V doterajšom putovaní helénskymi dejinami a v skúmaní ich previazania na moderné stolové hry sme boli ohraničení územím Egejskej a Iónskej oblasti. Predošlé rozprávanie skončilo bratovražedným bojom Grékov v Peloponézskej vojne, výsledkom ktorej bolo všeobecné oslabenie ich vplyvu. V roku 356 pred Kristom sa v macedónskej Pelle narodil kráľovi Filipovi II. a jeho manželke Olympiade syn Alexandros. Dostalo sa mu skvelého vzdelania a na jeho výchove sa podieľal i najväčší filozof všetkých čias – Aristoteles. Alexander počas svojho života uskutočnil výpravu, ktorá ho učinila nesmrteľným – postupne dobyl rozsiahle územia Malej a Strednej Ázie až po indický subkontinent. Podmanil si Perzskú ríšu a umožnil tak šírenie gréckej kultúry po celom vtedy známom svete.
Vojenská výprava Alexandra Veľkého sa stala inšpiráciou pre množstvo ľudí z rôznych národov. Udalosti ako skrotenie Bukefala, pretnutie Gordického uzla, bitky pri Graniku a Isse, dobytie Tyru, púť do oázy Siwa, založenie Alexandrie Egyptskej, bitka pri Gaugamelách, ovládnutie Babylonu a Persepola, sobáš s Roxanou, stretnutie s bojovými slonmi pri Hydaspes v ďalekej Indii, to je iba malý výpočet Alexandrových dobrodružstiev. Pozrime sa spoločne na to, akými spôsobmi sa jeho život preniesol na naše herné stoly.
FIELD COMMANDER: ALEXANDER je navrhnutá výlučne pre sólo hranie. Túto nespoločenskú črtu však vynikajúco kompenzuje herným zážitkom. Môžete si v nej zahrať 4 bitky (Granicus, Issos, Tyros a Gaugamela), ktorým osobne velil Alexander alebo si otestujete svoje veliteľské schopnosti v celistvej kampani od Pelly až po Hydaspes. Hra je pravidlovo veľmi jednoduchá, no napriek tomu poskytuje dostatočný priestor pre rozhodovanie a stratégiu. Keď už si hráč myslí, že odhalil princípy jej fungovania, prichádzajú na rad špeciálne pravidlá, ktoré ju dokážu premeniť na veľmi ťažký rébus.
Veľmi obľúbenou je hra BATTLE LINE z roku 2000. Dvaja hráči si rozdelia hrací priestor pomocou deviatich figúrok – vlajok, ktoré sa snažia dobyť postupným vykladaním kariet s hodnotami od 1-10 v šiestich rôznych farbách. Vlajku získa ten hráč, ktorému sa podarí vyložiť hodnotnejšiu trojicu kariet, pričom najsilnejšia je postupka rovnakej farby. Hru dokážu skomplikovať karty taktiky, ktoré plnia funkciu žolíkov. Jednou z nich je karta Alexandra a druhou karta jeho najväčšieho súpera – kráľa Dareia. Titul sa dočkal mnohých variácií (napríklad u nás známa Skol ty Skoty).
Grécky autor Leutheris Iroglidis si uctil pamiatku slávneho predka v hre ALEXANDER’S CAMPAIGN. Nenáročná hra pre 2 až 3 hráčov vás povodí územiami, ktorými prešla jeho výprava. Hráči majú pred sebou dosku prislúchajúcu jednému z Alexandrových generálov – Antigonovi, Kraterovi alebo Ptolemaiovi. Pomocou akčných žetónov posúvajú figúrku Alexandra z jedného bodu mapy na druhý a rozhodujú, či mesto obsadia mierovou cestou alebo ho dobyjú. Každá hra graduje príchodom do Babylonu, kde sa víťazom môže stať ktorýkoľvek z chrabrých generálov.
Aj v hre ALEXANDER THE GREAT sa 2 až 5 hráči poučia o geografii nevídanej výpravy kráľa Alexandra Veľkého. Na obrovskej mape sa postupne presúvajú piatimi regiónmi a v každom z nich rozdeľujú do provincií svoj vplyv v podobe 15 drevených kociek. Hlavným rozhodnutím hráča pri vstupe do nového regiónu je tajne určiť, koľko kociek použije pre armádu, zakladanie chrámov, zakladanie miest a koľko na manipuláciu poradia. Hráč, ktorý je na na rade neskôr, dokáže reagovať na vzniknutú situáciu flexibilnejšie. Obmedzené zdroje a tajná voľba tak vytvárajú počas hrania vzrušujúce situácie.
THE GREAT BATTLES OF ALEXANDER: MACEDONIAN ART OF WAR je plnohodnotnou vojnovou hrou s žetónikmi, ktorá najlepšie vynikne pri hre dvoch hráčov. Máme v nej k dispozícii niekoľko papierových máp so šesťuholníkovou sieťou a nespočítateľné množstvo žetónikov predstavujúcich dobové vojenské jednotky, veliteľov, armády. Hra veľmi pekne znázorňuje účinné fungovanie dovtedy nevídanej bojovej formácie, ktorou bola macedónska falanga. Pravidlá sú však zložité a na ich preštudovanie s porozumením si treba vyčleniť nemálo času. Odmenou za túto námahu je potom simulácia až 12 rôznych bitiek v rozpätí rokov 356 – 326 pred Kristom. Rozširujúce moduly prinášajú možnosť doplnkových siedmich scenárov bitiek tzv. diadochov, čiže nasledovníkov Alexandra po jeho smrti v Babylone r. 323 pred Kristom.
Pokiaľ v predchádzajúcej hre sa hráči vedia pozrieť takmer na všetky slávne macedónske víťazstvá, v hre ARBELA: GAUGAMELA, 331 BC sa stretávajú dvaja odvekí protivníci – Alexander III. Macedónsky a perzský kráľ Dareios III. pri rieke Tigris, aby zviedli rozhodujúci súboj o Babylon. Podobne ako aj v iných bitkách sa početne slabším Macedóncom podarilo preraziť jazdou na pravom krídle a Dareios, stojaci zoči voči približujúcemu sa Alexandrovi, radšej zavelil na ústup. Podarí sa hráčom zmeniť sled týchto udalostí? Osobitosťou Arbely je fakt, že jednotky a bojové zoskupenia sú reprezentované iba kartami.
Najväčším prínosom Alexandrových výprav bolo azda to, že neboli čisto dobyvačné. Gréci zvyčajne ponechávali domácim národom ich zvrchovanosť, ctili si ich predstaviteľov, zvyky a kultúru. Prinášali im výhody obchodovania a efektívnej štátnej správy, šírili grécke poznanie sveta, filozofiu, jazyk. V egyptskej Alexandrii postavil Alexandrov veliteľ Ptolemaios najslávnejšiu knižnicu v dejinách, ktorá bola popri slávnom majáku Faros skutočným divom sveta! V hre ALEXANDRIA si však môžete zahrať najsmutnejšiu časť jej príbehu – vypálenie. V chvate sa snažíte zachrániť pred postupujúcim požiarom čo najviac učencov, artefaktov, písomností a poznatkov pre budúce pokolenia.
Na záver sa dostávame k titulu SUCCESSORS, k najúspešnejšej stolovej hre o tejto časti dejín. Dvaja až štyria hráči sa v nej oboznamujú so situáciou tesne po smrti Alexandra Veľkého. Najbližší priatelia kráľa – macedónski generáli – si musia rozsiahlu ríšu rozdeliť ako jeho nasledovníci. Tento stav je zdrojom obrovského napätia a zničujúcich vojen. Kto má teraz najvyššiu legitimitu vládnuť svetu – Parmenion alebo Antipater? Krateros alebo Antigonos? Seleukos či Ptolemaios? V hre sú zastúpené všetky významné osobnosti, ktoré ovplyvňovali chod dejín. Každý hráč riadi minimálne dvoch generálov a jeho armády. Víťazstvo je možné dosiahnuť buď zbieraním prestíže, alebo bodov legitimity. Pre všetkých je veľkou cťou viesť pohrebný sprievod z Babylonu so zabalzamovaným telom Alexandra Veľkého, ktorý zomrel nikým neporazený vo veku 33 rokov. To však púta pozornosť všetkých súperov a prekročiť napokon Hellespont a pochovať kráľa v jeho rodnej Pelle sa môže javiť ako nadľudská úloha. Successors je veľmi príjemná, pravidlovo stredne náročná hra, kde celkový zážitok umocňuje prekrásna mapa. Je to majstrovské dielo autorov Richarda Berga a Marka Simonitcha, ktoré sa od roku svojho vzniku (1997) dočkalo už 4. vydania. Všetci hráči na Slovensku i v Čechách môžu byť šťastní, že sa ju vydavateľstvo Fox in the Box rozhodlo preložiť do češtiny a na naše stoly sa dostane koncom tohto roka. Veľká vďaka a rešpekt za tento počin!
Prešli sme ďalším úsekom gréckych dejín – helénizmom. Nasledujúci článok sa bude venovať obdobiu, kedy dejiny určovala Rímska ríša a neskôr, na územiach dobytých práve Alexandrom Veľkým, ríša Byzantská.
Svet po smrti Alexandra Veľkého bol nesmierne rôznorodý a nestabilný. Niektoré oblasti zažili rozkvet, iné pád. Ostrov Rodos patril k tým, ktoré z novej situácie dokonale ťažili – križovatka obchodných ciest, kde sa stretávali naložené lode z Egypta, Stredného východu a Egejskej oblasti, či z ďalekého Čierneho mora. Miestni dokonale chápali význam námornej prepravy a tak v roku 292 pnl vystavali obrovskú sochu zasvetenú bohovi svetla Apolónovi, ktorý ako jeden z divov sveta, maják a vstupný bod do prístavu, uľahčoval námorníkom ich strastiplný život. V hre Rhodes sa 2-5 hráči ocitnú v roli námorníkov a všeobecne obchodníkov, aby v tejto počítacej hre dosiahli čo najvyšší počet bodov.
foto: Boardgamegeek.com