Recenzia: Odhodlanejší v Severnej Afrike

Po oslavách 77. výročia vítazstva nad fašizmom prinášame recenziu na pokračovanie série vojnových kartoviek Odhodlaní, kde sa tentokát presúvame zo severu Francúzska do saharskej oblasti severnej Afriky. Hra nám sama o sebe prináša zábavu, no pripomína aj vojnový stav ktorý zažívala Európa ale aj celý svet a výnimkou nie je ani kontinent Afriky. Nešťastím je ale, že konflikt medzi národmi aj v týchto chvíľach prebieha neďaleko, a čo sme si mali pripomínať iba v knihách a takto v tématických stolovkách je žial realitou. Poďme sa ale pozrieť hlbšie na novinku od vydavateľstva MindOk a dúfať, že sa konflikt rýchlo vyrieši a budeme opäť simulovať boje iba na stoloch.

Odhodlaní: Normandia priniesla ako novinka so sebou veľký rozruch, keďže ide o taktickú vojnonvú hru, ktorá je rýchla a pravidlovo nenáročná no ponúka v celku podobný zážitok ako vačšie simulácie kde vačšinou listujete v knižke a skutočne napodobnujete vojenský stret. Vďaka deckbuilding mechanike mixuje stratégiu s náhodou, ktorá je nevtieravá a vyrovnaná pre oboch hráčov a tak záleží naozaj iba na rozhodnutiah v hre, ktoré robíte v špecificky navrhnutých scenároch. Išlo teda o sprístupnenie časovo aj kapacitne náročných hier, čoho sa chytilo skutočne veľa hráčov a nie iba milovníkov témy, ktorí chceli rýchlu dvojkovku.

Pokračovanie v Severnej Afrike vás zavedie do tejto vyprahnutej oblasti ako špeciálne jednotky navrhnuté pre boj v púšti. Zmena oproti predošlej verzii je hra za nové frakcie a to Britskej a Talianskej armády v druhej svetovej vojne. Opäť sa budete ale pomocou série scenárov a misií snažiť poraziť svojho protivníka, novinkou je aj stručný prehľad pridaný pre každú frakciu na samostatnom papieri, ktorý nájdete v pravidlách a v samotnej knihe scenárov. Do hry boli pridané aj vozidlá na ktoré bola väčšina fanúšikov zvedavá, a pre veteránov čo hrali predošlú verziu je tu aj upozornenie na dôslednejšie prečítanie pravidiel. Moje očakávania boli hlavne v tom, že hra sa nebude velmi líšiť a po prezretí vozidiel a frakcií budeme vedieť rozložiť a hrať hru okamžite. Neboli však úplne naplnené a samostatní vojaci namiesto skupín, ovládania pola či počítanie strát zmenili a osviežili hru.

V Normandii ste boli skoro každú misiu zvyknutí na podobný kľúč akým sa boj uberá. Obidvaja ste sa snažili na začiatku obchytať najbližšie a najlepšie polia počas občastnej výmeny striel. Išlo tam v podstate o lepšiu stratégiu alebo kúsok šťastia pri zhruba rovnaých podmienkach oboch hráčov, ktorí bojovali o jedno či dve dôležité polia.

Severná Afrika chcela priniesť niečo iné a hodila sa do toho hneď v prvej misii, kde ako špeciálne púštne jednotky britskej armády máte jediný cieľ, a to po nájdení nechráneného letiska zničiť čo sa dá. Je to zoznamovacia misia podobne ako v predošlej verzii, takže nečakajte Tanky či sabotérov, ale skôr vcítenie do priebehu hry a hlavných zmien, ktoré z väčších bojov v Normandii urobia menšie rýchle akcie zamerané na presnosť a splnenie cieľa. Táto misia teda môže pôsobiť trochu zmätočne, kde pobehujú britskí ženisti s pátračmi po mape a ostatné jednotky ich kryjú, pričom taliani spomalujú postup pátračov a snažia sa reagovať na možnú demolíciu. Odpadla tu teda nutnosť obsadzovať polia, čo bolo občas kameňom úrazu a prinieslo zaujímavú flexibilitu do hry no taktiež aj vačšiu dôležitosť chápania cieľa frakcie.

Pre mňa najzaujímavejšie prvky ako boj o iniciatívu alebo správne využitie velitela zostali a vďaka zmenám sa ešte viac zintenzívnila ich dôležitosť, kedže už v prvej misii je jasné, že dobré načasovanie kariet vie v jednom či dvoch ťahoch otočiť hru. Ak sa vrátim k príkladu prvej hry, v nej sme v jednom momente ako briti ani neopätovali paľbu ale skôr sa znažili kryť a rýchlo splniť cieľ, kde talian udržiaval svoj balíček vyrovnaný pre možnosť okamžitej reakcie. Počas ďaľších scenárov sme ale opäť našli repetitívnosť a to hlavne v snahe nazačiatku získavať posily zo zálohy, aby sme zabránili samostatnej jednotke stať sa zbytočnou. Zmena v týchto stratach je teda medzi tým, že v Normandii strácala pri zásahu jednotka členov (karty z balíčka) a v Afrike je to skôr niečo ako zranienie alebo chuť bojovať. Princíp je ale rovnaký, ak stratíte v dôsledku zásahu kartu znižuje sa vám účinnosť a akcieschopnosť jednotky. V niektorých prípadoch je aj cieľom misie zabiť konktrétnu jednotku a preto sa stratégia získavania posíl čo najrýchlejšie dosť často opakovala, aby mal človek manévrovateľnosť.

Samostatní vojaci teda okrem týchto zmien boli upravení aj pre vozidlá, čo si myslím bol hlavný dôvod ich úpravy. Očakavané vozidla fungujú ako jednotka ktorá sa normálne nachádza ako žetón na plániku, no má svoju kartu kde sú akcie vozidla, odolnosť no hlavne sedadlá ktoré môžu vojaci obsadiť preto aby vedeli robiť určite akcie. Každé vozidlo má 3 miesta ktoré môže obsadiť buď hocijaký typ jednoty alebo presne určený. V príklade Podporné vozidlo potrebuje vodiča na jazdu alebo jednotku na kryciu palbu vzadu, tank ale potrebuje špeciálne vycvicenú jednotku vodiča tanku alebo mechanika, čiže keď si spojíte dve a dve ak by v podpornom vozidle zomrel vodič, vojak na krycej palbe ho vie nahradiť a pohnúť sa. V tanku to je komplikovanejšie.

Vozidlá sú veľká výhoda ale aj zátaž v ich zraniteľnosti, v niektorých prípadoch slúžia iba na rýchly pohyb po mape v iných ako vlajková loď útoku. Práve ich rýchlosť dodá skvelú flexibilitu pri plnení cieľov aj s možnosťou efektívnej výmeny paľby, svižného útoku alebo efektívnejšej obrany. V praxi bolo ale lahšie vozidlá zasiahnuť protitankovou zbraňou ako vojakov gulkami, a keď sa dokáže pritom zraniť aj posádka, výhoda obrany vozidla upadá. Očakávali sme ale ďaľšie karty, akcie a samostatnosť vozidiel, no Severná afrika prišla podľa mna so skvelým riešením ako to zjednodušiť, keďže práve vozidlo je tak dobré ako človek ktorý ho ovláda.

Hodnotenie:

Zahrali sme väčšinu scenárov, a určite ako v predošlej verzii si nájdete svoje obľúbené, a tie ku ktorým sa už asi nevrátite. Zmeny ktoré som spomínal sú ale nastavené presne na tieto misie, no keď ste si v Normandii mysleli že niektoré z nich sú ťažšie pre jednu či druhú stranu, tu je to ešte dva krát také, práve pre asymetriu. Hra by ale mala tak pôsobiť keďže je v podstate obmedzená knihou scenárov, a nemali by byť jednoduché, no stále poskytovať priestor pre znevýhodneného hráča napríklad splnením cieľa. Opäť vďaka rýchlosti a prístupnosti sa dostáva táto hra často na stôl, a aj pre hráčov Normandie sú nové pravidlá do pár minút vysvetlené a môže sa hrať. Pokračovanie sa nemá začo hanbiť a scenárovka nie až tak známeho prostredia druhej svetovej vojny je veľmi dobrým pokračovaním série Odhodlaní. Teraz už len počkať na tretiu časť.

Plusy:

• Malá krabica – veľká hra
  • Rýchlo odohraná partia