Recenzia: Turing Machine

Kto ma pozná, vie že ešte okrem deckbuilderov je ešte iná kategória hier ktorú si veľmi rád zahrám kedykoľvek. Sú to logické, resp dedukčné hry. Mám puzzle a logické hádanky rád a hry, ktorých princíp je dedukcia patria k mojim najobľúbenejším (The search for Planet X, Awkward Guests, ScandalOh, Letters from Whitechapel, Alchemists, atď atď). Nedávno, teda – pred poslednou Tavernou 2023 sa mi dostala do rúk hra Turing Machine. Dobre, nedostala len tak náhodou, vysnoril som ju niekde v nejakom Belgickom shope, keďže u nás už bola kompletne nedostupná (CZ/SK).

Pravidlá mali prakticky 2 listy A4 (popísané z oboch strán) pri odpočítaní obrázkov, pričom hra sľubovala milióny! rébusov. Na Taverne som ju teda odprezentoval… A hádajte čo? Stala sa jednoznačne najhranejšou hrou na Taverne, prakticky jeden celý stôl bol venovaný len a len Turingovej Mašine.

Skúsme sa chvíľku povenovať histórii. Alan Turing (podľa ktorého je hra pomenovaná, plným menom Alan Mathison Turing) bol vynikajúci britský matematik a kryptoanalytik s dosť pohnutým príbehomn. Bol to vynálezca – priekopník ktorý vynašiel princípy moderných počítačov (Turing Machine), okrem toho skonštruoval stroj, ktorý dokázal poraziť Enigmu – nemecký šifrovací stroj používaný na zasielanie správ počas 2sv. vojny. Viacerí historici sa zhodujú, že tým enormou mierou pomohol k ukončeniu vojny a víťazstvu sponejeckých vojsk.
Veľmi odporúčam pozrieť film Imitation Game ktorý toto obdobie predstavuje, je naozaj to skutočný skvost.

Okrem toho je ešte veľmi známy tzv. Turingov Test, ktorý tento matematik sformuloval. Turingov test (veľmi zjednodušene) má za úlohu určiť, či osoba s ktorou komunikujete je robot alebo človek. Všetci však vieme, že ak správne odkliknete všetky semafóry na obrázkoch tak ste určite človek 😀

Vráťme sa ale naspäť k hre. V hre dostanete za úlohu vydedukovať alebo zistiť šifru zo zadania. Kto ju vylúšti prvý, hru vyhrá. Ak sa mu to nepodarí “zaluftí” tak sa ďalej už hry nezúčastňuje a šťastie budú skúšať ostatní hráči. Zadania sa líšia obtiažnosťou – tie s najvyššou úrovňou sú naozaj pekelné, a poriadne si potrápite mozgové závity. Jedna hra potrvá tak 10 maximálne 15 minút a hra je určená pre 4 hráčov od cca 12 rokov.

Ako to celé funguje?

Vyberiete si zadanie – v základnej hre ich máte 20, ale na webe si môžete vygenerovať ďalšie milióny zadaní. Na BoardgameGeek stránke rovno nájdete už zošítky so zadaniami, ktoré si len vytlačíte. Zadanie vám rovno určí ako sa pripraví hra. Je to vcelku dosť rýchla záležitosť, nič sa tu nemieša, všetky karty sú očíslované, a zadanie vám povie ktoré karty si pripraviť.

Ukážka kariet kritérií, v hornej časti je kritérium ktoré karta testuje v textovej podobe, v spodnej časti – v matematickej podobe. Odpoveď na každú kartu môže byť len áno alebo nie. Počas jedného kola sa viete opýtať na výsledky 3 kariet kritérií
Karta výsledku, krížik znamená nie, fajka áno.
Tieto karty budú otočené chrbtom hore.

Na stred stola položíte dosku verifikátora (strašné to slovo), tento nerobí nič 🙂 len má na sebe napísané písmená od A po F. K tomuto verifikátoru na každé písmeno priradíte podľa zadania kartu kritéria a kartu výsledku (tú položíte zakryto). To je všetko. Vo väčšine prípadov budete mať 4 karty kritérií a 4 karty výsledkov. Tieto sú nerozlučne spojené a písmenom ku ktorému boli priradené, preto si ich aj fixkou označíte, aby sa vám nepomiešali.

Okrem toho na stôl položíte dierne štítky s číslicami, na tieto je tu pripravený pekný stojan. Tieto dierne štítky majú hodnoty od 1 po 5 na 3 číselných pozíciach a znázorňujú kód ktorý máte vylúštiť. Z toho vyplýva, že najmenší kód je s hodnotou 111 a najväčší s 555. Je teda zrejmé, že niektoré hádanky majú riešenie rovnaký kód, ale na tom nezáleží. Pozícia cifry je pre istotu označená farebne aj znakom (pre farboslepých) – prvá je modrá (trojuholník), žltá (štvorec), fialová (kruh). Tieto hodnoty, znaky a farby sú dôležité, pretože na ne sa budú karty kritérií odvolávať. Potom si každý hráč vezme zástenu a poznámkový list a ide sa na to.

Ukážka diernych štítkov – naľavo sú rozdelené (čierna farba sú diery v štítkoch), zatiaľ čo napravo sú pekne v zástupe – ako vidno budem dotazovať kritériá na kód 1 5 3. V rohoch kariet vidíte kruh,štvorec a trojuholník – tie sa musia prekrývať spolu s kartou odpovede. Na kartách (kóde) v zástupe si všimnite malý čierny štvorček dole – to je jediné priehľadné miesto a na tomto uvidím odpoveď na otázku pre kritérium (áno/nie)

Celý stol po rozložení hry vyzerá nejak takto:

Obrázok som si dovolil “vypožičať” priamo zo stránky MINDOK

Hra sa hrá na kolá, a počas každého kola si vyberiete číslo (návrh), ktoré použijete aby ste sa kritérií opýtali až na 3 otázky. Môžete sa aj na menej – pokiaľ totiž uhádnete kód viacerí v rovnakom kole, vyhráva ten, ktorý mal menej otázok. Následne si odpovede z karty odpovedí zapíšete do hárku, urobíte nejakú tú dedukciu (alebo aj nie) a počkáte kým ostatní dokončia svoje otázky. Potom všetci naraz naznačíte či chcete hádať výsledný kód alebo nie. Pozor, máte jeden pokus! Ak kód neuhádnete z hry vypadnete! Ak kód uhádnete hru ste vyhrali. V prípade, že nikto hádať nechce, hra pokračuje ďalším kolom, kde si znova vyberiete nové číslo (návrh) a tak ďalej. Jednoduché, však?

Poďme si ešte, aby sme mali recenziu úplnú, naznačiť systém otázok a odpovedí, čím si nasimulujeme jedno kolo. Máme nasledovné karty kritérií a kód 153 ktorý budeme skúšať:

Pre ukážku použijeme tieto karty kritérií a dajme tomu, že sme dostali odpoveď áno na všetky kritériá (viď obrázok vedľa). Čo z toho môžeme vydedukovať?

Kritérium 1:
Odpoveď áno znamená, že už vieme, že prvá cifra je 1. Vieme už 33% z kódu! Toto kritérium totiž porovnáva naše číslo v modrom s jednotkou. Ak by odpoveď kritéria na nášu otázku bola negatívna, vieme, že tam práve jednotka nie je. Mali sme šťastie s výberom. Ak by sme na prvom mieste mali 2ku a odpoveď by bola áno, znamená to, že prvé číslo jednotka nie je, ale nevedeli by sme, či je to dvojka. Vedeli by sme len to, že druhé číslo môže byť 2 až 5.
Mnemotechnický tip pre našincov: sudá má 4 písmená, čiže párne, lichá má 5 písmen, čiže znamená nepárne.

Kritérium 2: Odpoveď je skrytá (biely text v bielom poli), odhalíte si ju označením textu. Skúste si, či uhádnete, čo táto odpoveď znamená. Odpoveď:

Kritérium 3: Odpoveď je skrytá (biely text v bielom poli), odhalíte si ju označením textu. Skúste si, či uhádnete, čo táto odpoveď znamená. Odpoveď:

Ako sa vám darilo? Verím že úspešne 🙂

Zhodnotenie a záver:

Ja som z Turingovej mašiny úplne nadšený. Krásna dedukčná hra s čistým dizajnom a nesmierne zábavná. Teda pokiaľ vás baví dedukcia, logika, nejaká tá matematika (výroková) a hádanky. Nemám nič, čo by som Turing Machine vytkol. Ako dôkaz ponúkam aj to, že sa na novembrovej Taverne hrala jednoznačne najčastejšie (prikladám fotky). Rýchla, originálna a zábavná. Je síce pravda, že aj keď to hráte so spoluhráčmi stále to hráte ako sólo hru, ale ten pocit súťaživosti tam je veľmi veľký. K dispozícii máte milióny rébusov, krátky hrací čas, a riadne potrápenie mozgových závitov. Škoda len, že MINDOK nepridal nejaký pamflet s ďalšími rébusmi (stačila 2x A4, zmestilo by sa ich tam na 80).
Nadchla ma až natoľko, že som si navrho a vytlačil plastové krabičky na karty a stojan na dierne štítky.
Pre mňa osobne je Turing Machine jedna z naj dedukčných hier vydaných za poslednú päťročnicu. Za mňa má 5 hviezdičiek z 5! Ak máte radi logiku, dedukcie a hádanky – nenechajte si Turing Machine ujsť, je pre vás ako stvorená!

No photo description available.