Recenzia: Shadowrift

Kedysi dávno za siedmymi horami a siedmymi dolami v malebnej dolinke ležalo krásne mestečko s prozaickým názvom New Haven… Obchodom so vzácnymi tovarmi sa tam darilo, nešvary mestečko obchádzali, ba i samotní obyvatelia mesta vyháňali pakáž a príživníkov za jeho hranice. Každý kto pracoval, sa tu mal dobre, dane boli nízke, a ľudia sa usmievali jeden na druhého…
Kedysi…
Ako sa však pravdivo hovorieva – nič netrvá večne… Zlé mocnosti v túžbe za rozmachom a mocou sa už dlhsie s nevôľou pozerali na New Haven. Jedného dňa im už trpezlivosť došla, nabrúsili hrdzavé meče, založili nové tetivy, potúžili sa riadnym dúškom ohnivej vody a vydali sa na pochod s úmyslami zrovnať New Haven so zemou a skántriť každú jednu živú dušu v ňom.
S čím však nerátali bolo to, že sa im do cesty postaví pár smelých hrdinov, ktorí vypotia i poslednú kvapku krvi, aby prekazili ich diabolské plány.
Takto nejak začína príbeh hry Shadowrift. Hra Shadowrift je nie celkom klasický deckbuilder (veď kto by sa priznal, že vytvoril klasický, každý jeden autor ospevuje svoj produkt ako jedinečný a najúžasnejší ). Túto hru sa mi podarilo zohnať až po veľmi dlhej dobe (viac ako 2 roky), a myslím si, že to čakanie stálo za to.

Hra je vo svojej podstate veľmi jednoduchá, budujete svoj balíček kariet s ktorým sa snažíte zabíjať monštrá a vylepšovať si ho novými kartami. Čo je však na tejto hre také zaujímavé je jej atmosféra. Musíte ochranovať mesto a jeho obyvateľov, lebo v momente ak v meste ostanú iba zločinci, prípadne mrciny bývalých obyvateľov, prepadnete sebaľútosti a depresii a hru prehráte. Iný spôsob prehrania hry je, že niektoré z mocných monštier doslova zničí svet (Annihilation), prípadne – ak je v meste už toľko mŕtvol, že sa tam už žiadna daľšia nezmestí (doberiete balíček corpses).

Ako však vyhrať?

Tiež v podstate veľmi jednoducho – buď spravíte z mesta neprekonateľnú pevnosť (postavíte všetkých 8 hradieb/múrov), alebo uzavriete portály z ktorých monštrá vychádzajú (z nich je aj názov hry: Shadowrift), portálov je v hre toľko, koľko je aktuálnych hráčov (max 6).
Zloženie jedného kola je jednoduché, i keď možno dlhšie ako u iných hier podobného typu:
  1. Na začiatku kola hráč potiahne 5 kariet, niektoré karty rovno umožňujú ťahať daľšie, takže je možné doťahať rovno viac kariet. Množstvo kariet na ruke je neobmedzené, ale karty si nemôžete drzať na ruke do daľšieho kola.
  2. V meste je halas a tartas, ľudia splašene behajú – čiže všetky karty v meste (spodná časť na obrázku) sa dajú do discardu, potiahne sa nových 5 a rozložia sa – pokiaľ nových 5 karát sú len mŕtvoly a zločinci – hra je okamžite prehraná (čo je aj prípad na obrázku). Ľudia v meste pomáhajú hráčom – či už ako zdroje, alebo nejakým spôsobom pri súboji či nákupe kariet. Ak nejaký obyvatel zgegne, miesto neho sa dá mŕtvola, a jeho karta sa da do balíčka návštevníkov – je možné, že zase mesto navštívi.
  3. Do mesta zavítajú cudzinci – ktorí zrejme nevedia o tom čo sa tu deje.. Vyberú sa nové 2 karty návštevníkov (na obrázku visitor), a ak je medzi nimi zločinec – ten neváha ani sekundu – a vtrhne do mesta za účelom rabovačky. Hráči môžu návštevníkov podplatiť aby sa pridali do mesta, a pomáhali im. Nie je to však lacná záležitosť. Taká zaujímavosť je napríklad hrobár, ktorý dokáže mŕtvolu z mesta potichučky vyniesť niekam za mesto na skládku
  4. Príšery a monštrá útočia, každá príšera – ktorá je už na hracom pláne sa presunie na daľšie políčko pričom urobí svoju akciu ktorá s daným políčkom súvisí. (príšera má 3 akcie napísané na svojej karte – čo spraví ak prejde na políčko 1, 2 a 3) – úplne horná časť na obrázku.
  5. Zlá mocnosť sa vzmáha a posiluje – za každého hráča dostane 1 power bod, plus power body za každé monštrum ktoré prešlo cez mesto.
  6. Pridanie monštier, vrchná karta balíčka monštier ma byť odokrytá, a ak jej cena je nižšia alebo rovná power bodom, tak tiahne na mesto. Od power bodov sa odpočíta jej cena, otočí sa daľšia vrchná karta a proces znova pokračuje – áno takto je možné aby za jedno kolo prišlo aj viac príšer – bude kucapaca.
  7. Až teraz hráči začínaju svoje kolo:
  • Veľkou zaujímavosťou je, že hráči môžu hrať naraz. Nečaká sa na nikoho – kto je rýchlejší rýchlejšie udrie, kto je rýchlejší – tomu obyvateľ pomôže. No takto – hra to síce umožňuje, ale takto sa neviete dohodnúť na stratégii. Je lepšie najprv trošku podebatovať (ak je vás 3 a viac) a dohodnúť stratégiu. Pri 2 hráčoch sa celkom dá hrať naraz, aj keď možno neskôr zistíte, že niektoré veci sa dali zahrať lepšie – hru to však znateľne zrýchľuje, a myslím si, že to pridáva aj na atmosfére boja a celkovo pocitu, že mesto je skutočne v panike.
  • K dispozícii su 3 zdroje – peniaze, hrdinstvo a mágia. Za hrdinstvo si zvyčajne kúpite nové karty, prípadne boostnete utočné či obranné karty, alebo zaplatíte upkeep kariet. Za mágiu – boostnete magické útoky, alebo získate silné obranné múry (Walls – ktorých je treba postavať 8 na vyhratie hry), prípadne zapečatíte Shadowrift so špeciálnou kartou (zapečatiť všetky rifty = istá výhra). A za peniaze (väčšinou v kombinácii s inými zdrojmi) – najímate obyvateľov, staviate múry, kupujete zaujímavé artefakty do balíčka.
  • Hráči môžu kupovať karty z 8 balíčkov plus sú k dispozícii špeciálne karty
  • Špeciálne karty: Might – zdroj hrdinstvo a okamžité potiahnutie karty, Seal – jediná karta ktorá vie zavrieť Shadowrift a Heroism – túto jedinú neviete kúpiť – môžete ju zaobstarať zabitím monštier. Hra je uspôsobená tak, že každý hráč bude mať rovnaké množstvo týchto kariet – rozdávanie Heroismov sa totiž cykluje. Heroism doťahuje okamžite dalšiu kartu – a je zdrojom všetkých 3 zdrojov, vyberiete si však iba jeden.
  • Klasické karty: Strike – klasický útok, ktorý už máte v začiatočnom balíčku. Zvyšných 8 balíčkov sa náhodne ťahajú z tried: Attack – útočné karty, niektoré su veľmi silné (Epické) a je vám dovolené zahrať len jednu epickú kartu počas ťahu (biele slnko naľavo hore na karte označuje Epické karty), Action – akcie neútočné – napr Heal, Loot – rôzne predmety na ochranu či útok a Skills – karty ktoré môžete držať na vašej ploche ak si za ne zaplatíte upkeep (Hrdinstvo) – slúžia tiež na ochranu, podporu útoku a pod.

7. Posledná fáza je cleanup, kedy zahodíte karty čo ste nepoužili do discardu a rovno aj Skilly za ktoré ste nezaplatili upkeep.

Boj s monštrami

Útok na monštrum môže byť buď melee (nablízko), alebo ranged (zdiaľky). Odlišnosť je v tom, že ak útočíte s melee útokom, utŕžite wound za každý útok (wound je naozaj otravná karta, ktorá vám nesmierne spomalí balíček). Pri ranged útoku ho samozrejme neutŕžite. Woundy tiež obdržíte za niektoré špeciálne schopnosti zločincov a inej hávede aktívnej v meste.
Hodnotenie:
Mám veľmi rád deckbuildery, niektoré odsýpajú rýchlo (Legendary Encounters: Alien), iné pomaly (Core Worlds), tento by som zaradil niekam medzi stredne rýchle deckbuildery. Nie je to však vôbec na skodu, hra je tematická a má skvelú atmosféru.
  • Atmosféru by som hodnotil ako výbornú, naozaj vidíte ako sa mesto plní mrcinami, snažíte sa naverbovať dalších ludí nech to ako-tak nejak prežije, pri vykladaní balíčka mesta tŕpnete či náhodou nie je koniec. Útoky monštier sú tiež zaujímavé, každé prakticky utočí inak (a áno zameriavajú sa na obyvateľov mesta, smradi). Pri podarených kombách sa škeríte ako sa Vám podarilo s monštrami zatočiť, alebo ak potiahnete dlhú dávku kariet tak už máte pocit, že víťazstvo je pevne v rukách.
  • Hrateľnosť a ovládnutie hry – to vám bude asi trvať dlhšie, lebo v hre je veľmi doležitý resource management, v pár prvých hrách sme sa venovali len útokom a zabíjaniu monštier, ale tadiaľ vážne cesta nevedie. Je treba mesto dobudovávať, opatrovať obyvateľov, verbovať nových a popri tom nejak vyhánať zlosynov, a dokupovať si nové karty do balíčka, liečiť sa… Fakt – zhon ako vyšitý, a každé jedno kolo počnúc od 3-4 už budete na vážkach, že čo skôr. V manuáli sú nejaké drobné nedorozumenia, je treba si stiahnuť posledný a prečítať si FAQ – ale nič čo by hru zruinovalo.
  • Grafika kariet a plánu je jedným slovom parádna – obrázky nadherné, tematické, sem tam vtipné momenty. Zadné strany kariet su len farebne odlíšene – nuž nič moc, ale slúži to k dobru – sú jednoducho rozoznateľnéi. Plán je prenádherný ako keby maľovaný na plátne – Pohľad z vtáčej výšky na New Haven – krása.
  • Tokeny no tu by som asi pridal, mám pocit, že ich rohy sa ľahko ošúchajú (často sa s nimi manipuluje), nič svetoborné – odporúčam si kúpiť zo skla, alebo si vytlačiť na 3D tlačiarni.
  • Znovuhrateľnosť nemám síce odohraných veľa hier – tak ale viac ako 10, ale je jasné, že je vysoká, v základe je 6 frakcií monštier a 24 setov kariet pre hráčov (vyberá sa 8 buď si zvolíte, alebo náhodne), rozšírenia sú už vydané dve, ktoré rozširujú hru o dalšie 4 frakcie, a asi 12 setov, plus speciálne rozšírenie Archfiends, ktoré pridáva pekných pár hustých monštier ktoré vám bezpochyby natlčú
Tak a dospeli sme teda k záverečnému ohodnoteniu:
4.5 z 5
pre mňa 4.5 boda z 5tich, – mám rád deckbuildery – a v Shadowrifte – sú naozaj nové nápady. Ak máte radi deckbuildery aspoň trocha, určite by som Shadowrift odporúčal do Vašej zbierky.
Pol boda strhávam za drobné chyby na kartách, nemalo by sa to stávať hlavne v druhých edíciách hier, a sem tam rozpory v pravidlách – moholi byť napísané naozaj lepšie, veď to je to, čo nový majiteľ hry číta ako prvé!
+++ atmosféra
+ herný plán, grafika kariet
+ nové nápady – mesto/návštevníci/útoky monštier