Piráti a medvede: 2. časť

Ďalšou z dvojice detských hier s pirátmi je podarená kartovka MEDVEĎ WRR od českého autora Michala Ekrta, v ktorej však už nejde o nakladanie truhlíc na palubu. Pravidlá sú o trošku zložitejšie ako pri hre Moje zlato, minimálne vekové odporúčanie je pre druhákov na základnej škole. Zamiešajme teda balíček, rozdajme karty a pozrime sa, čo to máme na stole!


MEDVEĎ WRR
české vydanie: GameRock + Pandemic / počet hráčov:  2-4 / herná doba: 20 min. / odporúčaný vek: 7+

Na počiatku bola nádherne ilustrovaná kniha Medveď Wrr – Po prečítaní zavrieť! Rozpráva o plyšovom medvedíkovi Wrr, ktorý sa dostane do továrne, kde sa vyrábajú všetky knihy sveta. Keď sa do jednej z nich začíta, kniha ho vtiahne do deja a stáva sa súčasťou jej príbehu. Wrr sa tam stretne aj s pirátskou bandou kapitána Crabsona. Ten sa plaví naprieč knihami a v príbehoch hľadá ukryté súčiastky z rozbitého knihárskeho stroja s cieľom podmaniť si celý knižný svet.

Autori mali v úmysle vytvoriť ku knižke aj kartovú hru, ktorá umožní deťom prežiť príbeh znovu, ale trochu inak – vo forme hry. Cieľom hráčov je nájsť a zozbierať štyri stratené súčiastky z knihárskeho stroja, aby zachránili svet kníh a príbehov pred kapitánom Crabsonom. Komu sa to podarí ako prvému, stáva sa víťazom hry. Téma kartovej hry síce vychádza z pôvodnej knižnej rozprávky, ale vôbec neprekáža keď ju nepoznáte. A to je výborná správa, lebo MEDVEĎ WRR funguje ako pekná detská hra sama o sebe.

Aj pri tomto titule ma potešilo kvalitné spracovanie obsahu – karty sú pevné a ilustrácie pôvabné. Počas hry leží na stole doberací balíček a štyri samostatné kôpky kariet predstavujúce knihy s rôznymi témami – je tu stredovek, vesmír, divoký západ a námorné dobrodružstvo. Každá “kniha” obsahuje 4 karty strojovej súčiastky a 2 karty s pirátmi, ktorí sa vám snažia v získaní súčiastok zabrániť.

Štyri knihy a v nich skryté súčiastky a piráti.

Hráč si vo svojom ťahu potiahne na ruku jednu kartu z doberacieho balíčka a rozhodne sa, či zahrá nejakú kartu a využije jej špeciálnu schopnosť, alebo vyloží z ruky trojicu medveďov rovnakého povolania (korzár, astronaut, rytier, zlatokop). Vyloženie trojice umožňuje preniknúť do danej knihy a otočiť jej vrchnú kartu. Ak by tam bola súčiastka, hráč ju získava a jeho ťah končí. Ak by sa tam však objavil pirát, je možné sa mu ubrániť len vyložením medveďa rytiera. V prípade, že kartu medveďa rytiera nemáte na ruke, váš ťah končí a navyše ako trest musíte odhodiť všetky zvyšné karty z ruky.

Špeciálne schopnosti jednotlivých kariet sú zobrazené ikonami. Neprítomnosť textu na kartách je v hre určenej pre menších hráčov naozaj vítaným prvkom. Okrem medveďa korzára, astronauta, rytiera a zlatokopa nájdete v balíčku karty rôznych postavičiek: pirátsky kapitán Crabson, korytnačka Edward, poštár Pipp, sup Suppino a netopier Warren.

Každá karta má nejakú špeciálnu schopnosť.

MEDVEĎ WRR je vskutku vydareným počinom českých autorov. Herné mechaniky a celkový dizajn nápadito vystihujú tému a príbeh v pozadí. Vždy keď medvedík pri hľadaní súčiastok prenikne do niektorého príbehu, prevtelí sa – v pirátskom príbehu je pirátom, v stredovekom príbehu rytierom. Toto je vyjadrené práve tým, že hráči potrebujú vždy vyložiť konkrétnu sériu medvedíkov, aby sa dostali do príslušnej knižky.

Samotná herná partia je vďaka jednoduchým pravidlám svižná a nezadrháva. Všetci sa snažia zbierať medveďov, prenikať do kníh a pretekajú sa kto bude mať prvý všetky súčiastky stroja vo svojom ruksaku. Osviežením sú však špeciálne schopnosti kariet, ktorými hráči získavajú výhody, kombinujú ich použitie vo vhodnej chvíli a sťažujú pokrok svojim súperom. Vyloženie kapitána Crabsona napríklad vráti všetkých odhalených pirátov späť do zodpovedajúcich kníh. Jedinou chybičkou krásy pri prvých hrách sú symboly schopností, ktoré mohli byť znázornené o čosi zrozumiteľnejšie. Po viacerých partiách však už na tom vôbec nezáleží.

Čaro moderných kartových hier vidím práve v ich schopnosti vybudovať počas hrania na stole jedinečný svet či vyrozprávať príbeh. Je fascinujúce ako rozdielne funkcie kariet, ich sila a efekty umožňujú hráčom meniť priebeh hry, manipulovať s balíčkami kariet a ovplyvňovať súperov. MEDVEĎ WRR je pre deti úvodom práve do týchto princípov kartoviek. Prináša vo svojom balíčku zábavné chvíle pre deti aj celú rodinu a najmä lákavú možnosť odpojiť sa od digitálnych médií či tabletov. Navyše, deti milujú pocit, keď sú do príbehov vtiahnuté. A to je hlavným posolstvom Medveďa Wrr!

Author: Roman

Spoločenské hry považuje za zmysluplný spôsob zábavy mohutného záberu pre všetky vekové kategórie a veľké dobro pre rodiny s deťmi. Je nesmierne vďačný za fungujúci zrak a sluch, ktoré mu umožňujú plnohodnotne vnímať film, hudbu, literatúru, výtvarno a HRY.

Leave a Reply

Your email address will not be published.