Recenzia: Cloudspire

Tam, kde iné hry boj s asymetriou prehrávajú, Cloudspire vydrží 7x dlhšie

Veľkosť krabice základnej hry a rozšírení s miniatúrami

Čo to vlastne je?

Cloudspire je MOBA spojená s tower defense hrou. Poďme sa na to pozrieť bližšie. Váš národ posiela prisluhovačov – vlnu za vlnou na nepriateľskú základňu, aby prelomil bránu ich pevnosti. To je váš hlavný cieľ. Ale protihráč sa len tak ľahko nevzdá. Stavia obranné veže a posiela vlastných prisluhovačov späť k vám, aby práve oni boli najsilnejší národ v hre a aby práve oni mohli ovládať to jediné, kvôli čomu sa oplatí bojovať. Len jeden národ má totiž právo ovládať Zdroj.

Čipy, čipy, samé čipy

Hru vydalo vydavateľstvo Chip Theory Games. Je určená pre 1-4 hráčov od 12 rokov, trvá cca 45 min na hráča. Čo sa týka krabice, je veľká, plná herného materiálu a veľmi ťažká. Ale žiadne plastové miniatúry v hre nehľadajte, aj keď krabica je plastu plná – od kariet relikvií a udalostí, cez čipy hrdinov, čipy prisluhovačov veží, až po prehľadové tabuľky národov. Ďalej sú tam neoprénové podložky herných ostrovov a základne národov. Legenda hovorí, že vydavateľstvo Chip Theory Games nikdy nechce vydať hru, ktorá nebude vodeodolná. To sa im zatiaľ celkom darí. Čipy sú vyriešené elegantne. Hneď je na nich pekne vidieť všetky informácie: koľko ma postava útok, koľko života, ako ďaleko sa vie pohnúť, koľko stojí, aká je za ňu odmena, akú špeciálnu schopnosť ovláda. Lepšie to byť nemohlo. Na dotyk sú čipy veľmi príjemné, budete ich radi posúvať po hernom pláne. Hneď je vidieť, ako na tom ktorý prisluhovač je. Veže sú tiež takto pekne prehľadné a hneď viete, akú majú silu útoku a ako ďaleko dostrelia. Neoprénové podložky základní majú dierky, aby sa dalo pekne kolíčkom označiť, ktorú časť vylepšenia pevnosti už má ktorý hráč spravenú. Kocky slúžia najmä na zaznamenávanie hodnoty, hádže sa len s niektorými.

Prehľad čipov národov v organizéri

Produkcia za
mňa nemohla byt lepšia a som z nej úplne nadšený. Každý hráč má ešte taký malý organizér, kde si naskladá všetky svoje čipy v miernom sklone tak, aby mal hneď prehľad o všetkých jeho jednotkách a vežiach. K tomu má ešte prehľadovú kartu národa. Niečo by sa ale predsa len zlepšiť dalo. Mám výčitku k čipu, ktorý ukazuje, koľko má ktorý hráč aktuálne Zdroja. Taký istý čip je tam aj na životy, no ten je v pohode. Prevracia sa maximálne raz za hru a ukazovatele hodnoty sú dosť veľké. Ale ukazovateľ zdroja, s ktorým narábate dosť často spôsobom, že ho točíte na správnu hodnotu Zdroja, čo je verejná informácia, nie je u protihráča dobre vidieť. Navyše to prevracanie tiež nie je úplne ideálne. Dá sa to vyriešiť 3D tlačou, ktorá v tomto dosť pomôže. Tiež by sa to dalo vyriešiť pri produkcii hneď na začiatku tak, že by sa do neoprénu v základni spravili dierky také isté, ako na zaznamenávanie, ktorú vec v základni už máte a nemáte postavenú. Jednoducho by ste mali dole na doske základne 30 dierok, kde by ste si vždy zaznamenali, koľko Zdroja máte. Ja som zaznamenávanie Zdroja riešil čipmi z Brass Birmingham, lebo sú to podobné čipy a prišlo mi to lepšie ako točiť čipom zdroja v mojej základni a prevracať ho na druhú stranu, čo tiež niekedy treba robiť.

Ako sa to vlastne hrá.

Úplne na začiatku si každý hráč zvolí národ, za ktorý bude hrať. Potom sa vytvorí hracia mapa tak, že sa do stredu stola umistni hlavný ostrov a okolo neho sa dá náhodne 6 ostrovov lícom dolu. Hráči ich otočia a nasmerujú tak, aby z každého ostrova viedla cesta na hlavný ostrov. Každý hráč si vyberie ostrov, na ktorom začne. Potom sa na všetky zdrojové studne dajú čipy významných miest. Najbližšie ku každému hráčovi sa dá močiar a zbytok náhodne. V hre sú 3 druhy čipov významných miest: močiare, ruiny a chrámy. V močiari je vždy prisluhovač. Hra sa hrá štandardne na 4 vlny a každá vlna má 6 fáz. Všetky fázy prebiehajú v poradí ťahu od prvého hráča.

Ukážka základne

Fáza 1: Udalosti – Zahodí sa stará udalosť a do hry príde nová udalosť. V prvom kole sa táto fáza preskakuje.

Fáza 2: Príjem – Každý hráč dostane Zdroj podľa aktuálnej vlny.

Fáza 3: Trh – Obnoví sa trh, čo znamená, že sa dá do ponuky 1 čip za hráča +1. V hre 2 hráčov to budú 3 čipy + vždy jedno tvarovanie (neoprénový dielik) krajiny. Každý hráč môže investovať svoj Zdroj, aby si kúpil jednu z týchto možností.

Fáza 4: Stavba – Každý hráč môže investovať svoj Zdroj, aby si buď postavil vežu, vylepšil vežu alebo vylepšil svoju pevnosť. Každú z týchto možností môže opakovať, pokiaľ má dostatok Zdroja. Tiež môže umiestniť tvarovanie krajiny, ktoré si zakúpil vo fáze 3.

Fáza 5: Príprava – Každý hráč dostane command points (ďalej CP – body velenia) podľa aktuálnej vlny. V tejto fáze hráči nasadzujú svojich prisluhovačov a hrdinov za CP a žoldnierov kúpených vo fáze 3. Hrdinovia musia byť nasadení zvlášť a prisluhovači môžu byť nasadení buď každý samostatne, alebo v skupine. To znamená, že budú mať spoločný pohyb a keď bude odstránený horný prisluhovač, nahradí ho ten pod ním. Platí, že najvyššie musí byť vždy najpomalší prisluhovač. Skupina je len taká rýchla ako jej najpomalší člen. Žoldnieri môžu tvoriť skupinu len zo žoldniermi.

Veže s čipmi

Fáza 6: Útok – Táto fáza sa bude opakovať dovtedy, kým je v hre nejaký prisluhovač alebo žoldnier. V hre vždy na začiatku fázy 6 môžete využiť špeciálnu extra možnosť stavby maximálne 2x za vlnu. Ide buď o postavenie veže alebo jej vylepšenie. Potom vykonajú všetci vaši prisluhovači a žoldnieri pohyb. Na ten tu je pár pravidiel. Ako prvý sa hýbe ten prisluhovač, ktorý je najbližšie k bráne. Ak je to možné, musí urobiť plný pohyb. Ak môže, musí prísť aspoň o jedno pole bližšie k nepriateľskej bráne. S tým sa dá trochu manévrovať. Niekedy si môžete zvoliť, kde skončí – je to vlastne taký poloautomat. Pohyb hrdinu máte úplne pod kontrolou. Hrdina sa môže hýbať, kam len chce, alebo sa nemusí hýbať vôbec. Jediné rozhodnutie, ktoré musíte urobiť ohľadom hrdinu je, že sa musíte rozhodnúť, či pôjde pred alebo po prisluhovačoch. Po pohybe nasleduje útok veží. Skontrolujete, či je nejaká jednotka, ktorá sa práve hýbala, na dosah nejakej veže. Ak je, za každé útočné vylepšenie veže si hodíte kockou, či zasiahla. Po útoku veží nasleduje prieskum. To znamená, že sa môžete pokúsiť preskúmať nejaký čip významného miesta, pri ktorom je vaša jednotka. Tajne sa naň pozriete a rozhodnete sa, či ho chcete odhaliť alebo nie. Keď máte viac možností prieskumu, môžete urobiť postupne všetky. Potom už ostáva len útok. Každý prisluhovač a žoldnier musí zaútočiť, ak má možnosť. Pokiaľ má viac platných cieľov, môžete si vybrať, na koho zaútočí. Tiež si môžete vybrať, kto zaútočí skôr. Každá jednotka, ktorá prežije útok, vždy zaútočí späť na prvú jednotku, na ktorú môže. Hrdinov máte znovu úplne pod kontrolou. Ak s hrdinom chcete útočiť, útočíte, ak nie, neútočíte. Avšak vždy, keď hrdina porazí jednotku alebo vežu, zvýši sa mu úroveň, získa čip vylepšenia, alebo sa upgradne. A zase sa musíte rozhodnúť, či pôjde hrdina pred alebo po prisluhovačoch. Potom ide druhý hráč. Takto sa budete striedať vo fáze 6 až dovtedy, kým nebudú všetci prisluhovači a žoldnieri odstránení z mapy. Potom sa vymení prvý hráč a ide sa znova od fázy 1. Keď je koniec 4. vlny a žiaden hráč nezničil úplne nepriateľovu bránu, vyhodnotí sa, kto vyhral hru.

Pravidlá a prehľadové karty

Pravidlá, alebo čo sa všetko zmenilo

Cloudspire sa môže zdať pravidlovo náročnou hrou. Je toho v hre dosť veľa, ale podľa mňa to zase až také náročné, ako sa tvrdí, nie je. Dá sa to zvládnuť. Ľudia to môžu považovať za náročné z viacerých dôvodov. Prvý dôvod môže byť kľudne ten, že si hru kúpili z prvého Kickstartera. V prvej verzii Cloudspire bolo viac vecí zle. Pravidlá tam boli napísané úplne iným spôsobom ako v druhej. V druhej verzii je už všetko pekne rozpísané a sú tu aj príklady, kam sa kto môže pohnúť. Je to celé robené formou prejdenia celej jednej hernej vlny. Vždy je tam naznačené, čo hráč môže urobiť, takže je tam dosť príkladov. To však nebude stačiť. K pravidlám je priložená ďalšia knižka – Vysvetlenie pravidiel, ktorá popisuje presne tú schopnosť alebo udalosť, ktorú chcete nájsť. Je to tam podrobne rozpísané a dá sa to z toho celé pochopiť. Knižku budete brať do ruky, až keď naozaj niečo nebudete vedieť. Doporučujem navštíviť aj stránku CTG, vyhľadať sekciu „často kladené otázky a odpovede“ a tú si celú prečítať. Sem tam sa stane, že príde do hry nejaký event alebo proste sa stretnú nejaké dve schopnosti a nastane otázka, ako to riešiť, či to môže byť takto alebo inak. Všetko sa dá väčšinou dohľadať. Verím, že aj vďaka tomuto považujú ľudia hru za ťažkú na pravidlá. Ďalšie veci, ktoré sa zmenili vo verzii 2 sú, že všetky solo a coop scenáre vyzerajú kompletne inak. Ide stále o ten istý scenár, len knihy sú riešené lepšou formou. Všetky opravy sú tam už aplikované. Ďalšie, čo je nové a výrazne lepšie, sú prehľadové karty národov, kde sú z jednej strany pekne ukázané všetky jednotky, ktoré národ má a aké majú schopnosti. Netreba to všetko hľadať zvlášť ako na tej prvej karte. Grafika sa tam pekne zmenila je tam vidieť, aké ma daná jednotka zdravie, útok, tak isto aj keď sa povýši. Z druhej strany prehľadovej karty je vlastne skoro to isté ako v prvej verzii, ale tiež to vyzerá oveľa lepšie a je to tam prívetivejšie usporiadané. V druhom vydaní sa ešte aj nejaké schopnosti pridávali na jednotky, takže sem tam bolo treba prelepiť čip novou nálepkou, aby odpovedal novej verzii. O všetkom tomto CTG vie a vydali upgrade pack, ktorý vám prerobí Cloudspire v1 na v2. Bohužiaľ, keď tento upgrade pack nemáte, už ho asi nezoženiete. Dajú sa stiahnuť nové prehľadové karty národov a riadiť sa podľa toho, čo je napísané na nich. Keď sa na toto celé pozriem ako na celok, znie to tak, že ide o pravidlovo náročnú hru.

Unikátne čipy a kocky

Je pravda, že so všetkými rozšíreniami, ktoré v hre sú, je tam 170 unikátnych čipov, ale základné pravidlá sú podľa mňa dosť jednoduché a žiadna
schopnosť ich nejako nemení. Stále ostávajú také, aké sú, len to tam niečo pridá, sem tam sa niečo správa trochu inak, ale to je fakt výnimka. Väčšina schopností dáva dosť zmysel, takže sa nad nimi netreba moc čudovať. Na druhú stranu to mám možno trochu skreslené kvôli tomu, že som sa ich učil sám. Drvivá väčšina ľudí, ktorých som hru učil, mi povedala, že je toho proste príliš a tam, kde si mysleli, že je toho moc, toho nakoniec bolo ešte viac. Ale mne sa to stále nezdá a každý, koho poznám, že sa tú hru učil sám, si myslí to, čo si myslím aj ja. Každý, koho som to učil, je z toho dosť zmätený. Nikto však od nikoho nechce, aby si tam zapamätal úplne všetko. Všetko, čo treba k hraniu, je prehľadová karta vašej frakcie a to, že vám vždy súper povie, akú jednotku nasadil a čo robí. Netreba hneď vedieť všetko. Áno, časom – pri druhej či tretej hre sa to hodí, ale keď som to hral s ľuďmi tak bol možno problém, že chceli vedieť hneď všetko, všetky čipy z trhu, z významných miest a odvšadiaľ. Na trhu sa objaví naozaj minimum čipov z tých, ktoré sú v hre, tak načo vedieť všetky? Potom v tom majú ľudia zmätok a robia si to vlastne sami. Proste tomu treba dať viac hier a zistia, že tie pravidlá sú naozaj OK a polovica vecí ide na poloautomat. Súhlasím, že to nie je najľahšia hra a aj ja sem tam pozerám do prehľadovej karty národa, ale komplexnosť hry je podľa mňa na normálnej úrovni.

Národy. Každý jeden je naozaj unikátny.

Brawnen

Je to národ neandertálcov, nebudeme si v tom klamať, ale zasa nie je taký problém ich trochu dovzdelať. Stačí malý výcvik v ich pevnosti a hneď môžu byť trvale povýšení. To sa týka kompletne všetkých brawnenských prisluhovačov. Iné národy majú väčší problém dostať sa k povýšeným jednotkám. Keď sa Brawnen cíti dosť silný, môže si postaviť vrtnú vežu, aby si dokázal vyťažiť nejaký ten zdroj navyše. Keby náhodou, dá sa ešte v pevnosti postaviť delostrelectvo, aby ste dali jednorazové poškodenie jednotke, ktorá na vás útočí. Dajú sa postaviť aj hroty, čo len zvýši obranu pevnosti, aby vracala späť väčšie zranenie. Majú asi jedny z najlepších veží v hre a ich cena je tomu primeraná, tiež odmena za zničenie. Ako jediná veža v hre dokáže strieľať na iné veže.

Kram the Mighty

Čo sa týka jednotiek, majú ich dosť rôznorodé. Jedna je zameraná čisto na to, aby zlepšila vaše veže. Ďalšia nechce poslúchať a vždy si musíte hodiť kockou, či sa jej chce pohnúť alebo zaútočiť. Niekedy sa jej proste nechce. Niektoré sú opancierované a dostávajú menšie zranenia alebo si proste postavia zdrojový katapult a budú s ním ostreľovať, čo sa dá. Jedna ich jednotka a veža dokážu rozprsknúť zranenie všade okolo jednotky, ktorú zasiahnu. Brawnenskí hrdinovia sú takí klasickí, ale jeden dosť vyčnieva. KRAM THE MIGHTY je obrnený a dosť často ho budete využívať ako nárazovú stenu, aby nepriateľ nezničil vaše veže. Navyše toto je jediný národ, ktorý môže na prvú vlnu nasadiť hrdinu, ktorého chce.

Heirs

Heirs sú národom vtákov, ale nie každá ich jednotka dokáže lietať, čo na začiatku môže niekoho zmiasť. Ale dôvod, prečo by za nich niekto chcel hrať, je jasný. Sú to takí malí roztomilí kolibríci (Elfinkaze), ktorí keď im postavíte niekde hniezdo, dokážu sa tam objaviť. Lietajú si hore dole po mape a blbnú. Je to niečo úplne super a čo je na tom ešte lepšie, dokážete na nich naložiť bombu. Ako si tak vtáčik blbne, dokáže sa odpáliť a urobí všetkým okolo seba zranenie. Sám sa tým pošle späť do základne bez toho, aby dal niekomu za seba odmenu. Avšak tento kolibrík dokáže zastať aj úlohu liečiteľa, keď mu dáte lektvar, ktorý odnesie k spojeneckým jednotkám a zachráni ich.

Elfinkaze idú do hniezda

Veže má vcelku obyčajné okrem jednej, kde si môže kolibrík urobiť svoje hniezdo a narodiť sa tam. V pevnosti sa dá vylepšiť zdravie niektorých jednotiek, dokúpiť jednu jednotku za Zdroj, keď sú všetci vaši prisluhovači porazení, alebo zvýšiť CP. Sú tam možnosti, ako urobiť hniezdo pre kolibríkov aj v pevnosti, a možnosti, ako manipulovať s trhom. Väčšina jednotiek Heirs dokáže zaútočiť ešte pred útokom veží a sú dosť mobilné. Všetci hrdinovia dokážu lietať. Keď to protihráč podcení, dokážete mu tým spôsobiť veľkú škodu na vežiach. Vďaka vylepšeniu pevnosti sa dokážu ich prisluhovači povýšiť, keď niekoho porazia alebo keď niekoho porazí ich hrdina Keem. To je jediný spôsob, ako dokážu povýšiť prisluhovačov.

Narora

Tento národ je najviac prepojený so Zdrojom, niektorým dokonca koluje v žilách. Nedokážu nijako povýšiť svojich prisluhovačov, ale na druhej strane majú na výber z 2x toľko prisluhovačov ako ostatné národy. Jednotky sú veľmi unikátne a vždy sa snažíte rozhodnúť, ktorá možnosť bude najlepšia pre vašu stratégiu v rámci jednotlivých vĺn. Všetky jednotky, ktoré Narora stratí, sa jej nevracajú späť do kasární, ale obrátia sa späť na zdroj, takže sa už v hre nedajú použiť. Aj keď predsa len sa dajú nejako zachrániť. Môžete vylepšiť základňu, kde je možné za nejaký zdroj či dokonca zadarmo jednotku znova zo Zdroja vytvoriť alebo proste urobíte zdrojovú slučku a jednotky stratené na jednej strane mapy sa vám zhmotnia späť v kasárňach.

Zrodenie prvých Narora jednotiek

Všetko je u Narora prepojené, tak isto aj ich veže. Vďaka prepojeniu veží zvyšujete možnosť dostrelu alebo zranenia, ktoré veže spôsobujú. Tiež si dokážete vytvoriť portály, cez ktoré sa môžu vaše jednotky pohybovať. Vďaka pevnosti si môžete znížiť náklady na nákup z trhu. Dokonca môžete donútiť iný národ, aby si s vami vymenil momentálny nákup. Po postavení Fanatickej veže sa vám zväčšia možnosti a dokážete robiť zranenie alebo odoslať váš portál na mapu, kde je nejaké neobjavené významné miesto. Prípadne môžete poslať nejakú jednotku, aby začala bližšie k nepriateľom. Čo sa týka jednotiek, tých je naozaj veľa a dokážu ovládať cudzie jednotky, prechádzať cez ne a brať nepriateľovi Zdroj. Veľa jednotiek má veľký strelecky dosah. Dokážu si za Zdroj urobiť štít, nechať sa vyhodiť do vzduchu prípadne sa postaviť na nepriateľa, aby sa zraňoval sám. Čo sa týka hrdinov, jeden dokáže raz za hru zmeniť tvar mapy, ďalší ma zdrojovú auru, pobieha okolo nepriateľov a dáva im zranenie. Časom sa dokáže aj vyhodiť do vzduchu a urobiť zranenie. Posledný si dokáže za Zdroj privolať prisluhovačov k sebe a časom útočiť na diaľku.

Grovetenders

Grovetenders je národ, ktorý je veľmi závislý na Zdroji a čím ďalej ide hra, tým sa stávajú nebezpečnejšími a nebezpečnejšími. Keď za nich hráte, snažíte sa zo Zdroja nazbierať čo najviac, ako sa len dá. Je vhodné vylepšiť si základňu na úkor všetkého ostatného. Veže sú dosť obyčajné a keďže sú to stromy, niektoré sa vedia dobre maskovať, takže ich dokážu odhaliť iba jednotky, ktoré sú úplne pri nich. V základni si dokážete zvýšiť príjem Zdroja ako aj maximálnu hodnotu Zdroja. Je tam veľmi veľa vylepšení pre Taproota – či už znížiť cenu CP za najatého Taproota alebo znížiť cenu za schopnosť vyvolávania až po to, aby mal nové možnosti vyvolávania. Dokonca keď sa pre nich situácia veľmi zhorší a nepriateľ bude mat veľmi silnú obranu, dokážu vyvolať korene, ktoré postupne budú ničiť všetky veže v hre – ako svoje, tak nepriateľov. Môžu vymieňať CP za Zdroj, ktorý nutne potrebujú, dokážu zvýšiť zdravie svojej brány každé kolo až do maxima 15. Prisluhovači majú veľa života a jeden ma na sebe ostne, takže zraní každého, pri kom skončí pohyb. Iný zase dokáže zničiť vrchné vylepšenie útoku z veže, zredukovať si vracajúce zranenie na dve, zajímať nepriateľské porazené jednotky, prebehnúť cez jednotky a spôsobiť im tým zranenie alebo donútiť hrdinu, aby mohol útočiť len na jednu konkrétnu jednotku. No hlavná sila, ktorú majú Grovetenders, je v Taprootovi a v jeho vyvolávaní. Je to vlastne jediná možnosť, ako u nich dostať do hry povýšené jednotky. Keď dáte do hry povýšené jednotky, až vtedy s nimi začne tá pravá zábava.

Taproot vyvoláva silné bytosti

Problém je len v tom, že ich vyvoláva za Zdroj, takže sa musíte často rozhodovať, kam zainvestovať či vyvolať jednotky, zlacniť si ich vyvolávanie alebo si odomknúť vyvolávanie silnejších jednotiek. Zdroja u tohto národa nikdy nie je dosť. Z hrdinov tejto frakcie sa jeden
dokáže mierumilovnou cestou zbaviť prisluhovačov významných miest, ďalší dokáže vyvolávať jednotky, ale samozrejme nepovýšené za Zdroj a posledný – toho nemôže napadnúť žiadna jednotka ani veža iného národa, dokážu ho zraniť len žoldnierske jednotky a veže. Navyše dokáže posielať prisluhovačov iných národov späť do kasární, ale v tom je háčik. Musia mať rovnako alebo menej života ako hrdina. Potom môže ešte odstraňovať všetky vylepšenia útoku z nepriateľských veží.

Griege (Rozšírenie)

Tak tento národ je vážne podarený. Samé úle, kobylky, larvy, chrobáky, no proste jedným slovom hmyz. Keď som ich videl prvý krát, povedal som si, že toto vážne nepotrebujem len kvôli tomu, ako vyzerajú. Ale potom, ako som sa pozrel bližšie na to, ako fungujú ma to presvedčilo, že hmyz musím mať. Celá ich základňa je pod zemou, takže sa na ňu nedá útočiť z diaľky, ale nedokážu ani urobiť pod zemou žiadne obranné veže. Ako obranné veže môžu stavať vlastne dva typy úľov. Jeden je štandardný a z druhého sa môže narodiť larva, aby išla do boja o niečo skôr a proste tam niekde položila svoj život za ostatný hmyz. Ale prečo by to robila? No preto, že keď larva zomrie, nechá po sebe na zemi toxické výpary, cez ktoré keď prejde nepriateľ, dostane zranenie rovné tomu, koľko výparov tam larvy nechajú. Ďalšie hmyzie živočíchy dokážu robiť tunely po mape, dokážu sa zahrabať a doplniť si zdravie. Niektorý hmyz dokáže mať aj toxické územia okolo seba a keď pri tejto jednotke chodia nepriatelia, dostanú zranenia. Iná jednotka zase pri obrane zaútočí skôr ako nepriateľ a jedna jednotka dokonca dokáže urobiť to, aby sa prisluhovači významného miesta pridali k vám.

Včelia kráľovná

Čo sa týka všetkých hmyzích prisluhovačov, dokážu sa zahrabať do zdrojovej studne a brať z nej každé kolo energiu, aby sa potom narodili noví a ešte silnejší ako predtým. Čo sa týka ich pevnosti, je živá a dokáže využívať žoldnierov na to, aby s nimi krížila svoje jednotky a dávala im žoldnierske talenty alebo sa proste dokáže nakŕmiť zo žoldniera a tým si doplniť zdravie po vylepšení pevnosti. S malou dávkou šťastia si dokážu zobrať žoldniera z trhu zadarmo. Časom dokážu hrdinovia aj jednotky využívať tunely, ktoré vykopú po mape. Keď si v základni postavia povyšovaciu jamu, môže sa jedna jednotka zakopať tam namiesto zdrojovej studne a keď jamu ešte vylepšia, pokiaľ pôjde o larvu, môže sa z nej narodiť niektorý silnejší hmyz. Hrdinovia dokážu robiť podobné veci ako iný hmyz v hre. Včelia kráľovná je však predsa len trochu iná. Jej životy sú prepojené so životmi základne, takže každé zranenie o to viac bolí. Dokáže len tak zjesť hrdinu, ktorý má 2 a menej životov a navyše môžete pomocou základne dať vašej kráľovnej nové schopnosti, takže ju trochu viac ochránite. Odmena za porazenie kráľovnej je najväčšia z celej hry, takže by ste súperom veľmi pomohli, keby by ste ju nechali nechránenú.

Horizon’s Wrath (Rozšírenie)

Piráti, piráti, to sú chlapi bohatí. Ten, kto im nedá Zdroj, krvou za to zaplatí.
Je to národ vzdušných pirátov – namiesto svojej základne majú veľkú lietajúcu loď, ktorá dokáže zdvihnúť dosku a nechať nepriateľov, ktorí sú na ňom, spadnúť z ostrova a odletieť o kus ďalej, aby mali lepšiu pozíciu na bojovanie. Dokonca majú na lodi štyri veľké delá, z ktorých dokážu strieľať. Horšie je to, že delové gule treba nakúpiť za Zdroj. Sú to piráti, ktorí robia nekalé praktiky. Predtým, ako sa začne fáza trhu, vypýtajú od každého poplatok. Len tak, aby neboli protihráči takí bohatí. Môžu si vybrať jeden žetón z ponuky trhu a žiadať zaň výkupné, ktoré zinkasujú, alebo si proste najmú žoldniera, ktorého nikto nechcel a privítajú ho u seba na lodi.

Hurá na loď

Jednotky tejto frakcie majú od začiatku dosť silný útok. Ďalšia pirátska praktika, ktorú využívajú, je živý štít. Majú jednotku Swabbie, ktorú používajú iba na to, aby robila živý štít. Príde, dostane ranu a povýši inú jednotku. Pokiaľ je povýšený on sám, tak keď povýši jednotku, ktorá príde hneď po ňom, táto jednotka sa môže bonusovo pohnúť a zaútočiť. Protivník sa vyčerpá na tom, že musí poraziť živý štít a jednotka pod ním si zadarmo zaútočí bez ohrozenia na zdraví. Navyše majú lietajúci klzák, ktorý keď povýšite na hlavnej lodi, dokáže transportovať inú jednotku k nepriateľskej bráne tak rýchlo, ako sa len dá. Takže si na neho môžete nasadiť trebárs jednu roztomilú slečnu s dynamitom, pri ktorej nechcete stáť. Keď príde o posledný život, s dynamitom sa vyhodí do vzduchu a spôsobí zranenie všetkým naokolo – bráne, jednotkám a vežiam – dokonca dvakrát. Jedna jednotka si môže miesto vrátenia útoku obnoviť zdravie, ktoré jej bolo odobrané, a dokáže zajať nepriateľa, keď ho porazí. Dvaja hrdinovia a jedna jednotka majú možnosť vystreliť z pištole namiesto toho, aby bojovali s mečom. Keď to urobia, musia otočiť čip na opačnú stranu a stratiť jedno vylepšenie, pokiaľ nejaké majú. Hrdinovia navyše dokážu dať tým väčšie zranenie, čím viac nepriateľov je okolo nich. Veže tohto národa sú tiež lietajúce vzducholode. Využívajú sa na rýchly útek vašich hrdinov späť na hlavnú loď alebo aby ste dokázali presunúť inú vzducholoď tam, kde by ste ju nemohli normálne postaviť. Útočná vzducholoď musí byt umiestnená tak, že útočí na jeden rad hexov, ktoré si vyberiete pri jej stavbe. Pomocou hlavnej lode sa dá potom prípadne natáčať na iný smer.

The Uprising (Rozšírenie)

Tento národ sa skladá prevažne zo žetónov trhu, takže každá hra za nich bude úplne, ale úplne iná podľa ponuky, ktorá príde do hry to ktoré kolo. Už na začiatku si vylosujete náhodné veci z trhu, ktoré môžete, ale nemusíte využiť. Po fáze trhu pre nich nastáva ďalšia medzifáza trhu, kde si môžu zobrať čip z trhu alebo celý trh obmeniť. Za žoldnierov z trhu neplatia Zdroj ako všetky ostatné národy, ale platia im CP tak ako ostatné národy svojim vlastným prisluhovačom. Národ má však aj vlastné špecifiká, nejde len o to, čo sa objaví na trhu. Na výber okrem jednotiek z trhu majú aj 2 svoje vlastné. Jedna má trochu väčší útok ako obvyklé základné jednotky a druhá má útok na diaľku. Základňa tohto národa nie je súčasťou žiadneho ostrova. Ostane ležať niekde, najlepšie pred vami. Jednotky sa do hry dostávajú takzvanými cestobránami, kde ich umiestnite a odkiaľ sa budú pohybovať. Ak máte viac cestobrán, môžu niektoré jednotky začať inde než ostatné. Cestobrány dokáže stavať váš základný hrdina. V hre môžete mať až troch hrdinov. Iné národy môžu mať maximálne dvoch. Záleží, či sa na trhu objaví nejaký hrdina, ktorý vás zaujme. Za veže platíte klasicky Zdroj, či sú vaše alebo trhové.

Rebuilt Ruins

Na výber máte na začiatku dva typy veží + trhové. V základných je jedna veža, ktorá strieľa na lietajúce jednotky a jedna, čo má špeciálnu schopnosť znížiť si cenu nákladov na vylepšenie o jeden Zdroj. Keďže vaša základňa je pred vami, nepriateľ jej robí zranenie cez cestobrány. Ak máte viac cestobrán, môžete sa rozhodnúť nejakú zničiť a poraziť všetky jednotky, ktoré s ňou susedia. Národ Uprising dokáže ako jediný útočiť na svoje jednotky, takže ak nechcete dať nepriateľovi zdroj za porazenie, dokážete ich poraziť sami. Zdroj však nezískate. Čo sa týka vylepšenia pevnosti, dokážete si aktivovať niektorú alebo všetky misie, za ktoré sú odmeny. Môžete si trvale zvýšiť CP za kolo, zlepšiť stavbu tým, že okolo cestobrán môžete stavať veže, kde chcete alebo zlepšiť obranu cestobrán, aby vracali dve zranenia. Môžete dostávať Zdroj vždy, keď odhalíte významné miesto, alebo dostať extra odmenu za porazenie vybraného nepriateľa. Dokážete dať každému hrdinovi až dve vylepšenia navyše, dokonca aj prisluhovačom sa dá dať vylepšenie. Keď už dochádza Zdroj, môžete si sami zbúrať vežu a dostať polovicu zdrojov späť. Tiež môžete ukradnúť posledné vylepšenie veže, keď ju porazíte a buď si ju pridať na svoju, alebo zvýšiť jednej veži jej maximálnu kapacitu. Tento národ je každú hru úplne iný.

Trh je samostatná kapitola, kde nájdete veľa unikátnych jednotiek, ale to už sem dávať nebudem. Len dodám, že pri takej kope čipov by sa hodilo mať na ne vrecúško.

Rozšírenia

Hra má niekoľko rozšírení. Môžeme sa tu teda pozrieť, či ich v hre treba.

Miniature Expansion 1 a 2

Toto rozšírenie prináša do hry miniatúry obranných veží. Ide čisto o vizuálne rozšírenie. V prvom rozšírení je 30 veží v druhom je ich 12. Každý národ môže postaviť maximálne šesť veží v hre dvoch hráčov, päť veží v hre troch hráčov a štyri veže v hre štyroch hráčov.

Veže národa Horizon’s Wrath
Veže národa The Uprising

V hre sa ale nevidí, že by nejaký hráč postavil všetky veže, ktoré môže, nie to ešte aby sa tak stalo u všetkých, takže ja osobne som zvolil druhé rozšírenie, lebo 12 veží mi stačí a nevadí mi, že každý národ nemá svoje veže. Krabica z prvého rozšírenia veží je väčšia ako základná krabica hry, z druhého je tiež dosť veľká, ale dá sa. Hra sa dá plnohodnotne hrať aj bez tohto rozšírenia, ale podľa mňa keby som ho nemal, asi by sa mi stávalo, že by som zabúdal na útok veží. Tak som si ho radšej zohnal. Inak sa dajú vytlačiť rôzne náhrady.

Premium Health

Ukážka prémiových a normálnych čipov

Pôvodne som si myslel, že toto rozšírenie mi vôbec netreba, ale asi po dvoch hrách mi došlo, že nemám veriť všetkému, čo si myslím. Originálne čipy zdravia, ktoré sú v hre, tvorí veľmi ľahký plast a proste keď som s tým hral, nemal som z toho ten správny pocit. Toto rozšírenie určite odporúčam. Vďaka tomu je tá hra taká, aká má byť.

Skymat

Toto rozšírenie mi prišlo zbytočné. Je to len neoprénová podložka k neoprénovému hraciemu plánu.

The Joining War a Ankar’s Plunder

Prvá z týchto kníh sa predáva len v tvrdej väzbe a je pre tých, ktorí majú radi viac príbehu okolo hry. Inak je v knihe to isté, čo nájdete v základnej krabici. Sú tam všetky solo a coop scenáre + ten príbeh navyše. Druhá z týchto knižiek sa predáva aj v tvrdej, aj mäkkej väzbe. V tvrdej väzbe sú solo a coop scenáre k národom z rozšírení + sú tam ďalšie bonusové scenáre, ku ktorým treba rozšírenie Portal Seekers. Ešte navyše tam je okorenenie hry proti sebe s tým, že sú tam nejaké predpísané boje určitých rás, kde je presne určené, kto proti komu bojuje, na akej presne mape a aké sú podmienky. To isté sa dá kúpiť v mäkkej väzbe bez solo a coop scenárov k národom, ktoré aj tak k tým národom máte. Toto rozšírenie sa oplatí kúpiť, až keď to máte naozaj celé nahraté a chcete si to trochu obmeniť.

Hero’s Bounty

Je to rozšírenie, ktoré prináša novú sadu kariet relikvií a eventov s novou krabičkou. Rozšírenie, ktoré aj keď máte, je pravdepodobné, že vám do hry nepríde, keďže kariet je v hre dosť. Otočia sa za hru 3 udalosti a získate tak 2 až 4 relikvie. Toto rozšírenie nie je úplne nutné na hranie.

Ukážka kariet

Portal Seekers

Rozšírenie prináša do hry nový prvok, kde okrem hlavného ostrova, na ktorom sa bojuje, pridá mimo mapy aj vedľajší malý ostrov, kde sa môžete dostať so svojím hrdinom a preskúmavať tam vzácne relikvie. Okrem toho, že toto rozšírenie je potrebné na bonusové scenáre, prináša do hry nové karty, veľké aj malé neoprény a čipy trhu a významných miest. Toto rozšírenie nie je až také nutné. Podľa mňa pridá niečo zo všetkého, ale vždy len trochu.

Solo Co-op

Tak ako je teraz zvykom, je aj v tejto hre solo mód. Vždy, keď sa učím nejakú hru, je tam sólo a nie sú tam nejaké náročné pravidlá, rád si to skúsim, aby som mal predstavu o tom, ako sa to hrá ešte predtým, ako to budem niekoho učiť. Tak ako sú v normálnej hre prisluhovači riadení poloautomatom, tu je to úplný automat. Prisluhovači zájdu najďalej, ako môžu. Ak je tam hrdina, má dané, čo chce robiť. Celý ťah nepriateľa sa naozaj rýchlo odťahá.

Ukážka solo co-op misie

Navyše ak chcete, dá sa aj dopredu vypočítať, čo urobí. Nie je to žiadne „otoč kartu a teraz automa spraví štyri úkony a ideš. Aj keď som skúšal viac hier, takto v sólo ma žiadna nejako nechytila. Väčšinou je to len na odskúšanie hry. Ale tu to bolo iné. Sólo je tu podľa mňa vážne najlepšie, aké som kedy hral. Je úplne hneď jasné, kam sa automa pohne a čo urobí, keď sa ja niekam pohnem. Každá jedna misia, ktorú som hral, je úplne iná. Vždy vás chce hra naučiť ovládať inú vec z národa, za ktorú hráte. Niekedy postavenie inej jednotky či vylepšenia v základni zmenia výsledok. Každá misia ma tri ciele, ktoré treba splniť. Jeden cieľ stačí na to, aby ste išli do ďalšej misie. Povedzme si to takto: splniť jeden cieľ nie je až taký problém, ale keď budete chcieť splniť všetky tri ciele, budete s najväčšou pravdepodobnosťou musieť opakovať misiu. Niektoré misie aj niekoľko krát.

Ukážka sólo na menšom stole

Niekedy budete mať šťastie a vytiahnete si relikviu, ktorá vám viac pomôže alebo otočíte prisluhovača významného miesta, cez ktorého pôjde nepriateľ a viac ho poškodí. Avšak väčšinou keď dohráte misiu, budete mať taký ten pocit uspokojenia, že ste to zvládli. Čo sa týka schopností postáv u automy, sú tam tri možnosti. Buď sú také isté, ako používate vy, alebo má automa nejako špecifikované, ako ktorú schopnosť použije, alebo je hneď napísané, že ju nevyužíva. Nie je až také ťažké sa v tom orientovať, ale tiež nie je až také ťažké urobiť tam chybu. Čo sa týka útoku, riadi sa podľa priority, ktorú má vypísanú v pravidlách. Ako sólo, tak co-op misie sú každá úplne odlišná, aj keď co-op misie sa mi zdajú trochu ľahšie. Je tam síce viac národov a treba si všímať viac vecí, ale keď má niekto túto hru doma a sólo ešte neskúšal, tak to môžem len odporučiť. Je dobré si hru rozložiť na nejaký vedľajší stôl, keďže je dosť pravdepodobné, že jednu misiu odohráte viackrát po sebe. Prvá polovica základných misií sa dá odohrať v pohode na menšom stole, o druhej polovici to už neplatí. Tá potrebuje oveľa väčšie miesto kvôli väčšej hernej mape scenárov.

PvP

Čo sa týka tohto, hra sa dá hrať vo viacerých režimoch: 1v1, 2v2, 1v1v1 a 1v1v1v1. Aj keď sú prisluhovači riadení poloautomatom, v hre sa toho dá vždy dosť vymyslieť – nie len to, koho nasadím, ale hneď môžem aj rozmýšľať, či chcem blokovať svojich prisluhovačov, aby išli čo najpomalšie, alebo sa rýchlo dostať dopredu, aby som zničil nepriateľskú vežu. Dosť záleží, ktorý národ proti komu hrá. Po strategickej stránke sa tam dá vymyslieť veľa a väčšinou záleží, či súper príde o to políčko bližšie alebo nie, aby som na to vedel adekvátne zareagovať. Čo sa týka tohto módu, funguje to tak, že väčšinou veže staviate len tak z nutnosti. Buď keď vám vaša taktika tohto kola naozaj nevyšla a potrebujete obranu, alebo keď zistíte, že na začiatku ďalšieho kola budete mať prebytok zdroja a radšej by ste ho mali nejako minúť.

Hra dvoch hráčov

U väčšiny národov je jediná šanca, ako ho minúť, ešte rýchlo postaviť alebo vylepšiť nejakú vežu. Proste hrdina mi niekde porazil prisluhovača významného miesta, s čím som nerátal a hneď je zdroj navyše. Čo sa týka toho, v koľkých ľuďoch to chcete hrať, určite na začiatok navrhujem hru dvoch hráčov. Hral som aj hru s viacerými hráčmi, ale výsledok bol taký, že vždy nastal niekde v strede mapy chaos a nedopadlo to tak, ako by to malo. Človek musel sledovať veľa efektov každého národa a nevedel si ani vybrať, na koho chce zaútočiť. V režime viacerých hráčov ako dvoch hrali väčšiu rolu obranné veže. Režim troch ci štyroch hráčov nepovažujem za zlý, len treba, aby to každý už mal nahrané viackrát. Takže na začiatok odporúčam hru dvoch hráčov. V hre dvoch hráčov sa určite môže stať napríklad to, že vlna číslo dva sa vlastne vôbec nemusí odohrať a to takým štýlom, že každý hráč nasadí v druhej vlne len hrdinu. Ak žiaden národ nenasadí ani jedného prisluhovača, druhá vlna ihneď končí a ide sa do tretej vlny. Toto sa stať môže, ale čo keď len jeden nasadí hrdinu? Potom národ, ktorý nasadil len hrdinu, hrá len s hrdinami a u národa, ktorý nasadil prisluhovačov, sa mu títo poloautomaticky hýbu, ale s hrdinami hýbať nemôže, lebo protihráč nemá prisluhovačov. Vyrovnávací mechanizmus mu v tom zabráni. Je mi jasné, že toto môže niekomu vadiť. Mne osobne to nevadí, lebo podľa mňa nie je iná možnosť, ako to urobiť. Keby jeden hráč prišiel o prisluhovačov a druhý ho mohol tlačiť aj prisluhovačmi, aj hrdinami, bolo by to horšie, ako toto riešenie. Ďalšia vec, ktorá na hre môže niekomu vadiť, je, že sa od druhého kola ťahá karta eventu – divoká karta. Niekedy sa vytiahne karta a nemá žiaden alebo len minimálny efekt. Inokedy sa zase vytiahne karta, ktorá má veľký dopad na hru a zmení aj stratégiu oboch strán. Niekedy poškodí viac jedného hráča. Takto to je aj s relikviami. Nie vždy sa dajú využiť a niekedy to padne tak dobre, že to ani lepšie padnúť nemohlo.

Záverečné zhrnutie

Cloudspire bola pre mňa hra, ktorú som si kúpil hlavne kvôli hre dvoch hráčov. Pri učení ľudí som si skúsil aj hru troch a štyroch hráčov, ale nikto do toho nechcel investovať čas, alebo sa im to zdalo ťažké a nevedel som nájsť stáleho spoluhráča. Tak som si skúsil sólo, z ktorého som bol úplne nadšený a povedal som si, že sa mi oplatí nechať si hru už len kvôli tomu, že je veľmi podarené. A vďaka nemu som sa naučil hrať všetky základné národy. A časom som našiel aj spoluhráča, s ktorým môžem hrať aj PvP a zistil som, že v Cloudspire mi viac netreba. Stačí jeden protihráč na PvP + spoluhráč (manželka) na co-op. Cloudspire je výborná hra. Už dlho som nebol taký nadšený z nejakej hry, hlavne kvôli sólo módu a spracovaniu. Takže ak vás Cloudspire zaujal a máte radi sólo, tu neurobíte chybu.

Všetko pekne v jednej škatuli

Ak ste skôr hráč, ktorý má rád PvP, tak by som sa pred kúpou vážne uistil, že to budete mať s kým hrať. Určite to nie je hra na pár zahratí. Treba si ju zahrať poriadne a aj keď sa po prvej hre môže zdať ťažká, pokiaľ tomu venujete nejaký čas, zistíte, že hra vôbec nie je náročná na pravidlá, len je tam proste veľa efektov, v ktorých sa treba orientovať. Na to však slúži prehľadová karta národov. Takže ak si podľa tohto myslíte, že hra je pre vás vhodná, hurá do toho. Ale aj keď ju kupujete hlavne kvôli PvP, odporučil by som aspoň raz si skúsiť sólo. A čo je za mňa úplne super je to, že všetky rozšírenia okrem rozšírení s obrannými vežami sa zmestia do základnej krabice. Síce potom váži cez 10 kg, ale aspoň je všetko pekne pohromade. Čo k tomu dodať… Snáď už len to, že ja sa teraz môžem tešiť na všetky sólo a co-op scenáre z rozšírení.

Author: Soji

Leave a Reply

Your email address will not be published.