Recenzia: NEMO’S WAR

autor: Martin Neveďal

Rok 1866 sa zapíše do pamäti všetkých ľudí vďaka jednej záhadnej udalosti. Niekoľko lodí v Európe a v Amerike sa na mori stretlo s „obrovskou vecou“, dlhou a niekedy fosforeskujúcou, omnoho väčšou a rýchlejšou než akákoľvek ryba. Ak máte radi literatúru, je vám viac ako 30, tak pri nápovede Jules Verne isto uhádnete, že úvod patrí jednému z jeho najznámejších diel – „Dvadsaťtisíc míľ pod morom“. Ak máte chuť stať sa kapitánom Nemom a vydať sa na plavbu krížom všetkými oceánmi s Nautilom, práve pre vás je určená hra NEMO’S WAR (Second Edition).

Pôvodnú edíciu hry som nehral, preto sa zameriam len na jej druhú edíciu. Hneď na začiatku treba povedať, že sa jedná o sólo hru (na krabici je uvedený počet hráčov 1-4, ale kooperatívny a semi-kooperatívny režim pre 2-4 hráčov spočíva v rozdelení kompetencií  medzi viacerých hráčov a preto tieto herné režimy boli pravdepodobne vytvorené len čisto z marketingových účelov). Hru som si však vždy užil aj vo dvojici, pričom sme so spoluhráčom konzultovali naše možnosti a plány. V hre sa stávate kapitánom Nemom a vašu posádku tvoria profesor Aronnax, Ned Land, sluha Conseil, inžinier, prvý a druhý dôstojník.

V hre budete potápať lode, zbierať poklady, vyhľadávať vedecké pokroky, alebo podporovať protiimperialistické povstania, ako aj vylepšovať svoju ponorku Nautilus. Počas plavby oceánmi budete mať možnosť stretnúť lode rôznych kategórii, pirátov, ale aj rôzne vodné monštrá.

Hra je riadená kockami a to doslova. Hádže sa v nej na všetko, a preto ak máte k dispozícii dice tower, tak ten zažije pravý „dice fest“. Pravidlá hry majú približne 30 strán, ale sú výborne spracované, obsahujú množstvo príkladov, takže preniknutie do hry nebude také zložité, ako sa to môže na prvý pohľad zdať.

AKO SA TO HRÁ

Hra ponúka hráčovi na začiatku možnosť výberu jedného zo štyroch motívov: prieskumný, vojnový, vedecký, protiimperialistický. Výber motívu ovplyvňuje jednak úvodný setup (balík kariet udalostí sa zostavuje špecificky pre každý motív), ako aj víťazné podmienky. Ak by ste neboli v priebehu hry spokojní s výberom, prípadne by sa hra začala vyvíjať odlišným spôsobom, hra vám ponúkne jednu možnosť motív zmeniť. Hráč má možnosť vybrať z ponuky troch obtiažností (Sailor, Officer, Captain).

Jednotlivé herné kolá pozostávajú z týchto krokov:

1. VYHODNOTENIE KARTY UDALOSTÍ – hráč si zoberie vrchnú kartu z balíka udalostí a vyhodnotí jej efekt, prípadne realizuje test ak ho karta obsahuje. Po vyhodnotení efektu karty presunie túto kartu do balíka úspechov alebo neúspechov (niektoré karty dovoľujú si ich ponechať a vyhodnotiť ich efekt neskôr).
  2. FÁZA UMIESTNENIA NOVÝCH LODÍ – hráč hodí určeným množstvom kociek (v závislosti na jednej z troch etáp hry) a podľa výsledku umiestni žetóny lodí do príslušných oceánov (každý oceán je očíslovaný a má k sebe pridružené moria). Rozdiel hodnôt určuje počet akčných bodov vo fáze akcií. Ak hráč hodí dvakrát rovnakú hodnotu, rozdiel je 0, akčná fáza sa nevykonáva a nastáva takzvané „LULL kolo“ (hráč má možnosť ponechať jeden akčný bod do ďalšieho kola a tak sa vyhnúť „LULL kolu“).
  3. FÁZA AKCIÍ – vo fáze akcií má hráč možnosť minúť akčné body na akcie (prípadne si môže ponechať jeden akčný bod do ďalšieho kola):
    a. Dobrodružstvo (cena 2 akčné body) – hráč si potiahne kartu z balíka dobrodružstiev a rozhodne sa, či chce podstúpiť test, ktorý karta obsahuje. V prípade úspechu si vyžrebuje odmenu zo žetónov pokladov.
    b. Útok (cena 1 akčný bod) – hráč má možnosť zvoliť z dvoch druhov útokov:
    „BOLT útok“ = ak hráč zvolí tento útok, po zamierení na konkrétnu loď (alebo žetón skrytej lode) musí hráč vždy vykonať útok. V prípade úspechu môže tento útok pokračovať na ďalšie lode s tým, že hráč posunie ukazovateľ námornej zúrivosti doprava. Hráč má tak možnosť za jeden akčný bod potopiť viacero lodí.
    „STALK útok“ = hráč získava jednorazový útok, pričom ak odhalí žetón skrytej lode, má možnosť útok prerušiť.
    c. Iniciatíva (cena 1 akčný bod) =  ak má hráč v zásobe ukazovateľ povstaní, vykoná test hodom kociek a v prípade úspechu zníži ukazovateľ námornej zúrivosti o jeden bod.
    d. Pohyb (cena 1 akčný bod) = hráč vykoná pohyb do susedného oceánu alebo pridruženého mora.
    e. Odpočinok (cena 2 akčné body / 1 akčný bod ak sa jedná o „LULL“ kolo) = hráč vykoná test hodom kociek, pri úspechu posunie ukazovateľ posádky o jeden stupeň doľava.
    f. Oprava (cena 2 akčné body / 1 akčný bod ak sa jedná o „LULL“ kolo) = hráč vykoná test hodom kociek, pri úspechu posunie ukazovateľ trupu o jeden stupeň doľava.
    g. Upgrade (cena 2 akčné body / 1 akčný bod ak sa jedná o „LULL“ kolo) =  hráč vykoná test hodom a v prípade úspechu vylepší svoj Nautilus jednou z dostupných kariet vylepšení.
    h. Hľadanie pokladu (cena 1 akčný bod) = ak je v oceáne, v ktorom sa práve nachádza Nautilus, dostupný žetón pokladu, hráč vykoná test hodom kociek a pri úspechu získava dostupný žetón drahokamu.

Hráč má všetky akcie, ako aj výsledky testov zobrazené priamo na mape:

Z popisu akcií by sa dalo usúdiť, že hra je odsúdená na výsledky hodov kockami. Čiastočne je to pravda a hadie oči (dve jednotky, v hre pomenované „totálna katastrofa“) vedia hráčovi poriadne sťažiť hru, ale hráč má možnosť pred každým hodom výsledok hodu ovplyvniť tým, že riskuje jeden z troch zdrojov – Nemo, Posádka, Trup:

Ak hráč pred hodom kockami riskne napríklad posádku, ako vidíme na obrázku, k jeho výsledku sa pripočíta +3. V prípade úspechu sa žetón vráti na  pozíciu vľavo, v prípade neúspechu sa žetón posúva vpravo. Hráč musí tieto modifikátory využívať veľmi citlivo, pretože posun sa stupnici úplne vľavo môže spôsobiť predčasný neúspech a koniec celej hry. Hráč dokáže výsledok hodu modifikovať aj minutím víťazných bodov zo získaných pokladov.

Ďalší dojem by mohol byť, že sa jedná o čistú „war game“, kde úlohou bude naháňanie a potápanie všetkého, čo v oceánoch stretnete. To nie je pravda a táto stratégia vedie zvyčajne k rýchlemu a neúspešnému koncu. Hráč musí sledovať stupnicu námornej zúrivosti (niektoré potopené lode posúvajú žetón na tejto stupnici, prípadne aj neúspešný útok posúva žetón námornej zúrivosti), ktorá má špecifické body podľa zvoleného motívu a prekročenie vyznačených bodov automaticky nasadí do hry vylepšené lode. V priebehu hry sa vodné plochy plnia spočiatku nebojovými loďami, ale v okamihu keď nie je možné umiestniť novú nebojovú loď, hráč namiesto pridania lode otáča žetóny na druhú stranu, kde sa nachádza vojnová loď, pričom jej potopenie je výrazne náročnejšie. Tento herný mechanizmus núti citlivo zvážiť každý útok a demonštruje, že prílišná aktivita by pravdepodobne viedla imperialistické mocnosti k vylepšovaniu svojich lodí a úspech Nautilu by bol výrazne ohrozený. Naopak pri príliš defenzívnom štýle hry sa oceány rýchlo zaplnia veľkým množstvom lodí a to väčšinou tiež nevedie k úspechu.

Herné kolá sa opakujú až kým sa vo fáze vyhodnotenia udalostí neobjaví karta Finále. Hra končí predčasne, ak sa hráč dostane na stupnici námornej zúrivosti na špecifickú úroveň v závislosti na hernom motíve, je nútený posunúť ukazovateľ niektorého zo zdrojov (Nemo, Posádka, Trup) úplne vpravo, alebo ak už nie je možné pridať do niektorého políčka na mape ďalšiu vojnovú loď. Ak sa hra skončí vyhodnotením finálnej karty (hra ich obsahuje viacero, z ktorých si hráč vylosuje jednu a tú vloží do balíka udalostí), po jej vyhodnotení hráč oboduje potopené lode, úspešne zdolané karty dobrodružstva, získané poklady, protiimperialistické povstania, vedecké objavy a divy. Hráč môže získať pozitívne aj negatívne body ak mu prežije posádka, prípadne v akom stave sa nachádza Nautilus na konci hry. Výsledný súčet bodov určuje hráčov výsledok:

ZÁVER:

Pri hraní tejto hry budete mať pocit “sandboxového” hrania, pričom pri pohľade na mapu nevidíte ideálny ďalší ťah ani vás hra nenúti konkrétny ťah zahrať, ale je len na vás ako sa rozhodnete. Ja v tom vidím pozitívum, každá hra vytvára nový príbeh a vy tak máte možnosť zažiť dobrodružstvá kapitána Nema vždy inak.  Grafická a produkčná stránka je vynikajúca (pracovať so žetónmi lodí je radosť sama o sebe). Všetky dôležité pravidlá sú vyznačené na krásnej mape a po pár hrách siahnete po pravidlách len ojedinele.

Nemo’s War (Second Edition) nie je hra, ktorú by som chcel hrať každý deň, ale ak sa na poslednú chvíľu zruší herný večer (otcovia detí vedia, o čom píšem) tak v tejto hre nájdete ideálnu alternatívu ako stráviť večer s nejakou stolovou hrou, pričom náročnosť pravidiel hry vás nenúti znova zdĺhavo študovať rozsiahle pravidlá. Ak máte radi sólo hry, odporúčam vyskúšať!

PLUSY:

• sandboxová hra zo sveta Jules Verna
  • grafická a produkčná kvalita