Recenzia – Under Falling Skies

Comprar Under Falling Skies al mejor precio - Comparador de precios de  juegos - Muevecubos.com

Udychčaný vedúci smeny dorazil do velína. Pot sa z neho lial ako z rieky. “Pán veliteľ, museli sme bager stiahnuť naspäť, nevedeli sme sa dostať ďalej pre poruchu!”. Veliteľova tvár spurpurovela, “Ako si to predstavujete Markus, potrebujeme získať kvantum energie na streľbu! Budete okamžite degradovaný! Zabezpečte prísun energie odinakiaľ a to okamžite!”. Vedúci sa na podpätku otočil až mu z vlasov vyfŕkol pot a urýchlene odbehol riešiť nepríjemnú situáciu. Veliteľ Nicolas sa pozrel cez priezor nad priestor velína a videl, že času nazbyt už nie je veľa. Mimozemská loď veľkosti New Yorku sa už blížila a pri jej mohutnej veľkosti aj nepriateľské stíhače vyzerali ako zrnká hrášku. “Všetkých nás skántria… Všetkých do jedného.”, pomyslel si Nicolas hľadiac na ničivú spúšť vonku nad velínom.

Hra “Under the Falling Skies” (ďalej len UFS) je novým počinom od spoločnosti Czech Games Edition a jej autorom je Tomáš Uhlíř. Čo možno neviete je, že touto hrou Tomáš prerazil v 9-Card Nano game Print and Play Design Contest, kde s ňou získal viacero prvenstiev. Nečudo teda, že sa CGE pustilo do výroby “plnej verzie” tejto hry. Hra – rovnako ako PnP verzia je čistý solitér – čiže je určená pre len a práve jedného hráča. V UFS je jasná inšpirácia arkádovou hrou Space Invaders, ak Space Invaders nepoznáte, hajde na wiki a nájsť si základné informácie.

V UFS ste veliteľom obrany mesta pred mimozemskými útokmi. K mestu sa totiž blíži obrovská materská loď, ktorá na mesto vo vlnách spúšťa nepriateľské stíhače. Vašou úlohou bude dostatočne sa technologicky vyvinúť, aby ste sa ubránili mimozemšťanom. Ak sa vám to nepodarí kým materská loď pristane alebo vám mimozemšťania zničia bázu je to koniec, inak povedané kaputt, večné lovištia, alebo návšteva nebeskej brány.. Ráčte si vybrať.

Na malé milé mestečko Roswell sa rúti skaza!

Vrchný inžinier Duryakovsky prepočítaval hodnoty energie.. “Ak spustíme najprv streľbu, neujde sa energia pre laboratórium…”, rozmýšľa. Bude potrebné sa niečoho vzdať. “Ešte budeme potrebovať energiu na posun bagra!”, kričí naň poručíčka Lucenová. “Bager vzal čert!”, ušlo sa jej odpovede, a Duryakovsky naďalej kalkuloval s energiou. “Ak niečo nespočítam správne, tak veraže aj nás.”, zamrmlal si popod nos.

V hre sú zaujímavé mechaniky, a kombinujú sa tu nové so “starými známymi”. V princípe: máte 5 kociek, ktoré predstavujú pracovníkov. Tieto kocky umiestňujete do už vybagrovaných miestností tak, aby ste ani v jednom z piatich stĺpcov nemali viac ako 1 kocku. Dve kocky sú biele, volám ich “velitelia”. Ak umiestnite bielu kocku, všetky ostatné nepoužité kocky musíte prehodiť. Miestností je niekoľko druhov podľa ich účelu. Spomeniem len tie základné:

• výskumná miestnosť – pridáva výskumné body – len cez tie je možné hru vyhrať
  • generátory – generujú energiu, ktorú spotrebúvate za výskum, vypustenie stíhačov, prípadne za posun bagra
  • AA delá (flaky), protivzdušná obrana – tieto delá sú príliš slabé na to, aby nepriateľské stíhače zničili, vedia ich však spomaliť
  • hangáre,stíhače – jedine cez tieto miestnosti viete zničiť nepriateľské stíhače (ak stoja na políčku s výbuchom), materská loď sa samozrejme zničiť nedá

Spravidla každá miestnosť má spotrebu energie (ktorej nie je nikdy dosť) a modifikátor kocky (kladný alebo záporný). S tým treba rátať, inak sa môže stať, že vlastnosť miestnosti nebudete môcť využiť, lebo vám došla energia alebo po započítaní modifikátora ste na tom poslabšie než je potrebné. V pokročilej hre sú aj iné druhy miestností, ale nechcem vám kaziť radosť z objavovania, takže o nich pomlčím. Niektoré miestnosti nie sú dostupné od začiatku hry, ale je ich nutné odkryť bagrom. Tieto majú väčšie výhody, napr. pozitívne modifikátory alebo menšiu spotrebu energie.

Bagruj, bagruj, vykrúcaj. Ikonografia je veľmi jednoduchá a zrozumiteľná.

Trik hry je aj v tom, že čím silnejšiu kocku (väčšie číslo = silnejší účinok) umiestnite do miestnosti, tým máte väčší zisk z miestnosti (väčšia hodnota generovania energie, výskumu), ale tým rýchlejšie sa v rovnakom stĺpci pohybuje nepriateľský stíhač k mestu/základni. Ak k nej priletí, základňu poškodí, a vráti sa ako veľký hrdina naspäť na materskú loď. Treba pripomenúť, že materská loď má doslova tisíce stíhačov. Nepríjemné, čo?!

“Pán veliteľ, pán veliteľ Nicolas!”, bežal Duryakovsky k veliteľovi mávajúc papiermi a prepočtami, “Prepočty ukazujú, že máme ešte šancu nepriateľa poraziť!” vyhŕkol. Veliteľ zdvihol unavený zrak, a schmatol papiere “O čom to meliete, človeče?”. Duryakovsky chvátavo ukazuje: “Pozrite, pán veliteľ, potrebujeme zastaviť tento stíhač delami, ďalej treba aktivovať tento generátor, dva blížiace sa stíhače vieme zničiť z tohto miesta a sem musíme dať aspoň dvoch pracovníkov na výskum. Sme v poslednom štádiu výskumu, ak to zvládnu, zvíťazíme. Rátam samozrejme s tým, že vydržíme útok tohto jedného stíhača”. Veliteľ hľadí na výpočty, hladkajúc si bradu… “Hmmm, Duryakovsky, niečo na tom bude, ale je Vám jasné, že sa spoliehame hlavne na výskum… Ak to nevyjde…”. “Sme v ryži.”, dokončil zaň odpoveď Duryakovsky.

Ukážka stíhačov. Oranžový
je len jeden. Šípim nepríjemnosť.

Nepriateľské stíhače pri útoku na základňu môžu používať všelijaké schopnosti, v závislosti na ktorom políčku skončia – dokážu sa uhýbať vľavo, vpravo, prípadne dať pokyn materskej lodi na zostup – a to býva veľmi nepríjemné. Ak materská loď zostupuje, môže získať bonus vo forme ďaľších stíhačov alebo vám decimuje a ruší výskum, prípadne poškodí bager.

Ťažšia strana útočiacej lajny nepriateľov.

K hre je pribalená aj kampaň, kde postupne odhaľujete novinky, nové mestá, schopnosti a podobne. Pri hraní kampane vám poslúži denník, do ktorého si zapisujete podrobnosti. Kampaň je znovuhrateľná a spôsob jej vyhodnocovania zaručuje, že si ju zakaždým užijete inak. Napríklad sa rozhodujete, ktoré mesto budete ochraňovať, zatiaľ čo druhé necháte napospas mimozemšťanom. Azda netreba ani pripomínať, že každé mesto má svoje špecifické vlastnosti, a v prípade, že je už rozbortené, bráni sa urputnejšie a jeho vlastnosť je ešte silnejšia. Variabilita je teda aj na doskách základne, rovnako ako aj na doskách útočiacich stíhačov. K vžitiu sa do deja prispievajú aj komiksové príbehy.

Veliteľ Nicolas sa hrdo postavil, upravil si rovnošatu, a odrazu pôsobil rozhodne a hrdo. “Všetci na svoje miesta! Máme plán a nevzdáme sa!”, zavelil. Nad velínom sa rozľahli sirény, oznamujúce útok nepriateľských stíhačov…

Niektoré z miest, ktoré budete brániť. Roswell nemá žiadnu schopnosť, zvyšné už áno.

Hodnotenie

Ak mám hodnotiť hru “Under Falling Skies” musím povedať, že na to, ako nerád hrám stolovky sám, ma dosť zaujala. Asi aj preto, že na Space Invaders som prakticky vyrastal a tých dvojkorunáčok, ktoré som kedysi do automatov nahádzal, bolo neúrekom. Krabica veľkosti krabice “Krycie mená” v ktorej je hra zabalená, váži bezmála 1,5 kilogramu, čo bolo tiež veľkým prekvapením. Je skutočne úplne až po vrch nadupaná obsahom. Žiadne hrkanie poloprázdnej krabice sa tu nekoná. Pribalené sú kocky, plastové stíhače, bager a pár ukazovateľov. Okrem manuálu a komiksov sú všetko ostatné kartonové dieliky a je ich veru riadny počet.
Ale vráťme sa k hre samotnej. Mne osobne učarila – neustále rozhodovanie kde položiť ktorú kocku, aby ste manévrovali nepriateľské stíhače tam kde ich chcete mať (resp kde uroba najmenšiu galibu) pričom dbať na to, aby ste z nich mali najväčšie výhody v miestnostiach. Hra veľmi dobre zachytila atmosféru Space Invades s tým, že okrem obrany svoju bázu aj rozvíjate (buldozérom) a snažíte sa investovať do výskumu kedykoľvek je to možné, aby ste hru mohli vyhrať. To mi tam inak tak trošku nesedí – myslím to, že vyhráte hru výskumom a mimozemšťania sa stratia. Navrávam si, že to je výskum nejakej ultimátnej zbrane či vírusu :D. Kampaňová hra vám zaručí dlhodobejšie hranie, objavujete v nej stále nové a nové veci, čo je skvelé a drží vás to pri hre.

Polozničený Roswell sa bráni urputnejšie, len to treba správne využiť.

Čiže stručne:

Under Falling Skies hodnotím ako výborný počin, ktorý priamo a bez okolkov útočí na top hru pre jedného hráča. Takýchto zaujímavých solitérov je vskutku pomenej. UFS v nich svojimi novými mechanikami proste exceluje. Nemusíte riešiť žiadne vyváženie hry, žiadny automat, žiadne hranie za viacero postáv (schizofrénia istá) a ani žiadne houserules na to, aby ste si proste hru užili sám. Dokonca aj ja, napriek tomu, že nerád hrám sám hry, mám rozohratú kampaň a výborne sa bavím. Skvelá práca Tomáš a CGE!

• Plusy
    • hra pre jedného hráča, ktorá je vyvážená
    • kampaň, komponenty (na rozdiel od PnP sú oveľa krajšie a profesionálnejšie)
    • rôznorodosť a unikátnosť mechaník
  • Mínusy
    • nejak mi nesedí “výhra na výskum”, ale to som len šprt
    • bager mohol byť tiež lepšie spracovaný model, prípadne materská loď, ale zrejme by sa to výrazne premietlo do ceny. Priehľadné kocky by potešili k celkovému akrylovému vizuálu (na materskú loď v 3D printe si už rovno robím dizajn 😀 ).

Ďakujem Czech Games Edition za poskytnutie hry k recenzii.