Recenzia: Heroes of Tenefyr CZ

V krajine Tenefyr sa rozmáha zlo. Musia povstať až štyria hrdinovia, aby toto zlo porazili…. a to je všetko. Naozaj. V hre nie je žiadny príbeh, ani kúsok detailnejšieho popisu sveta Tenefyr (okrem “flavor textu” na kartách). Myslíte si, že to vadí? Absolútne nie, veď čítajte ďalej…

Kartovka HEROES OF TENEFYR je hrou pre 1 až 4 hráčov. V krabici nájdeme kooperatívny deckbuilder (postupne si skladáte svoj balíček kariet) s veľkým dôrazom na pokúšanie šťasteny pri ťahaní (“push your luck” mechanika). V hre sa snažíte vylepšiť si svoj balíček natoľko, aby ste dokázali čeliť veľmi silnému zlu. Vylepšujete si ho jednak porážaním nepriateľov (od tých najslabších až po veľké ozruty), ako aj odhadzovaním slabších kariet. Ak sa cítite dostatočne pripravený, môžete sa rovno vrhnúť na záverečného bossa a dať mu štedro na držku (či skôr on vám, hehehe).

Zlodejkina schopnosť

V hre sú 4 hrdinovia: Barbarka, Bard, Klerik a Zlodejka. Celkom netradičné zloženie (bardov a klerikov až tak často nestretávam), ale je to osviežujúca zmena. Každý z týchto hrdinov má jednu kartu schopnosti, ktorú vie použiť iba on (môže sa stať, že takú kartu odovzdáte niekomu inému, a bude mu na nič respektíve na dve veci). Okrem tejto karty má k dispozícii 6 útokov s hodnotou 1, a 6 útokov s hodnotou 0 (to sú mi ale účinné rany). Hráči si pekne vytvoria kôpky – zamiešajú 6 núl so 6 jednotkami, primiešajú svoju vlastnosť a hor sa…. ale kam?

DO PODZEMIA!

V hre je pripravených 5 úrovní kobiek, hrobiek, krýpt a neviem ešte akých ponurých jaskýň. V každej z nich na vás čaká nakladačka (nie uhorka, ale riadna kucapaca) pozostávajúca zo 4 kariet monštier, pričom úvodné monštrum si môžete okamžite pozrieť. Zvedavo vykúka z jaskyne, ideálny kandidát na preplesk. Každú úroveň si môžete zvoliť z dvoch prevedení (čiže úroveň 1 je tu dvakrát, úroveň 2 tiež, až po úroveň 5). Záverečný boss je tu len jedenkrát, ale i to je viac než dosť. Jednotlivé úrovne sa líšia obtiažnosťou a svojou odmenou (Zlodejka: “Čo, niekto tu hovoril poklad??!). Odmenu si však vyzdvihnete až keď vyčistíte celú jaskyňu – čím vyššia úroveň, tým hodnotnejšia odmena. Nič vám nebráni vhupsnúť rovno do jaskyne úrovne 5 (chamtivci), len na začiatku jednoducho na to nemáte. Je čisto len na hráčoch, ako sa dohodnú a kadiaľ svoju cestu nasmerujú.

Typická “ruka” na začiatku hry

Jaskyne tvoria veľmi zaujímavú mechaniku hry. Pred vstupom do jaskyne si každý hráč zamieša svoj balíček, ktorý potom predstavuje jeho energiu. Súboj s monštrami funguje nasledovne: hráči musia nepriateľovi uštedriť minimálne toľko zranení, aký je počet jeho životov (spomínal som, že máte v balíčku 6 núl?). Našťastie hráči počas boja spolupracujú a na zabitie monštra máte toľko vyložení, koľko vás je pri stole. Začne prvý hráč, vyloží 3 karty a takto sa pokračuje v smere hodinových ručičiek až po hráča, ktorý uštedrí smrtiaci úder. Každý hrdina sa môže po vyložení 3 kariet rozhodnúť, či chce tie vyložené karty v boji ponechať, alebo ich zahodí a dotiahne 3 nové karty, ktoré znova vyloží. Toto môže opakovať dokiaľ má v balíčku nejaké karty. Ak sa mu balík minie, zhasla fajka a v jaskyni už nič neurobí. Balík sa totiž nanovo zamieša iba pri odchode z jaskyne (dobrovoľnom a či nedobrovoľnom). Ak posledný hráč vyloží svoju ruku a monštrum stále žije, jednoducho vás zo svojej jaskyne vypráši. Odmena sa v tomto prípade nekoná! Ak ste však nepriateľa zdolali, hráč ktorý mu uštedril posledný úder, si jeho kartu vezme ako odmenu do balíčka. Každá karta monštra má totiž dve vlastnosti – jednu pre monštrum a jednu pre hráča. Hráč si takto pekne vylepší balík a v ďalších jaskyniach má potom viac silnejších kariet. Po skolení poslednej z príšer sa okrem jej karty odomyká aj sladká, vytúžená odmena, ktorú zvyčajne dostanú všetci hráči.

Ukážka kariet odmien. Všimnite si, že máte na výber: všetci vyberú spoločnú odmenu, alebo každý pre seba.
Jedna z kariet zla

Zatiaľ čo sa hráči bavkajú s monštrami v jaskyniach, čas veľkého Zla sa pomaly, no neodvratiteľne približuje. Po každom odchode z jaskyne sa čas posunie o 1 bližšie k prebudeniu Zla. Ak vás z jaskyne vyprášia, čas sa posunie hneď o 2. O 12tej (hodine, či dni) sa Zlo prebudí a nastáva záverečný boj. Ak nebudete pripravení, Zlo si na vás pochutí ako hladný pes na miske granúl.

Ukážka kariet monštier – z druhej strany je odmena pre hráča, ktorý monštrum dorazí.

SPRACOVANIE HRY:

Karty sú kvalitné, ilustrované komiksovým štýlom, ktorý rozveselí. Text je prehľadný a dobre čitateľný. Ku kartám sú pribalené rozdeľovače, drevená figúrka zla, obojstranná kartónová doska s ukazovateľom času a dve kartónové žetóny – jeden na označenie jaskyne, kde sa práve nachádzate a jeden pre prvého hráča. Ako milý prídavok tu nájdete tiež lajstro na značenie vašich úspechov. Krabica je podľa mňa príliš veľká, stačila by aj polovica. Bola by tak spratnejšia a mohol by som hru nosiť stále vo vaku. Pri nezabalených kartách si trúfam povedať, že by stačila aj tretina.

Karty zdolaných monštier a odmena za ne.

HODNOTENIE:

Hru som hral viac ako 20-krát v počte 2, 3 aj 4 hráčov. Najviac zábavy si jednoznačne užijete vo štvorici. Počas hrania totiž celý čas komunikujete a dohadujete sa. Veľmi dôležité je aj taktizovanie, aby sa nestávalo, že jeden hráč bude “bijec” a zlízne si všetky karty do svojho balíka, zatiaľ čo ostatní budú len slinky utierať. Takto bossa nezdoláte, je dôležité, aby si každý jeden hráč svoj balíček postupne vylepšil. Cestu jaskyňami je tiež potrebné naplánovať, nezdržiavať sa v nízko-úrovňových, keď už máte na vyššiu úroveň, kde môžete získať lepšie karty rýchlejšie. Radšej vyskočiť z jaskyne skôr ako dostanete výprask. To je základ – ušetrí vám to čas, a keďže sa monštrá do jaskyne nedopĺňajú, karty si dolížete a na druhý pokus už jaskyňu vyplienite. Hra pôsobí na prvý pohľad jednoducho, no poskytuje pomerne veľa strategických rozhodovaní. Samého ma to prekvapilo.

Heroes of Tenefyr je skvelá hra, ktorú jednoznačne odporúčam každému, kto má rád kooperatívky a deckbuildery. Pripomínam však ideálny počet 4 hráčov. Hra je rýchla, dá sa odohrať aj do 30 – 45 minút (príprava cca 3-5 minút), no vyžaduje dostatok priestoru na stole. Pri menšom počte hráčov čaro tejto kartovky pokrivkáva. V každom prípade je to výborná vec, ktorú naučíte hrať aj nováčika v stolových hrách behom 5 minút.

• Rýchla a svižná hra
  • Riadna porcia zábavy v 4 hráčoch
  • Jednoduché pravidlá – hra je vhodná pre nováčikov