

Boli ste zvolení za starostu mestečka. Hneď nato ste sa dozvedeli, že to vlastne nie je len také nejaké mestečko. Ide o mestečko, v ktorom budú žiť zvieratká a vy im ho musíte postaviť tak, aby fungovalo čo najlepšie. A teraz uvažujete. Určite chcete mať v mestečku kaplnku, banku, skleník, nejaké tie domčeky, možno divadlo? A čo tak niečo unikátne, ako napríklad Hrad Vevěřín alebo Lázne v oblacích? Toto všetko a ešte viac sa vám môže podariť postaviť vo vašom mestečku.

Starostom svojho mestečka sa môžete stať vďaka vydavateľstvu Rex hry. Stavať mestečko môžete buď sám, alebo sa môžete pokúsiť mať lepšie obodované mestečko ako päť vašich súperov. Starosta by mal mať minimálne 10 rokov a celá stavba mestečka by vám mala zabrať zhruba 45 minút.

Čo treba k tomu, aby som mohol začať stavať?

Každý starosta si pripraví svoju stavebnú plochu s rozlohou 16 polí v peknej mriežke 4×4. Potom sa pripravia pôdorysy jednotlivých stavieb. Každý typ budovy v hre má 4 varianty, z ktorých sa náhodne vyberie 1, ktorý sa bude dať toto volebné obdobie stavať. K týmto budovám sa pridá pôdorys domčeku, čo nám dá dokopy 7 pôdorysov, ktoré môže každý stavať. Umiestnia sa tak, aby na ne každý starosta videl. Každý starosta ešte dostane 2 špeciálne pamiatky, z ktorých si jednu nechá. Potom sa niekde na spoločný pozemok uprostred umiestni všetok stavebný materiál a všetky modely budov.

Ako teda začať konečne stavať?

Prísun stavebného materiálu prebieha v jednotlivých kolách. Každý starosta sa na jedno kolo stane majiteľom mocného kladiva a rozhodne sa, ktorý materiál si do svojho mestečka privezie, pričom ten istý materiál privezie aj všetkým

Obsah krabice a insert

ostatným starostom. Na výber má 5 rôznych stavebných materiálov, z ktorých sa budovy stavajú: sklo, drevo, obilie, kameň a tehly. Materiál, ktorý dovezie, rozvezie všetkým ostatným starostom a každý ho musí umiestniť niekde na stavebné pole svojho mestečka (4×4). Po tom, čo to všetci urobia, posunie kladivo starostovi po jeho ľavici. Ten celý postup zopakuje – dovezie sebe aj všetkým ostatným materiál, aký sa mu hodí a predá kladivo ďalej. Medzitým ako starostovia vozia materiál do mesta, môžu niektorí nechať postaviť svoju vysnívanú stavbu u seba v meste. Stavbu starosta postaví tak, že splní zadanie z pôdorysu daného projektu. Pôdorys sa dá natáčať ľubovoľne a dokonca aj pretáčať tak, ako to starostovi vyhovuje. Musí však pri tom dodržať postupnosť materiálu, ktorý na stavbu treba. Keď starosta zadanie splní, odoberie všetky stavebné materiály a postaví stavbu na jednom z polí, na ktorých bol predtým stavebný materiál. Takto sa postupuje vo vození stavebného materiálu a stavaní budov dovtedy, kým je kam ukladať stavebný materiál a stavať budovy. Každý starosta, ktorý má už na všetkých 16 stavebných miestach materiál alebo budovy a nemôže prijať ďalší materiál, je nútený stavebné prace ukončiť. Keď ostane posledný starosta, vozí si sám materiál do svojho mesta, dokiaľ ho môže uskladňovať. Keď už nemôže, sú všetky mestečka dokončené. To znamená, že sa mestečko začne osídľovať. Zvieratká nechcú mať stavebný materiál rozhádzaný po uliciach, takže treba všetok odstrániť. Po tom, čo zvieratká osídlia mestečko, je čas, aby sa zistilo, akú hodnotu mestečko skutočne ma. To určia sami zvieratká napríklad podľa toho, že niekto chce s niekým susediť. Vtedy vám dajú body k dobru. Niektoré vám dajú body, až keď majú k domčeku prísun jedla. Iné za to, koľko rozmanitých susedov majú, ďalšie za to, koľko rovnakých typov budov je v meste. Za každé prázdne miesto v meste zase jeden bod odoberú. Samozrejme, každý starosta chce mat v mestečku nejakú unikátnu budovu, ktorú zvieratká radi vidia a väčšinou za ňu pridajú nejaké dobré hodnotenie. Ten starosta, ktorý dostane najviac bodov, vyhráva ocenenie za najkrajšie mestečko.

Iné varianty stavby

Ukážka kariet

klasického variantu sa dá stavať aj tak, že sa jeden starosta stane vrchným starostom pomocou materiálu starostu, a to tak, že sa všetky materiály starostu zamiešajú dokopy (15 kariet – 3 z každého materiálu). 5 kariet sa odoberie tak, aby ich nikto nevidel a dajú sa na kopu. Potom vrchný starosta odokryje prvý materiál, ktorý si všetci starostovia musia umiestniť do svojho mestečka. Po tom, ako to všetci urobia, odokrytý materiál sa odloží na kopu. Vrchný starosta odkryje druhý materiál. Všetci starostovia si materiál umiestnia do svojho mestečka, potom sa zase odloží na kopu. Tretí materiál si každý starosta vyberie podľa seba. Po umiestnení tretieho materiálu sa celý postup zopakuje. Keď je všetok materiál starostu spotrebovaný (10 kariet), vrchný starosta si ho zoberie späť, zamieša a 5 kariet odloží nabok. Toto sa opakuje, až kým nie sú všetky mestá zastavané.

Sólo stavanie: Ak nenájdem žiadneho ďalšieho starostu, môžem znovu použiť materiál starostu na to, aby som si postavil svoje mestečko a prihlásil ho do verejnej súťaže. Prebieha to tak, že sa odhalia 3 materiály, z ktorých si môžem vybrať jeden. Použijem ho vo svojom mestečku a potom je nahradený ďalším novým materiálom. Znovu si z troch vyberiem 1 materiál. Použitý materiál ide späť k starostovi (kartu dám na spodok balíčku). Po dokončení mestečka ostáva len pozrieť sa na výslednú tabuľu, ako sa mi darilo vo verejnej stavebnej súťaži.

Plán, stavba, prekazenie (zhrnutie)

Městečka na dlani je hra, ktorá má dobre spracovaný inzert.  Ten sa dá pekne skrášliť, na čo stačí len papier, tlačiareň a trochu zručnosti. Hneď máte krabičky na modely každej budovy, ktoré sú tematicky spracované a uľahčí to už tak jednoduchú prípravu hry. Inak má v inzerte všetko pekne svoje miesto. Od pekne namaľovaných kariet, budov a pamiatok až po bodovací bloček, ktorý uľahčí bodovanie na konci hry.  Čo sa týka hry samotnej, dynamicky sa mení podľa počtu hráčov.

Rozdielny výsledok pri jednej hre

Pri hre 2 hráčov má každý hráč veľkú kontrolu a hra sa vyvíja takmer podľa toho, ako si ju naplánoval na začiatku. Má čas sledovať suseda, prípadne mu sem tam zaškodiť. Naopak, pri hre 6 hráčov je škodenia viac než dosť. Plánovať sa už tak ľahko nedá, materiály chodia hala bala. Príde 5 materiálov, kým si môžete vypýtať ten jeden, ktorý tak nutne potrebujete. A zase 5 materiálov, ktoré sú väčšinou pre vás zbytočné. Tu neostáva nič iné, ako naučiť sa s tým nejako vypriadať po svojom. Priestoru na stavanie nie je až tak veľa, aby mi mohol niekde len tak ležať nevyužitý materiál a ja som sa ho nesnažil nejako využiť. Niekedy sa zdá, že rozhodnutia súperov už nemôžu byt horšie. Zase obilie? Veď si ho dal už minulé kolo… To nemyslíš vážne! Zase ďalšie? Obilie už nie, len nedávaj obilie! Niekedy naschvál nechcete použiť materiál, lebo 5. chudobinec nechce stavať nikto. Menšie zlo je postaviť nenasýtený domček alebo studňu, aj keď bez bodov, ale aspoň nie mínusový bod. Z každého typu sú 4 rozdielne budovy, preto je variabilita veľmi veľká a každá hra je iná.

Herné komponenty

Odhadnúť stratégiu pri hre 6 hráčov sa väčšinou nedá a keď hráč vidí banku, veľmi rád ju postaví aj za stratu 3 víťazných bodov, len aby nejako zmiernil dopad materiálu, ktorí vyberajú ostatní stavitelia. Stratégie sú rôzne. Niekto sa snaží stavať budovy z čo najviac kociek, aby ostal ako posledný staviteľ, niekto hrá stratégiu podľa svojej unikátnej budovy, ďalší zase hrá na domčeky, chudobince a tak ďalej. Hra je veľmi rozmanitá a čim viac hráčov, tým zábavnejšia a viac škodiaca. Zdá sa hráčovi hra 6 hráčov príliš škodiaca? V poriadku, dá sa použiť balíček s materiálmi starostu. Najviacej utrpí hra pri hre jedného hráča. Je to skôr taký cvik, aby si hráč skúsil, čo dokáže a čo nie. Ale určite nikoho nebaví stále hrať proti tabuľke. Tu sa ponúka riešenie, a to zapnúť si YouTube, kde sú videa youtuberov, ktorí hrajú Městečka na dlani, používať materiál, aký použijú oni a skúsiť si, ako postavíte mesto. Následne si môžete porovnať, kto mal lepšie skóre a či porazíte youtubera. Hra 2 hráčov sa dá zase trochu spestriť tým, že pridáme akoby 3. hráča. Deje sa to tak, že si pripravíme balík so starostovým materiálom a bežným spôsobom dáme 5 kariet bokom. Prvý aj druhý hráč odohrajú svoj ťah, potom odhalia jednu kartu starostu a takto dokola. Tento variant je pre 2 hráčov asi najlepší, aj keď hra vyniká skôr pri viacerých hráčoch. Hra je dosť rýchla, v pohode sa dá stihnúť za 20-30 minút + príprava. Tá je však tiež dosť rýchla. Hra pôsobí detským dojmom, ale tak trochu klame telom. Aj pri jednoduchých pravidlách nie je menšie deti úplne určená. Herné rozhodnutia sú niekedy dosť zložité a neviem, ako dobre by to dokázalo dieťa pochopiť. Podľa môjho názoru hru v pohode zvládnu deti od 10 rokov.

Čo dodať? Městečka na dlani sú peknou vstupnou hrou pre nehráčov a zabavia aj hráčov. Rozhodnutia sú tam síce zložité, ale dosť rýchle na to, aby sa ľudia pri stole nezačali nudiť. Výhodou je, že hrajú všetci hráči naraz. Hru môžem len odporučiť.

Pozitíva

• jednoduché pravidlá
  • krátka herná doba