Hra roku 2018 tímu ASH

Rok 2018 sa blíži do finále a my by sme sa s vami chceli podeliť o to, čo sme si zahrali. Nebudeme rozdávať žiadne ocenenia, len vám prezradíme, aké hry sme sa počas roka hrali najčastejšie a ktoré nás najviac potešili. Nájdete medzi nimi staršie tituly, ale aj novinky a niektorí z vás možno inšpiráciu.

Janka

Do môjho osobného výberu sa dostali dve hry, obe od vydavateľstva Blackfire. Hra Diabolský profesor a Citadela času ma fascinovala najmä tým, že ako jediná kooperatívka nás nemilosrdne vytrestala hneď niekoľkými prehrami za sebou a donútila nás viac ako ktorákoľvek iná hra dôkladne zvažovať každú vykonanú akciu. Jediná chyba vás môže pripraviť o víťazstvo.

Avšak titul top hra roku 2018 si u mňa právom zaslúžila hra Dice Forge. Jedinečný spôsob ovplyvňovania hodnôt hracích kociek hráča prostredníctvom vymieňania stien kociek poskytuje široké možnosti na taktizovanie a robí hru zaujímavejšou. Oceňujem tiež relatívne malé množstvo herných kôl, počas ktorých hráč musí šikovne voliť medzi zvyšovaním hodnôt na kockách a získavaním kariet s výhodami. Dice Forge je skrátka svižná, ľahko pochopiteľná hra, ktorá sa len tak ľahko nezunuje.


Wlk

Image result for legendary alien

Mojou najhranejšou hrou za tento ako aj posledný rok (prakticky všetky roky od jej vydania) je určite Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game. Považujem ju zatiaľ za najlepšiu tematickú deckbuildingovú hru. Nedávno síce vyšla aj Legendary Encounters: X-Files, ktorá je tiež výborná, ale o nej niekedy inokedy. Na Alienovi sa mi páči držanie sa témy, no predovšetkým je to princíp hry, ktorý zostáva verný atmosfére filmu – v základnej hre sú prvé 4 filmy zo série Alien a v rožšírení hry sú ďalšie dva príbehy z kníh. Pri hraní má človek naozaj pocit akoby bol súčasťou príbehu. Dej sa posúva, hra je čím ďalej tým ťažšia až nakoniec stretávate “bossa” pri ktorom sa vám i to najmenšie zaváhanie kruto vypomstí. Atmosféra zhustne do takej miery, že pri nečakanom stretnutí s “facehuggerom” zažijete skutočný úľak a okamžite sa uisťujete, či máte na to, aby ste stretnutie s ním prežili.  Pre milovníkov Aliena je táto hra jednoducho nutnosť. Je chytľavá, atmosferická a hrať sa ju naučíte za sedem a pol minúty. Ak ste ju ešte neskúsili a máte záujem, som vám kedykoľvek k dispozícii 🙂


Roman

Azul – držiteľka ocenenia Hra roku 2018 (Spiel des Jahres), davmi ospevovaná, internetom omieľaná, milá a prístupná krásavica. Vrecúško plné lesknúcich sa vzorovaných dielikov, okrúhle “podpivníky” predstavujúce výklady keramických dielní, veselé farby a uhladený dizajn. Na tom všetkom tenučká vrstva témy, ktorá udáva tejto abstraktnej hre charakteristický tón a robí ju tak esteticky príťažlivou. V auguste som ju vzal na rodinnú chalupu a všetky ostatné hry potom už zostali v aute (okrem svižnej kartovky The Mind). Každý večer si štyria dospelí položili pred seba hracie podložky a sústredene “kachličkovali” steny portugalského paláca akoby to mala byť ich vlastná kúpeľňa. Keď nám manželky po pár hodinách zaželali dobrú noc, ostávali sme pod nočným svetlom pri pive a tyčinkách sedieť dvaja – odhodlaní na duel. V neskorších fázach dokáže hra pekne zovrieť svoje objatie: okolnosti a súperi vás nútia brať si z ponuky nepotrebné kachličky, tie vám padajú na podlahu a črepinatý odpad uberá body proti vašej vôli. Nevyhral som ani jednu hru, no zakaždým som to chcel skúsiť znova. Vyžmýkali sme vtedy Azul čo to dalo a veľmi rád si ju zas niekedy rozložím na stôl.


Adrias

Musím priznať, že k novinkám som začal byť veľmi skeptický. Trh je už presýtený, väčšina (aj skvelých) hier sa ani nedostane do povedomia a aj preto som sa rozhodol hrať viac “overené veci”. Root je ale naozaj veľkou novinkou, ktorá hneď po zahraní zasiahla každého hráča a očarovala okoloidúcich svojou dravosťou a nevraživosťou skrývajúcou sa za nevinnú tvár lesných zvieratiek. Asymetria jednotlivých zúčastnených spolu s politicko-strategickou dokrútkou dáva hre šmrnc, ktorý sa pri väčšine titulov ťažko hľadá. Root je samozrejme veľmi špecifický a určite nebude každému pripadať ako top hra. Ale čo je to vlastne “top hra”? Pre mňa hra plná zábavy, zaujímavej témy, kompetitívnosti medzi hráčmi, no hlavne hrateľnosti, ktorá je pri tejto lesnej telenovele naozaj vysoká. Každá z niekoľkých partičiek, čo som si zahral, bola úplne iná. Dopomáha k tomu rôznorodosť každého druhu, ďalšie dva druhy pridané z rozšírenia hry, náhodne rozdelené karty ako aj beťár Vagabund, ktorý mení situáciu každým kolom. Všetko toto robí hru obľúbenou v celosvetovej komunite a vždy keď niekto navrhne, či si ideme zahrať Root, nájde sa len málo tých, ktorí váhajú.


Lipo

Meč a mágia, figúrky a kooperatívny spôsob hry. Tieto elementy v hrách vždy uvítam a Descent ich pekne skombinoval. Hra ponúka veľkú kampaň pri ktorej strávite množstvo hodín, a nudiť sa nebudete. Na vašej ceste budete so spolubojovníkmi čeliť mnohým súperom a voľbám, ktoré ovplyvnia váš postup v príbehu. Na klasické RPG ako napr. Dračí Doupě to síce nemá, ale aspoň sa k nemu približuje a postačí to na to, aby ste si užili relax a zábavu s priateľmi. Postavy sú dostatočne zaujímavé a verné svojim úlohám. Poteší aj množstvo rozšírení s novými potvorami či výpravami ako aj aplikácia, ktorá prevezme rolu “Overlorda”. Vďaka nej už nemusíte sledovať každý detail, čo vám celkovo uľahčí hru po tom, ako sa s ňou trochu zoznámite. Descent vyžaduje síce viac času než iné hry, ale odmení sa vám novými  dobrodružstvami, na ktoré budete radi spomínať.


Bresto

Rozhodoval som sa medzi Clans of Caledonia a Spirit Island. Dlho vyhrával u mňa Spirit Island, ktorý ponúka veľmi zaujímavú asymetriu a mnoho zaujímavých scenárov na kooperatívne hranie. Klany Kaledónie na druhej strane nie je kooperatívka a pôsobí skôr ako štandardné euro. Sviežim spôsobom však v sebe kombinuje kontrolu územia (area control) s ekonomickými prvkami typickými pre hry typu euro. Takže poďme v krátkosti na popis hry Clans of Caledonia, ktorú vyberám ako najlepšiu hru, čo som zatiaľ v tomto roku hral. Jej vydanie bolo podporené cez Kickstarter a od momentu, kedy sa ľuďom dostala do rúk, stúpa na rebríčku BoardGameGeek-u nezadržateľným tempom (aktuálne 36. najlepšia stratégia). V hre hráme za jeden z klanov v Škótsku, ktorých je dokopy deväť. Každý klan má inú špeciálnu vlastnosť. Náhodne sa losujú aj bodovacie podmienky pre 5 hracích kôl a variabilitu podporuje hrací plán, ktorý má až štyri obojstranné časti. Pri menšom počte hráčov sa hrací plán zmenšuje, čo zaručí veľkú interakciu na mape. Hra ponúka veľmi rýchle striedanie ťahov, takže vás udrží v napätí. Získavanie bodov je možné z plnenia kontraktov ako aj pomocou variabilných bodovačiek na konci každého kola. Vzhľadom na zvolenú stratégiu viete meniť svoje zameranie v každom kole podľa toho, čo vám viac vyhovuje. Rôzne stratégie, variabilita, primeraný hrací čas, ale aj grafika a celkové prevedenie sú vlastnosti, ktoré pre mňa vyniesli túto hru na prvé miesto za rok 2018!


Mirec

Mojou najhranejšou hrou za rok 2018 je určite Terraforming Mars. Každá partia je úplne iná, kombinuje rozmanité karty s hracou doskou, s asymetriou korporácií, ktorými začínate a všetko to do seba krásne zapadá. Na konci hry si poviete, že toho viete o vesmíre a blízkej budúcnosti zas trochu viac a chcete jednoducho začať znova. Nenechajte sa odradiť témou – respektíve nenechajte odradiť naše nežnejšie pohlavie – po tom, čo sa prehryzú cez úvodný odpor, zvyknú túto hru milovať.  A čo je podstatné, hra funguje ako naolejovaný stroj rovnako dobre vo dvojici, ako aj vo štvorici. K hre už dnes existujú štyri rozšírenia. Hellas a Elysium sú nové časti Marsu, ktoré môžete objavovať s úplne novými titulmi a súťažami. Venuša pridáva do hry nové zdroje – vznášadlá a karty či špecializované korporácie. Prídavok Predohra zasa vašu mašinériu naštartuje ešte predtým, než sa súboj rozbehne naplno – poskytne vám extra zdroje, pôžičku, či karty, ktoré vaša korporácia potrebuje. Najčerstvejším prírastkom sú Kolónie (november 2018), ktoré umožnia obchodovať s okolitými planétkami, vysielať tam konvoje a získavať tak to, čo najviac potrebujete. Mars v roku 2018 jednoznačne šmýkal hracie obrusy u nás doma najviac a neľutujeme. Skúste ho aj vy.


Kubo

Tento rok v tom mám jasno. Gloomhaven je s viac ako 150 hodinami hrania narvanými do 10-kilogramovej krabice absolútnym zjavom na scéne a zaslúženým lídrom prestížneho rebríčka najlepších hier na serveri BoardGameGeek. Má to jednoducho všetko, čo má skvelá hra mať. Nespočetné množstvo hrateľných postáv a nepriateľov, 95 možných scenárov a pohlcujúci príbeh na pomedzí miestneho fantasy podsvetia, kde neexistuje dobro ani zlo.

Gloomhaven je kooperatívna hra na hrdinov. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide len o ďalší “dungeon crawler”, akých je už na trhu veľa. Gloomhaven je však omnoho viac zameraný na taktický boj, ktorý je celý riadený kartami, nie kockami a štatistikami jednotlivých postáv. Boj skôr pripomína euro hru, kde si lámete hlavu nad tým, ako čo najlepšie vyriešiť situáciu pred ktorou stojíte a ako do toho všetkého čo najlepšie zapojiť aj vašich spoluhráčov. Nepriateľov, ako aj celý dej riadi hra samotná a v každom scenári máte splniť určitú vopred zadanú úlohu, čím posúvate príbeh ďalej. Týmto spôsobom odkrývate nové lokality (na “slepú” mapu lepíte nálepky!), získavate mocnejšie predmety a zvyšujete úrovne svojej postavy, čím si zároveň vylepšujete balík kariet.

Najkrajšia na hre je diverzita jednotlivých postáv a ich charakterov. V hre nenájdete žiadne klasické fantasy rasy či povolania. Isaac Childres vytvoril nový svet a každá postava je zvláštnou zmesou vlastností, na ktoré sme zvyknutí z iných hier. Kto povedal, že liečiteľ musí byť slabý na boj zblízka? Tu to absolútne neplatí. Hra vás navyše pravidelne núti poslať vaše postavy do zaslúženého dôchodku a vybrať si nejakú novú z tých, ktoré sa postupne sprístupňujú. Neskôr sa tak môže stať, že v hraní za novú postavu narazíte na tú starú a dostavia sa príjemné pocity nostalgie. Jednoducho nádhera!


Peco

The Flow of History sa objavila ako blesk z jasného neba v mojej zbierke vo februári 2018 a odvtedy je suverénne najhranejšou hrou, kdekoľvek som ju priniesol a ktokoľvek ju vyskúšal. Páčila sa doteraz všetkým až natoľko, že nikdy neostalo iba pri jednom zahraní, ako to v tomto období množstva noviniek zvyčajne býva. Flow of History je jednoduchá kartová hra, ktorá má jeden neskromný cieľ: previesť 2-5 hráčov od úsvitu ľudskej civilizácie, cez jej vrcholy a pády v priebehu vekov, až po súčasné výdobytky ľudskej vynaliezavosti, vedy, techniky a poznania. Zvyčajne si na takúto tému hráči musia rezervovať 3 až 5 hodín času a prebíjajú sa všakovakými úskaliami veľkých civilizačných hier. Flow of History prináša úplne odlišný, a pritom stále uspokojujúci zážitok – partie končia do jednej hodiny a dojmy sú také silné, že hráči majú nutkanie odohrať odvetu okamžite. Na stole sa pritom pred vami objaví minimum materiálu a príprava hry trvá extrémne krátko: 4 mince každému, náhodná vstupná technológia hráčovho prvotnopospolného kmeňa, ponuka piatich základných technológií, divov alebo vodcov a je to! Krabička hry plní skvelo funkciu zásobníka zdrojov a kariet. Karty sú rozdelené nielen podľa svojho druhu (vojenské, politické, vedecké, výrobné, divy a vodcovia), ale aj podľa veku na A-I-II-III-IV-V. Napokon tu máme ešte dve posledné karty, predstavujúce súčasný fenomén poznania Internet a samotnú Budúcnosť (Future). Kúzlo hry spočíva v jej jednoduchosti – vo svojom ťahu má hráč na výber z piatich možností: zainvestovať do karty v ponuke, ukradnúť kartu inému (samozrejme za adekvátne zdroje), priložiť obsadenú kartu z ponuky do svojej civilizácie (priestoru hráča), vyvolať akciu, alebo doplniť vzácne zdroje. V každej chvíli tak stojí hráč pred zaujímavými rozhodnutiami ako pokračovať v toku dejín, ovplyvniť vývoj svojej civilizácie alebo spomaliť rozvoj tých susedných. Prehľadná ikonografia umožňuje hrať hru bez znalosti cudzieho jazyka. Veľmi príjemným bonusom sú nádherné kovové mince zdrojov, ale aj krátke citáty slávnych osobností na spodnom okraji každej z kariet. Herný zážitok, interakcia medzi hráčmi, rozhodovacie procesy, zábava a rýchlosť odohratia každej partičky Flow of History je mix, ktorý jednoznačne predurčuje túto hru na nomináciu za hru môjho roka 2018.

Share:

Author: Lipo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *