Čo stojí za rastúcou popularitou spoločenských hier?

Jamey Stegmaier, autor obľúbenej a nádherne vypracovanej hry Scythe, je tiež majiteľom vydavateľstva Stonemeier Games a človekom, ktorý pravidelne publikuje zaujímavé postrehy o hernom dizajne na svojom Youtube kanále a živo komunikuje s ľuďmi na sociálnych sieťach či prostredníctvom blogu. Nedávno sa v jednom zo svojich článkov zamyslel nad často kladenou otázkou: Čím to je, že sa spoločenské hry stávajú čoraz populárnejšími? Prečítajte si jeho postrehy zhrnuté v niekoľkých bodoch.

💎 Myslím si, že Magic the Gathering veľmi pozitívne ovplyvnila rozvoj spoločenských hier napriek tomu, že nejde o štandardnú stolovku, ale zberateľskú kartovú hru. Jej popularita neutícha a táto hra je tu s nami už takmer tri desaťročia. Prečo sa Magic stala takou obľúbenou, to je téma sama o sebe.

💎 Funguje znásobujúci efekt medzigeneračného / rodinného hrania. Povedzme, že pred 30 rokmi sme tu mali dva milióny hráčov. Mnohí z nich hrávali stolové hry aj so svojimi deťmi, ktoré potom pravdepodobne zostali hráčmi aj v dospelosti (zároveň ich rodičia túto záľubu neopustili a hrávajú sa naďalej). Tieto deti majú neskôr svojich vlastných potomkov… a už to ide.

💎 Niekoľko kľúčových hier zožalo zhruba pred 10 rokmi rozhodujúci úspech. Mám na mysli tituly ako Osadníci z Katanu či Ticket to Ride, z ktorých sa predalo mnoho miliónov krabíc. Aj tieto čísla majú svoj znásobujúci efekt: možno ste u kamarátov či na chate hrali niektorú z týchto hier a dobre ste sa pri nej bavili, preto si ju tiež kúpite a zahráte si ju znova s inou partiou, z ktorej niektorí urobia potom to isté čo vy. A väčšina ľudí nezostane iba pri Katane – začnú vyhľadávať a skúšať aj iné moderné stolovky.

💎 Vďaka platforme Kickstarter sa šírenie spoločenských hier rozbujnelo do nových rozmerov. V roku 2018 vyzbierali stolové hry cez Kickstarter 165 miliónov dolárov. Účelom je osloviť čo najväčšie množstvo ľudí, vrátane nováčikov v tejto záľube.  Z autorského pohľadu práve Kickstarter a továrenská výroba Číny značne zmenšili bariéru, ktorá bráni ľuďom stať sa vydavateľom hier. Výsledkom je obrovské množstvo nových a úžasných hier – dnes je to oveľa viac ako včera (či minulý mesiac, rok, desaťročie). A každá nová hra má potenciál pritiahnuť nových hráčov.

💎 Kultúra hrania ako celok je v spoločnosti rozšírená a akceptovaná oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Stavím sa, že drvivé percento verejnosti pravidelne hráva nejaký druh hry, či už ide o skutočný šport, hry na mobile, videohry na konzolách a počítačoch, obľúbené escape rooms alebo spoločenské stolové hry. Dnešný svet je plný hier a myslím, že každý typ hry otvára bránu k iným druhom hier.

💎 Sociálne siete ohromne uľahčili vzájomné zdieľanie a diskutovanie o hrách. Toto sa samozrejme týka akejkoľvek oblasti, ale myslím, že sociálne siete a médiá ovplyvnili záľuby ľudí obzvlášť výrazným spôsobom. Predstavte si, čo by ste museli urobiť tak pred 25 rokmi, aby ste našli a skontaktovali sa s ľuďmi rovnakých záujmov. A teraz si to porovnajte s tým, aké ľahké to máte dnes.

💎 Veľmi veľkú časť našich životov trávime dívaním sa do obrazoviek a displejov a spoločenské hry nám poskytujú osviežujúci úkryt, kde si môžeme od nich oddýchnuť. Ako som naznačil v predošlých dvoch bodoch, cez monitory sa dostávame k úžasnému obsahu. O to viac je však fajn, keď máme dôvod na chvíľu ich vypnúť, či už pri sólo alebo spoločnom hraní.

💎 Obchody s hrami, herne a herné kaviarne vytvárajú, podporujú a udržujú hernú komunitu.

💎 V dnešnej dobe je oveľa jednoduchšie ako kedysi nevychádzať z domu, ak nechcete. Je to aj vďaka službám, ktoré prichádzajú k vám namiesto toho, aby ste vy museli ísť za nimi (Amazon, Netflix a pod.). Kultúrne či spoločensky to možno nie je dobrá vec, ale znamená to tiež, že ľudia častejšie vyhľadávajú činnosti, ktoré by mohli robiť v domácom prostredí a spoločenské hry sú jednou z nich. S týmto súvisí aj ďalší aspekt – stolovky poskytujú introvertom ako som ja neuveriteľný priestor na zmysluplné a plnohodnotné trávenie času s inými ľuďmi.

V mojich postrehoch sa určite nájdu mnohé zovšeobecnenia, no dúfam že aj zrnká pravdy. Tu je ešte zopár vecí, čo ľudia pridali vo svojich komentároch k článku: kvalitné módy pre sólo hranie, zlepšenie vypracovania hier (ilustrácie, grafický dizajn), algoritmy odporúčajúce zákazníkom e-shopov podobné produkty, množstvo nových party hier, využívanie a rozširovanie overených značiek (Hviezdne vojny, Hra o tróny).

Zdroj: Stonemeiergames.com
Foto: BoardgameShot

Share:

Author: Roman

Spoločenské hry považuje za zmysluplný spôsob zábavy mohutného záberu pre všetky vekové kategórie a veľké dobro pre rodiny s deťmi. Je nesmierne vďačný za fungujúci zrak a sluch, ktoré mu umožňujú plnohodnotne vnímať film, hudbu, literatúru, výtvarno a HRY.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *