DEEP BLUE – honba za pokladmi v modrej hlbočine

Dizajnéri: Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
Vydavateľ: Days of Wonder

V hre DEEP BLUE sa v úlohe námorníkov budete plaviť, najímať nových členov posádky, potápať sa a pri troche šťastia nájdete dávno stratené poklady, ba možno i bájne mesto. Do hry sa môže zapojiť celkom až 5 hráčov a jedna partia potrvá 45 až 60 minút. Pred začiatkom sa na hraciu plochu náhodne rozložia dieliky, na ktorých sa budú hráči môcť potápať, vďaka čomu by žiadne dve hry nemali byť rovnaké. Následne sa do vrecúška vložia drahokamy rôznych farieb (strieborné, zlaté, červené, modré a čierne), ktoré si hráči odtiaľ budú pri potápaní losovať. Potom si každý hráč vyberie dve lode vo svojej farbe, hráčsku dosku, sadu kariet (posádku) a truhlicu na poklady.

PRIEBEH HRY

Hra prebieha na kolá, kde každý hráč vo svojom ťahu môže pomocou kariet posúvať svoje lode po hracej ploche alebo za ne najímať nových členov posádky zo spoločnej ponuky (potápačov, námorníkov, archeológov).
Novozískané karty si dá na ruku, pričom použité karty odloží na svoju dosku, do kajuty. Karty z kajuty bude môcť opäť použiť, ak vo svojom ťahu vykoná odpočinok, pri ktorom všetky odložené karty zamieša a tri si vezme na ruku. Pokiaľ po pohybe loďou zastaví na dieliku s ponorom, vyberie si špeciálne miesto s bonusom (ak už nie sú všetky obsadené). V ďalšom kole je pripravený na potápanie! Alebo aj nie je.

V momente, keď hráč zaháji potápanie, všetci hráči s loďami vo vzdialenosti jedného políčka sa môžu pridať, pričom si však už nemôžu vybrať špeciálne miesto s bonusom. Bonus pridáva kyslík, ochranu pred nebezpečenstvom či zvyšuje hodnotu jednotlivých drahokamov. Hráč, ktorý zahájil potápanie (vedúci potápač), potom z vrecúška ťahá po jednom drahokamy a ukladá ich na dosku potápania. Na nej sú znázornené hodnoty v minciach za jednotlivé farby drahokamov. Striebro je najlacnejšie, nasleduje zlato a červený rubín. Zelený smaragd a fialový ametyst majú hodnotu len ak máte medzi posádkou niekoho, kto vám za ne zaplatí. Modrá v tomto prípade nie je dobrá, znamená problém s kyslíkom. Čierna zas znázorňuje nebezpečenstvo, ktoré na vás číha v hlbinách.

Karty vám pomôžu odolávať hrozbám či lepšie zhodnotiť vylovené drahokamy.

Po vytiahnutí aspoň jedného drahokamu sa môže vedúci potápač rozhodnúť, či v potápaní pokračuje, alebo mu stačia nájdené poklady. Viac drahokamov znamená viac mincí, čo sú víťazné body. V prípade ak vytiahne druhý modrý alebo druhý čierny drahokam, sa musia účastníci ponoru proti týmto hrozbám individuálne brániť. Robia tak buď použitím karty z ruky so symbolom kyslíkovej bomby či trojzubca, alebo kotvením na špeciálnom mieste, ktoré im tento bonus prináša. Pre hráčov, ktorí sa nedokázali týmto hrozbám ubrániť, sa ponor končí a prichádzajú o doteraz vylovené drahokamy. Ak sa nevie ubrániť vedúci potápač, celý ponor sa končí. Nasleduje výmena drahokamov za mince, ak bol hráč pri ponore úspešný, prípadne ak mal vyložené karty, ktoré mu mince priniesli aj v prípade neúspechu.

Ďalšie drahokamy sa do vrecúška dostanú vďaka novým kartám v ponuke.

Hra pokračuje dovtedy, kým sa hráči neponoria na všetkých štyroch dielikoch s bájnym podmorským mesto. Pri potápaní na týchto miestach platia špeciálne pravidlá, ktoré určuje karta vylosovaná ako jedna zo siedmich možných scenárov. Pre prvú hru sa napríklad odporúča tá, pri ktorej musí vedúci potápač losovať z vrecúška až dva drahokamy súčasne. Po poslednom ponore si hráči spočítajú mince v truhliciach a víťazom sa stáva hráč s najväčším bohatstvom. O remíze rozhoduje veľkosť posádky.

DOJMY A ZÁVEREČNÉ ZHODNOTENIE

Ako v každej “push-your-luck” hre, aj tu hrá veľkú úlohu náhoda. Vďaka dobrému plánovaniu má však hráč pocit, že aj na menej priaznivé situácie sa vie dobre pripraviť – či už nákupom správnych kariet (tzv. deck-building)
alebo strategickým obsadzovaním políčok loďami. Ten pocit, keď ste vydaný napospas vedúcemu potápačovi ťahajúcemu jeden drahokam za druhým, lebo má na ruke dostatok kariet proti hrozbám pod vodou, pričom vy beznádejne stískate jedinú kartu s kyslíkom, je frustrujúci ale zároveň plný nádeje, že všetky tie drahokamy, ktoré sa doteraz vylovili, budú patriť aj vám. Niekedy máte zas medzi posádkou množstvo archeológov či kupcov, ktorí vám zaplatia bez ohľadu na to, či sa ponor skončil úspešne alebo nie. Často sa nám stalo, že mal z ponoru najväčší úžitok hráč, ktorý mal práve tieto karty na ruke a o vybavenie kyslíkom či trojzubcom sa staral už menej – „odmakal“ si to vedúci ponoru. Ten totiž rozhoduje ako hlboko pôjde a koľko drahokamov ešte vytiahne. Hráč, ktorý nemá čo stratiť ho nabáda a hecuje, aby ťahal ďalej, pričom iný hráč ho prosí, aby už drahokamy neťahal. Práve táto interaktivita je tou najzábavnejšou časťou hry. Každé ďalšie vylosovanie drahokamu sprevádzali výbuchy radosti alebo škodoradosti, najmä ak už išlo o veľa. Ak by bolo možné podľa pravidiel vytvárať dohody v zmysle uplácania alebo dohody medzi hráčmi, bolo by to dokonalé. Situácie typu „Ak skončíš ponor teraz, dám ti polovicu!” by boli asi veľmi časté. Ale nič vám nebráni toto pravidlo zaviesť v rámci domácej úpravy pravidiel (house rule).

Čo sa pravidiel týka, sú v návode veľmi názorne vysvetlené, prevedú krásne celým rozložením hry a jednotlivými krokmi, ktoré hráči môžu počas ťahu vykonať. Veková hranica na krabici 8+ zodpovedá náročnosti hry. Textu v hre je minimum, čím sa stáva jazykovo nezávislou.

Hra je zábavnejšia vo väčšom počte hráčov. Pri dvoch hráčoch sa na veľkej mape lodičky nestretávajú na ponorných miestach tak často, a teda pri ponáraní chýba ten správny adrenalín, keďže rozhodnutia väčšinou ovplyvňujú len vedúceho potápača. Mohlo by to vyriešiť upravenie pravidla, pri ktorom sa hráč rozhoduje, či sa pripojí k ponoru alebo nie. Podľa pravidiel to môže urobiť hráč zo susedného políčka, pri hre dvoch hráčov by som to umožnil aj z políčka vzdialeného o dve miesta.

Spracovanie hry je na vysokej úrovni. Materiál kariet je príjemný, ilustrácie na nich sú nádherné, lodičky aj všetky komponenty dotiahnuté do detailov a truhličky sú veľmi podarené. A to všetko v praktickom zakladači, takže rozloženie a zloženie hry je veľmi rýchle. Jediná maličkosť, ktorú by som spomenul, bola farebnosť strieborného a zlatého drahokamu – sú si veľmi podobné. Nie je to však nič, čo by nevyriešilo trochu farby.

Hru odporúčam každému, kto má rád trochu adrenalínu vďaka mechanike pokúšania šťasteny s prídavkom deck-buildingu, čo umožňuje to vrtkavé šťastíčko sem tam ohýbať.

Plusy:

  • Vynikajúca atmosféra pri potápaní, interakcia medzi spoluhráčmi
  • Variabilita vďaka inak rozloženým dielikom a siedmim scenárom
  • Vizuálne spracovanie hry
  • Jednoduché pravidlá, jazykovo takmer nezávislá hra
  • Praktický zakladač

Mínusy:

  • Slabšia interaktivita pri menšom počte hráčov
  • Strieborný / zlatý drahokam

autor recenzie: PUON

Author: Roman

Spoločenské hry považuje za zmysluplný spôsob zábavy mohutného záberu pre všetky vekové kategórie a veľké dobro pre rodiny s deťmi. Je nesmierne vďačný za fungujúci zrak a sluch, ktoré mu umožňujú plnohodnotne vnímať film, hudbu, literatúru, výtvarno a HRY.

1 thought on “DEEP BLUE – honba za pokladmi v modrej hlbočine

  1. Dobrý deň, prosím vás, kde kúpim túto hru v SJ?
    vy tu máte foto palybného denníka v SJ, kde ste to kúpili?
    neviem to nikde vygoogliť. neviem ani presný nazov v SJ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *