Recenzia: Encyklopedie

Stolová hra Encyklopedie (autori Éric Dubus & Oliver Melison) sa zakladá na skutočnej historickej udalosti.
Gróf Buffon (vlastným menom George-Louis Leclerc) začal spisovať svoje celoživotné dielo Histoire Naturelle (Prírodná história). Keďže to je ohromujúce dielo, potreboval najlepších prírodovedcov a dobrodruhov tých čias, aby mu s jeho Encyklopédiou pomohli. Tu do hry vstupujú hráči, ako reprezentanti toho najlepšieho, čo sa v tej dobe mohlo zísť. Budete skúmať prírodu, chodiť na expedície a budete vydávať poznatky o zvieratách, ktoré do tej doby videlo len veľmi málo ľudí.

Hra Encyklopedie je určená pre 1-4 hráčov od 12 rokov, pri 4 hráčoch trvala hra niečo nad 2 hodiny, čo nepokladám za veľa. Verím, že by sa dala stlačiť aj nižšie, ale na druhej strane hru si človek potrebuje aj vychutnať, hlavne ak vyhráva 🙂

Po otvorení krabice ma okamžite upútali ilustrácie, sú naozaj pekné, napodobňujú kreslený štýl, ktorýmsi sa kedysi ilustrovali obrazové encyklopédie. Insert je klasický – prehnutý kartón, ale to už v poslednom čase nevadí, aj tak si ľudia spravia / vytlačia vlastné inserty. V každom prípade som ho z krabice vyhodil (pod kartónom je tiež grafika v krabici). Milým prekvapením je, že v hre nájdete krabičky na žetóny z kartónu (klasické – vylúpnete a pospájate do seba). Pribalené sú aj nezvykle veľké uzatvárateľné sáčky do ktorých tieto krabičky ukladám. Ďalšími komponentami (okrem kartónových žetónov) sú herný plán, dosky hráčov, farebné kocky (d6), sety malých drevených kockiek vo farbe hráčov, plátené vrecúško (ilustrované), a veľké a malé karty. Samozrejme, veľké ilustrované pravidlá nesmú chýbať.

Hráčska doska, úplne hore miesto na ukladanie kociek a ich efekty (tento efekt dostane hráč ktorý kocku vlastní v prípade ak mu ju iný hráč uchmatne a použije). Nižšie: nekonečný pás slávy s bonusmy ktoré získate. Úplne dole – miesta na 4 karty odborníkov (viete získať aj viac – potom buď odborníka prekryjete, alebo nového zakryjete). Naľavo – miesto na vašu postavu (nemá v hre žiadny význam – škoda)

Encyklopedie sa hrá na 6 kôl no a po poslednom kole vyhrá hráč, ktorý má najviac bodov. Jednoduché, nie? Hlavný mechanizmus hry sa zakladá na diceplacement – každé kolo si náhodne vylosujete kocky z vrecúška, hodíte nimi a umiestnite na svoju hraciu dosku. Pričom platí, že čím vyššiu hodnotu má kocka, tým má väčší bonus pri akcii (napríklad: kocka s číslom 5 vám Vo veľvyslanectve získa 3 žetóny expedície, kým s číslom 2 len jeden žetón). Na farbe kocky častokrát záleží, ale tú viete počas hry “zmeniť” zaplatením príslušného žetónu – rovnako ako aj jej hodnotu. Tu by som chcel dodať, že dokážete použiť aj súperove kocky, to častokrát súpera dosť dožerie, ale kto by sa o to staral, chcete predsa byť medzi tými kto k Encyklopédii prispel najviac! Súper zase až tak “neostrúha”, lebo za to, že využijete jeho kocku, dostane patričný bonus. V každom prípade sa môže stať, že mu nejaké tie jeho machinácie prekazíte. Kocky pokladáte na miesta na hracej doske či hracom pláne a využívate ich bonusy.
Tieto miesta (políčka) sú nasledovné:
Veľvyslanectvo – získavate žetóny expedícií (menia farbu kocky)
Banka – získanie peňazí (alebo vám umožní stať sa prvým hráčom) (peniaze menia hodnotu kocky)
Univerzita – získate odborníkov
Akadémia – získate zvieratá na štúdium, a tieto využijete až v nasledovnej časti:
Expedície – tu študujete zvieratá (na ktoré ste sa zamerali v akadémii) priamo v ich prirodzenom prostredí
Publikovanie – tu svoje poznatky o zvieratách publikujete a získate spústu víťazných bodov.

Ukážky kariet zvierat, farba hore označuje svetadiel (ako aj ikona), v spodnej časti sú úrovne (v recenzii to nazývam aj kategórie) a počet výherných bodov za tú ktorú úroveň. Napr.: Krokodíl je mäsožravec (úroveň 2 je stravovanie a za úroveň 2 je 1 výherný bod (u všetkých kariet je to bodovanie Ukážky kariet zvierat, farba hore označuje svetadiel (ako aj ikona), v spodnej časti sú úrovne (v recenzii to nazývam aj kategórie) a počet výherných bodov za tú ktorú úroveň. Napr.: Krokodíl je mäsožravec (úroveň 2 je stravovanie a za úroveň 2 je 1 výherný bod (u všetkých kariet je to bodovanie rovnaké)

Okrem iného tu máte stupnicu slávy, kde dostanete akési minibonusy pri dosiahnutí určitého počtu slávy. Táto stupnica sa cykluje donekonečna (z konca vás presunie na začiatok). Slávu získavate pri určitých akciách, prípadne od odborníkov a pod.

Ukážka kariet odborníkov a popis:
Samara – ak použijete kocku na Banku, získate 2 body slávy (na kocke nemusí byť 5ka)
Rachel – ihneď získate 5 mincí, následne je odborník otočený dole hlavou (jednorazovka)
Rogério – všetky vaše červené kocky majú hodnotu o 1 vyššiu (6ka má hodnotu 7)
Akona – všetky expedície do Oceánie majú hodnotu o 2 vyššiu (umožní získať vyššiu úroveň pri spoznávaní zvieraťa)

Najzaujímavejšie časti sú posledné dve, Expedície a Publikovanie. Pri expedíciách sa snažíte čo najviac optimalizovať aby ste preskúmali maximálne množstvo zvierat na tom ktorom svetadiele (je hádam jasné, že slona nebudete študovať v Amerike). Tu sa o zvieratách dozvedáte skutočnosti (ktoré neskôr publikujete), pričom vám pomáha hodnota kocky (ktorú ste na expedíciu využili) + nejaké bonusy a peniaze (zvyšujete hodnotu kocky – áno aj nad 6). Štúdium zvierat môžete rozdeliť medzi zvieratá (ak sú na kontinente, kde práve robíte expedíciu). Ak sa vám podarí robiť detailnejší výskum (úroveň 2 a vyššie) rovno si zhrabnete nejaké tie výherné body.

Úrovne (podľa mňa príznačnejšie – kategórie) sú 4 (plus svetadiely) a každá z nich označuje niečo iné.
Úroveň 0 – Svetadiely – 5 svetadielov
Úroveň 1 – Trieda – Cicavec, Vták, Plaz – 0 výherných bodov
Úroveň 2 – Potrava – Všežravec, Bylinožravec, Mäsožravec – 1 výherný bod
Úroveň 3 – Prostredie – Zem, Voda, Stromy – 3 výherné body
Úroveň 4 – Klíma – Trópy, Mierne, Studené – 6 výherných bodov

Herná plocha a komponenty – herná doska, kocočky z dreva na označovanie preskúmaných úrovní, plastové kocky so sáčkom

Publikovanie je akási minihra sama o sebe a asi to “najkomplikovanejšie” čo vás v Encyklopedii postretne.
Publikovanie akosi automaticky predpokladá, že ste už na nejakých tých expedíciách boli, a zvieratá máte ako tak naštudované. Pri publikácii si zvolíte tzv. referenčné zviera. Vaša kocka musí mať rovnakú farbu ako toto zviera a následne jej hodnota (ktorú si viete zvýšiť) určuje až do akej kategórie viete publikovať (viac je lepšie 🙂 ) Ak ostatné zvieratá, ktoré ste skúmali spadajú do niektorej z publikovateľných kategórií, viete ich k publikácii pridať. Príklad: Kategória 2 v referenčnom zvierati je “všežravec” takže viete do publikácie pridať všetky zvieratá, kde ste túto vlastnosť pri štúdiu zistili. Následne všetky tieto výherné body podľa kategórií zrátate, pridáte k tomu rovnaké svetadiely a odborníkov (títo zvyšujú príjem bodov) a predbehnete súperov o riadne kusisko. Z tohto celého je zrejmé, že výber referenčného zvieraťa je veľmi dôležitý, a teda aj výber jednotlivých zvierat pri návšteve Akadémie.
Proste všetko je so všetkým prepojené a hrá sa to naozaj výborne.

Záver a zhodnotenie hry

Ak ste dočítali až sem, je vám jasné, že Encyklopedie je diceplacement eurovka s jednoduchými mechanizmami, teda je vhodná aj pre rodiny a hráčov – začiatočníkov. Toto mám aj osobne overené na rodine 🙂 Tiež by som povedal, že dokáže zabaviť aj tých pokročilejších hráčov a určite sa nestratí na nejakých rodinných stretnutiach, alebo herných akciách, kde chcete zaujať niečím menej komplexným ale niečím čo dokážete naučiť behom 10-15 minút a ľudí zabaviť.
Ako podobný štýl hier, vaša prvá hra Encyklopedie bude mierne rozpačitá, ale ďalšie hry už budete s hrou oboznámení a v hre sa budete zdokonalovať a bude sa to odrážať aj na vašom počte bodov.
Mierne ma zamrzelo to, že chýbajú české/slovenské názvy zvierat (sú len v latinčine), a nejaký popis či zaujímavosť o zvierati celkom stručne, stačilo 2-3 vetami. Pridalo by to k Encyklopedii taký ten náučný charakter, ktorý si tá hra naozaj zaslúži.
V každom prípade je Encyklopedie krásne dielko, ktoré si miesto vo vašej hernej knižnici určite zaslúži.

Za hru ďakujeme spoločnosti Blackfire

Herné komponenty – krabičky na žetóny, karty, herná doska