Recenzia: This War of Mine (CZ)

Jana sa zobudila s obrovským pocitom hladu, v žalúdku jej škvŕkalo ako ešte nikdy predtým… Ale aj napriek tomu ďakovala Bohu, že sa vôbec zobudila. Nie každá noc býva kľudná ako táto. Nič sa nedialo, ale to je to najlepšie, čo sa mohlo stať. Prvé čo urobila bolo to, že išla skontrolovať pasce do pivnice, či sa tam nechytila nejaká krysa… Zase nič a jedla nieto… Jane bolo jasné, že niekto z družiny bude musieť ísť von. Keďže Peter je chorý, a Patrik celú noc strážil, bola si vedomá, že tentokrát to bude ona, čo bude vystavovať svoj život v honbe za potravou a liekmi. Vojna je zlá, a občianska vojna je tá najhoršia. Jana sa vôbec neteší na súmrak. Noc sa však blíži a zúfalí ľudia sa začínajú zakrádať do sutín mesta v nádeji, že si uchmatnú kúsok potravy, či nájdu inú pomoc…

Stolová hra “This War of Mine” (TWoM) je adaptáciou počítačovej hry s rovnakým názvom. Keďže elektronickú verziu TWoM som hrával bezpočetne krát, netrpezlivo som očakával jej stolovkové vydanie a mal som aj obavy, či táto konverzia dopadne dobre.
     TWoM je kooperatívna hra, v ktorej cieľom je prežiť určitý čas v sutinách mesta sužovaného občianskou vojnou. Prežiť však nie je jednoduché, asi by som povedal, že priam nemožné, keby sa mi to samému nepodarilo :-). Budete potrebovať slušnú nádielku šťastia, štipku pudu sebazáchovy a dávku taktického premýšľania.
Cieľ
     Ako som spomínal, Vašou úlohou je prežiť. Vlastne sa jedná o prežitie skupiny obyvateľov, ktorí sa spojili a obsadili polorozpadnutý dom v bojovej zóne mesta, kde práve prebieha občianska vojna. Akoby toho nebolo málo, práve sa začína zima, a je potrebné dbať na to, aby ste ostali zdraví, mali čo vložiť do úst, a neodpadli únavou. Ak prežijete určitú dobu (doberiete balíček udalostí), môžete sa tešiť z výhry.
Príprava hry
     Príprava hry je veľmi jednoduchá, a netrvá viac ako 10 minút, náhodne si vyberiete 3 obyvateľov (z celkového počtu 12), ktorí sa budú snažiť spolu prežiť. Na hernom pláne rozložíte karty podľa nápisov, pripravíte balíček udalostí, do skladiska dáte zakladné suroviny, rozdelíte žetóny na kôpky a ste pripravení hrať. Musím dodať, že prípravou hry a aj samotnou hrou Vás bude sprevádzať výborne napísaný “Denník“, stačí ho len sledovať, a hru sa naučíte hrať behom pár kôl. Je to výborný spôsob ako sa naučiť hrať zložitú hru bez toho, aby ste do seba aj ostatných hučali pravidlá, toto oceňujem!
Samotná hra
     Kolo hry pozostáva z viacerých fáz, ktoré sú v denníku dopodrobna rozpísané. Na všetko sa myslelo, a počas 12 hier, ktoré som odohral sa mi prakticky nestalo, že by som musel hľadať nejakú výnimku, alebo vyhľadávať po fórach riešenie spornej situácie. Tieto fázy opakujete, pokiaľ sa nedoberie balíček udalostí, alebo Vás hra neinformuje, že ste práve z nejakého dôvodu prehrali.
Hráči hrajú spolu, postavy nie sú rozdelené medzi hráčov, ale hráči spolu rozhodujú, čo ktorá postava urobí a ako sa zachová. Existuje však “vodca” – aktuálny majiteľ denníka, ktorý urobí konečné rozhodnutie. “Vodca” sa mení spravidla počas jednotlivých fáz.
Počas hry Vás hra často požiada aby ste prečítali nejakú stať z knihy príbehov, kde sa bude rozhodovať o osude Vašich ale aj iných “NPC” postáv v hre, príbehy sú pochmúrne až depresívne, len málokedy Vám srdce zaplesá. Autori prekladu si dali dobrú námahu, a príbehy sú preložené kvalitne a pútavo. Pokiaľ ma pamäť neklame, bude k dispozícii aj appka na mobilné zariadenia, kde len naťukáte číslo príbehu a zobrazí sa na displeji, značne to urýchli hru (zatiaľ je k dispozícii len anglická verzia).
Fázy hry
Každé kolo vlastne znázorňuje jeden deň, pri ktorom sa striedajú fázy (časti dňa od úsvitu do noci):
  • Ráno – otočí a vyhodnotí sa vrchná karta z balíčku udalostí, tu sa dozviete čo sa môže behom dňa udiať, prípadne sa mení počasie (prituhuje) a pod.
  • Deň – počas dňa každá postava môže vykonať 3 akcie, počet akcií je však obmedzovaný stavom postavy, každej z postáv sa kontroluje: únava, hlad, zranenie, choroba a zúfalstvo, tieto stavy môžu mať hodnoty 0 do 3, kontroluje sa vždy najvyšší stav. Čiže môžete mať postavu úplne zdravú, ale ak je unavená, alebo hladná, nemá žiadnu akciu. Pri úrovni 1 má 2 akcie (ako vidno na obrázku). Pri úrovni 4 postava umiera, alebo odchádza z hry. Akcií je niekoľko druhov, a behom hry pribúdajú ďalšie – záleží od vybavenia ktoré postavíte, a iných faktorov. Typickými akciami je spánok, (akčný spánok, to tu dlho nebolo :D), postavenie vybavenia, varenie, kúrenie, vyrábanie pálenky (jupí), stavanie pascí a pod.
  • Súmrak – pri súmraku si postavy žiadajú svoje, treba ich nakŕmiť a potrebujú aj piť (tentokrát len čistú vodu). Pokiaľ jedno či druhé vynecháte (božechráň oboje), bude sa zvyšovať úroveň hladu, či zúfalstva.
  • Večer – tu sa rozhodujete ktoré postavy budú odpočívať (spánok), ktoré ostanú na stráži (treba si chrániť všetky svoje drahocennosti do poslednej konzervy!) prípadne ktorá postava pôjde do mesta prehľadávať domy a ruiny.
  • Prehľadávanie – toto je jedna z najatmosférickejších (slovo, ktoré by Vám v Scrabble vyhralo rovno 3 hry 🙂 ) častí hry, a ak sa mám rozhodnúť, ktorá ma baví najviac, tak je to práve táto. Tu sa rozhoduje, ktorú lokalitu pôjde postava prehľadávať, pričom platí čím vzdialenejšia lokalita je, tým menej času je na prehľadávanie. Pri prehľadávani postupne preberáte balíček “Neznáma” a vyhodnocujete ho. Keď balíček doberiete, pozbierate veci podľa nosnosti postavy, a vezmete ich domov. Rozhodnúť sa čo zobrať a čo nechať býva častokrát otázka života a smrti, preto rozhodujte dobre! Medzičasom čo táto postava prehľadávala, zvyšné v dome môžu čeliť nájazdom!
  • Nočné nájazdy – nie ste jediná skupina v tomto meste, preto sa môžete stať a určite aj stanete terčom pre ostatných obyvateľov. Tí Vás môžu navštíviť s nie celkom kalými úmyslami. Respektíve nekalými :D. Vyhodnotíte vrchnú kartu balíčka nočných nájazdov, a modlíte sa, aby dopadla dobre. Ak ste zabednený, prepáčte, zabednení 😀 – môže to dopadnúť lepšie. Po každom nočnom nájazde sa situácia v meste zhorší (vojna pokračuje a ľudia sú zúfalejší) a do balíčka primiešate daľšie nepríjemnosti.
  • Úsvit (ten vytúžený úsvit!!) – postavy ktoré prehľadávali sa vrátia spolu s pokladmi ktoré nazhromaždili. Ďalej si môžete skúsiť vyliečiť zranenia a choroby a vyriešite vrchnú kartu z balíčka osudu. Tá určí ako prebieha liečenie, prípadne ktoré lokácie budú k dispozícii. Ak Vám behom dňa nejaká postava umrela, ostatným postavám sa môže zvýšiť zúfalstvo… Alebo aj nie, ak sa potúžite riadnym dúškom pálenky či iného ekrazitu. Posledné, čo v kole urobíte je potiahnete si 2 karty “Poslednej záchrany“, a jednu z nich si ponecháte… Tieto karty sú presne to aké majú meno a to si aj právom zaslúžia.
Takto opakujete deň za dňom, kým neprídete o všetky postavy, alebo nevyhráte hru dobratím balíčka udalostí.
Záver a hodnotenie
  • Hrateľnost a ovládnutie hry – jednoznačne super, herný denník Vás sprevedie návodom a hru sa hravo naučíte behom pár kôl.
  • Grafika a spracovanie – herný plán patrí medzi špičku, celkové spracovanie vynikajúce, možno by som uvítal viac grafiky na kartách.
  • Znovuhrateľnosť – vynikajúca. Počet príbehov v hre je obrovský, chystajú sa rozšírenia ktoré očakávame s napätím. V hre sa stále deje niečo nové, takže “ohranosť” hry sa tak ľahko nedostaví. A to nehovorím, že sú ohlásené ďalšie rozšírenia.
Celkový dojem z hry
     Je možné, že som prehnane nadšený, ale nazdávam sa, že právom. Hra kopíruje svoju elektronickú predlohu veľmi verne, a na dôvažok k nej pridáva kooperatívny faktor. Rozhodujete sa so spoluhráčmi, riešite zapeklité situácie z knihy príbehov, častokrát prebiehajú hádky o tom čo je dôležitejšie. Atmosféra občianskej vojny a ťažkých rozhodnutí z krabice a hry doslova tečie potokom.  Hra nie je pre povahy ktoré nemajú radi dlhšie hry, pretože sa zvykne ťahať (hernú dobu značne predlžujú diskusie o rozhodnutiach), čiže nič pre nedočkavcov.
     Ak ste hrali elektronickú verziu hry a páčila sa Vám  a ste milovníkom spoločenských hier, tak táto hra je určená presne pre Vás, ponoríte sa do dôverne známeho sveta. V tomto prípade má hra hodnotenie TOP 5 bodov z 5

Pre ostatných, záleží už len na Vás, ak máte radi atmosferické hry s príbehmi a nevadí Vám dlhšia herná doba, tak je to hra ktorá by vo Vašej zbierke nemala chýbať. Majte na však na mysli, že TWoM je dosť pochmúrna až depresívna hra čo sa týka príbehu, a každá jedna dohratá hra (i prehratá) vo Vás nechá zvláštny trpký pocit.
  • Celkové prevedenie hry a grafika herného plánu
  • Atmosféra
  • Čeština