PAWG je herná akcia, ktorej šiesty ročník sa konal nedávno v Modre. Od stredy do nedele (6.2.-10.2.) sa tam zišli nadšenci stolových hier všakovakých tém, mechaník a zložitosti. Zahrať ste si mohli svoje vlastné hry, ktoré v rutine bežných dní nemáte príležitosť vytiahnuť, prípadne je zložitejšie nájsť pre ne spoluhráčov s dostatočným zápalom. Mohli ste si tiež vyskúšať tituly, ktoré sa k vám buď nedostali kvôli peňaženke, prespatej Kickstarter kampani, alebo ste si vtedy v obchode len neboli istí, či by vás to bavilo. No a špeciálnou kategóriou sú zábavky, o ktorých neviete vôbec nič a ktosi vás do partie vtiahne otázkou, na ktorú existuje iba jedna správna odpoveď: “Chýba nám štvrtý hráč, nechceš sa pridať?”
A tak som si sadol za stôl, kde Wlk pripravoval svoj klenot – Tyrants of the Underdark.
Priznám sa bez mučenia – tematicky (“príbeh” a svet, v ktorom sa to odohráva, umelecké prevedenie) na mňa hra obrovský dojem nespravila, bol to taký štandard. Letmo som ju pozdravil dúfajúc, že v nej postupne objavím oveľa viac.
Kariet je mnoho druhov a pekné ilustrácie zaberajú väčšinu priestoru – výborné na efekt, horšie už však kým ich ešte nepoznáte a musíte z druhej strany stola čítať hore nohami obrátený malý text. Hracia doska mi už prišla vyslovene fádna, posúďte sami:
Tu sa však výpočet pre mňa nežiarivých aspektov tejto hry končí. Zvyšok je fantastický! Tyrants síce neprináša žiadnu revolučnú inováciu v herných mechanikách, no spája ich v sebe dohromady hneď niekoľko a spolu fungujú ozaj bezchybne.
V podstate je to deck-builder: začínate s malým balíčkom kariet, ktoré sú slabé a za ne si postupne dokupujete tie silnejšie. Vyberáte si z trhu kariet, ktorý sa priebežne náhodne dopľňa. Okrem iného vám karty určujú, čo máte dovolené robiť na mape. V tomto hra trochu pripomína obľúbený Clank (Břink!), ale s tým rozdielom, že tu dôjde aj na konflikty a boj – súpera môžete zničiť, vyhnať, prípadne sa vybláznite v masakrovaní neutrálneho obyvateľstva.
Použitý je tiež tzv. area control – pokiaľ máte nadvládu nad určitým miestom, získate tým permanentnú výhodu (extra bojovú silu, bonusový vplyv teda ‘peniaze’ na nákup v každom kole), čo sa vám súperi budú snažiť prekaziť. Ak tam získate nadvládu absolútnu, výhoda je ešte väčšia. Lokality pod vašou kontrolou sú dôležité aj pri záverečnom bodovaní.
Z ďalších použitých mechaník spomeniem ešte promovanie kariet – v istom momente (ak máte špeciálnu kartu na promovanie) môžete ľubovoľnú kartu z ruky položiť nabok, čím síce znásobíte jej body na konci hry, ale vyradíte ju z používania a jej efekty vám nebudú po zvyšok partie nápomocné. Správne načasovanie je tu preto rozhodujúce.
Veľmi šikovným prvkom a mocnou zbraňou sú špióni. Za normálnych okolností sa po mape rozširujete postupne krok za krokom z miest, kde sa už nachádzate. Ak niekto na druhej strane mapy získal práve nadvládu nad určitým miestom, nedokážete sa k nemu dostatočne rýchlo dostať a prekaziť mu to. Až kým nemáte karty, ktoré umožňujú hrať špiónov! Tí nemusia toto pravidlo dodržať, pokojne ich môžete nasadiť kdekoľvek – jednoducho sa vyberú sliediť za nepriateľskú líniu. S pomocou špiónov je možné zahrať niekoľkonásobné kombá, ktoré vám umožnia veľké zmeny na hracom pláne, alebo získať poriadnu porciu vplyvu na nákup silných kariet.
Záverečné bodovanie – body za karty v balíčku, body za promované karty, body za všetkých zabitých nepriateľov (aj neutrálnych) vo vašej trophy hall, body za obsadené mestá a bonus za úplné obsadené mestá (+2 za každé mesto). Nakoniec k tomu pripočítate aj všetky samostatné výherné body, ktoré ste získali počas hry.
Výborná je aj znovuhrateľnosť – pri hre sa používajú karty 2 frakcií, ktoré sa zmiešajú. V základnej hre sú štyri frakcie (draci, démoni, temní elfovia a elementáli) a rozšírenie (jediné, ktoré vyšlo) pridáva ďalšie dve: nemŕtvych a ohavy.
Určite odporúčam Tyrants of the Underdark vyskúšať. Možno ju budete chcieť potom hrať znova a znova ako my na PAWG 2019. Pre mňa bola hra tým najpríjemnejším prekvapením tohto ročníka.
Odborná spolupráca:
Korektúra: Roman