Recenzia: Mars:Teraformace

Jason vychádza z mesta a díva sa na túto nehostinnú planétu. Premýšľa… “Už sme tu niekoľko rokov, ale výsledky našej práce ešte nie sú celkom viditeľné. Atmosféra obsahuje stále iba 6% kyslíka, životodarnú vodu musíme rozmrazovať, čo nás stojí kvantá energie… A kvári nás aj nedostatok materiálov, hlavne železa a pre niektoré vesmírne projekty je dôležitý titan. Nedarí sa… Nehovoriac o tom, že konkurencia nám šliape na päty a vedia byť veľmi zákerní. Aj posledne, podarilo sa im zhodiť Deimos na povrch Marsu a zničiť polovičku našich projektov v skleníkoch. Aby im nohy na Okšov mlyn vykrútilo…” Jason si vzdychne a pomaly sa vracia do mesta… Ešte ich čaká veľa práce, aby z Marsu urobili planétu, na ktorej sa dá žiť…

Aj takýto príbeh môžete zažiť pri stolovej hre Mars: Teraformace od Jacoba Fryxelia (na slovenský a český trh ju v češtine priniesol MindOK). V hre, ktorá je pre 1-5 hráčov (od 12 rokov), každý hráč predstavuje korporáciu, ktorá sa teraformáciou snaží spraviť z Marsu obývateľnú planétu. Podmienky pre obývateľnú planétu sú tri – teplota, úroveň kyslíka v atmosfére a samozrejme dostatok vody. Ako sa z pravidiel dozviete, hra má základy na skutočných vedeckých poznatkoch – a čo sa mi veľmi páči, sú karty projektov, z ktorých sa dajú dozvedieť zaujímavosti – veľké plus.
Cieľ
    Vašou úlohou je získať čo najviac víťazných bodov (VB) či už stavaním projektov alebo transformáciou Marsu. Hra končí v momente, ak bude dostatok vody na planéte (9 hexových políčok), úroveň kyslíka na 14% a súčasne teplota na 8°C, kolo sa dohrá a spočítajú sa VB. Kto má najviac – vyhral.
Príprava hry
     Prvé čo je treba urobiť, je vybrať si svoju korporáciu, ktorú budete predstavovať. V hre ich je 12 plus základné – určené pre nových hráčov. Karta korporácie určí vaše zameranie, a štartovací obnos (grant) s ktorým hru začína. Korporácie sú dosť vyvážené, a nemal som pocit, že by niektorá špeciálne vynikala. Na doske hráča si nastavíte základné príjmy (peniaze, železná ruda, titanová ruda, rastliny (skôr by sa hodil názov príroda, keďže je do tu zahrnutá flóra i fauna), energia a teplo). Rozloží sa hracia doska, rozdelia hexové žetóny na kôpky, premiešajú karty a môže sa začať. Celé to trvá maximálne 5 minút.
Samotná hra
     Ako je zvykom, hrá sa na kolá (nazývané generácie, ich počet nemá vplyv na hru okrem sólo hry) počas ktorých hráči nakupujú projekty (karty), hrajú akcie – karty z ruky, či iné. Následne sa generujú zdroje a suroviny. Kolá sa opakujú až dokiaľ sa nedosiahne hlavný cieľ.
      Kolo hry
  • Hráč potiahne karty a môže ak chce – niektoré, alebo aj všetky kúpiť. Karty sa ťahajú 4, každá stoji 3 kredity.
  • Hráči sa striedajú v akciách a vykladaní kariet, kým sa všetci nevzdajú ťahu (pass).
  • Nasleduje premena nespotrebovanej energie na teplo, a generovanie surovín a zdrojov

Hra je svižná, a neustále máte viac možností ako postupovať. Dokonca by som povedal, že hra Vás dokáže hádzať z jednej strany na druhú ako postupovať ďalej (vysvetlím v záverečnom hodnotení)

Záver a hodnotenie
     Musím povedať, že hra ma veľmi nadchla, spracovanie je jednoducho úžasné ale má aj svoje muchy. Hra a jej prevedenie majú skutočne “marsovský” nádych, za čo vďačí aj dizajnu krabice, hernému plánu, ale aj herným komponentom.
  • Hrateľnost a ovládnutie hry – princípy hrania TM Vám budú jasné po prvých pár kolách, byť však majstrom v hernej stratégii sa Vám nepodarí po jednej hre. Čo ale vôbec neznamená, že Vás prvá hra nebude baviť, dovolím si povedať, že Vás bude baviť každá. Kariet projektov je veľmi veľa, a ešte som nevidel, že by sa nejaká karta opakovala. Karty sú jedinečné, čo značí, že každá jedna hra bude iná, a vždy sa stretnete s niečím novým a budete musieť prispôsobovať stratégiu podľa toho, čo Vám príde na ruku.
  • Pravidlá sú preložené vynikajúco, sú dobre zorganizované, nevyhnete sa listovaniu podľa odkazov na stránky. Priložené sú aj pomocné kartičky pre hráčov (len 2 sady).
  • Grafika a spracovanie – skvelá úroveň, niekomu možno nebude vyhovovať, že na kartách je mix fotografií a kresieb, ale nebrali sme to ako prekážku. Ikony dôležité pre hru sú jasne rozoznateľné.
  • Znovuhrateľnosť – vysoká. Ako som spomínal – podieľa sa na tom hlavne počet kariet, a ich jedinečnosť, kariet je 208 (vrátane balíčka “éra korporácií”). MindOK vydal aj rozšírenia, ktorú znovuhrateľnosť znova obohatia, rozšírenia v súčasnej dobe sú dve:
    • Mars: Teraformace – Venuše
    • Mars: Teraformace – HELLAS & ELYSIUM

Ak sa mi rozšírenia do rúk dostanú, iste napíšem aj recenziu k nim. Táto hra si to naozaj zaslúži.

Celkový dojem z hry

Hre dávam nálepku “Must have“, a aby som to neprehnal, dávam 4.8 boda z 5. Na hre mi prakticky vadila len jedna vec – keďže je v hre každá karta iná, stáva sa, že pri potiahnutí 4 kariet potiahnete karty, ktoré Vám do stratégie vôbec nezapadnú a často budete musieť improvizovať. Sú aj varianty ktoré to istým spôsobom upravujú (draft, bidovanie), ale už som naozaj pár krát zagúľal očami, keď mi proste karty aspoň trochu vhodné pre rozmach mojej korporácie jednoducho neprichádzali. Nakoniec som to bral ako fakt, že Mars samotný je nevyspytateľný 🙂 Odporúčam si skúsiť všetky varianty, a vybrať tú, čo Vám najviac vyhovuje. Inak nedokážem tejto hre vytknúť prakticky nič. Je výborne spracovaná, veľmi zaujímavá, rýchlo sa pripraví a pri hraní odsýpa.

• prevedenie
  • zaujímavé téma
  • komplexná hra podaná jednoducho