ARCHITEKTI vs. PALADÍNOVIA

Žijeme v zlatom veku – na pulty obchodov sa pravidelne dostávajú krásne hry a navyše v našich jazykoch! Mladučké vydavateľstvo TLAMA Games nedávno prispelo dvoma žeravými uhlíkmi a preložilo do češtiny hru Architekti Západného kráľovstva a tiež jej mladšiu sestru, hru Paladínovia Západného kráľovstva. Pozrime sa teda v čom sa tieto vynikajúce tituly podobajú a líšia.

Tieto hry nás zavedú do obdobia rokov 850 až 900, niekam na územie západného Francúzska ovládaného germánskymi Frankami a nazývaného v tom čase „Kráľovstvo západných Frankov“. Obe hry majú svoj špecifický dizajn, ktorý sa však nemusí každému páčiť. V prípade Architektov vás čaká budovanie veľkolepej katedrály a v prípade paladínov stavba pevnosti a jej opevnenia. V skutočnosti však dostanete výrazne hlbší herný zážitok, ktorého základom je “worker placement” – mechanizmus ukladania figúrok na hrací plán za účelom získavania rôznych akcií či zdrojov.

Architekti Západného kráľovstva

Každého hráča poteší, že hneď na začiatku má k dispozícii 20 pracovníkov a netrpí nedostatkom pracovnej sily. Môže sa teda v plnej sile vrhnúť do akcie, kde bude okrem budovania katedrály získavať aj zdroje, budovať menšie stavby a najmä kolísať na pomyselnej hranici medzi poctivosťou a šikmou plochou.

Svojich pracovníkov môžete opakovane posielať na tie isté políčka, čím budete násobiť svoje príjmy a to vám umožní byť efektívnejšími pri stavbe. Na druhej strane vyvoláva takéto hromadenie pracovníkov situácie, kedy protihráči využívajú možnosť zajatia cudzích figúrok. Zajatí ľudkovia sú posadení do žalára a protihráč za nich získava určený finančný obnos. Hráč, ktorý takto stratí svojich pracovníkov, si bude musieť siahnuť hlbšie do vrecka, aby ich mohol oslobodiť a znova vyslať do roboty. V hre je tiež možné najímať nových učňov, platiť dane, či navštíviť čierny trh, ak je vaša poctivosť na dostatočne nízkej úrovni. Kto však rieši veci na čierno, tomu nie je v tej chvíli dovolené zúčastňovať na stavbe katedrály.

Hra je svižná dokonca aj vo vyššom počte hráčov a je časovo nenáročná. Prináša veľmi príjemnú zmes náhody, taktizovania a interakcie. Svojou obtiažnosťou sa Architekti nachádzajú niekde na úrovni pre mierne pokročilých, považujem ju preto za vhodnú takmer pre každého.

Paladínovia Západného kráľovstva

Paladínovia sú oproti Architektom herne výrazne iným titulom a ponúkajú tak odlišný zážitok. V tejto hre je potrebné dostatočne plánovať. Hráč si vyberá z kariet paladínov na ruke, jedného vyloží pred seba a získa vďaka nemu daný počet pracovníkov. Druhú kartu vráti na spodok doberacieho balíčka a tretiu kartu odloží do odhadzovacieho balíčka. Hráč si teda musí vopred premyslieť svoj postup, celá hra sa totiž hrá len na 7 kôl. Niekde v strede hry vznikne situácia, kedy sa mu niektorý z paladínov do ruky už nedostane. Ďalších pracovníkov získa hráč výberom karty z krčmy, čo sa opakuje v každom kole.

V Paladínoch existuje spoločná ponuka, kde sa každé kolo odkrývajú karty s novými možnosťami zisku bodov (karty priazne a karty kráľovských rozkazov). Tiež je tam neustále sa obnovujúca ponuka kariet mešťanov a cudzincov, ktorých môžete využiť pri kombinovaní akcií a získavaní vplyvu, čiže víťazných bodov. Veľkým rozdielom je, že každý hráč má vlastnú dosku, na ktorej sa mu vlastne odohráva celá partia – je to miesto, kde si cez pracovníkov môže aktivovať rôzne efekty, ktoré mu sprístupňujú stále väčšie a väčšie možnosti a zároveň mu pomaličky zbierajú body. Na svojej hracej doske hráč nájde základnú ponuku akcií, ktorá sa aktivuje len v prípade položenia presne troch pracovníkov a ďalšie tri miesta, ktoré dávajú hráčovi k dispozícii dielne, pevnosti a mníchov. Niečo z toho vám uľahčuje spúšťanie akcií, iné vám zas umožňuje plniť hlavné ciele hry a niečo vám poskytuje jednorazové bonusy a samozrejme zvyšuje vlastnosti (víťazné body).

V hre sa tiež vyskytujú karty dlhov, intríg a podozrení. Najmä karty podozrenia prinášajú určitý stupeň náhody, ktorý pri takomto type hry môže zastaviť, čo ste si rozbehli. Karty podozrenia získavate za univerzálnych pracovníkov, tzv. zločincov, ktorí vyvolávajú podozrenie, čo je treba občas skryť za nenápadný úplatok a keď ani to nepomôže, očakávajte inkvizíciu. V hre je všetko nadmieru prepojené a preto môže malá zmena na jednom mieste spustiť sled udalostí na mieste inom.

O paletu možností tu nie je núdza, je to doslovný “point šalát” s vysokou mierou plánovania, náchylný na syndróm “analysis paralysis” , čo je citeľné najmä pri hraní vo viac ako dvoch hráčoch. Na druhú stranu sa Paladínovia javia ako ideálna hra pre dvojicu hráčov, ak vám neprekáža takmer nulová interakcia. Len občas sa môže prihodiť, že niekomu vyfúknete mešťana či cudzinca zo spoločnej ponuky, inak sa stretnete až pri spočítavaní bodov. Viacmenej sólo hra, ktorú si môžu spolu zahrať až štyria ľudia.

Záverečné zhrnutie

ARCHITEKTI                              

  • nižšia obtiažnosť
  • vhodná aj pre začiatočníkov
  • svižná rodinná hra
  • interakcia medzi hráčmi
  • škodenie
  • jedinečnosť používania pracovníkov
  • vhodné pre 3 a viac hráčov
  • časovo menej náročné

PALADÍNOVIA

  • vyššia obtiažnosť
  • skôr pre fajnšmekrov
  • point šalát
  • nábeh na rozhodovaciu paralýzu
  • veľa plánovania pri nulovej interakcii
  • budovanie zložitého motora
  • vhodné pre dvoch hráčov
  • časovo náročnejšie

Tieto dve hry-sestry sa navzájom líšia dostatočne na to, aby priniesli rôzne zážitky pre rôznych ľudí. A to je dobre. Každý si tu dokáže nájsť to svoje a myslím, že nemálo hráčov ocení oboje tituly. Prišiel čas objavovať krásy a zákutia Západného kráľovstva!

autor článku: ICEBEAR
foto: Boardgamegeek, Kubrt vs Deskovky

Share:

Author: Roman

Spoločenské hry považuje za zmysluplný spôsob zábavy mohutného záberu pre všetky vekové kategórie a veľké dobro pre rodiny s deťmi. Je nesmierne vďačný za fungujúci zrak a sluch, ktoré mu umožňujú plnohodnotne vnímať film, hudbu, literatúru, výtvarno a HRY.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *