Uprostred chladivého novembra sa na nás rúti dlhoočakávané pokračovanie zo série tzv. „Race to …“ hier, ktoré sa nám predstaví už o chvíľu vo svojej kampani na platforme Kickstarter! Nazrieť pod pokrievku pripravovanej pochúťky môžete zatiaľ práve TU.
Kampaň sa spustí 18. novembra 2019 a ponúkne pohľad na nemeckú vojenskú operáciu Barbarossa, ktorá sa uskutočnila počas 2. svetovej vojny v roku 1941. Cena hry je stanovená na príjemných a veľmi výhodných 60 libier (oproti bežnej cene 100 libier). Som zvedavý, ako formou bude kampaň vedená a čo všetko nám titul ponúkne. Rád by som vám však už teraz priblížil princípy hry, v ktorých sa rýchlo zorientujú tí z vás, čo poznajú predošlú hru 1944: Race to the Rhine. Pri porovnávaní týchto dvoch titulov sú zrejmé aj rozdiely a vylepšenia, ktoré novinka prinesie.
Hru vydajú pod hlavičkou známeho herného štúdia PHALANAX GAMES, a zavedie nás do roku 1941, kedy sa odohrala jedna z najrozsiahlejších vojenských operácií tej doby – Operácia Barbarossa. Je to jeden z veľkých míľnikov 2. svetovej vojny, kedy došlo k porušenie zdanlivej mierovej dohody medzi Nemeckou ríšou a Sovietskym zväzom. Už o niekoľko mesiacov po spustení operácie Barbarossa má však nemecká vojenská mašinéria zakúsiť trpkú chuť porážky, beznádeje a krutosť ruskej zimy.
Počas konfliktu sa stretli dve úplne protichodné ideológie, ktoré počas vojny používali značne odlišné spôsoby vedenia vojny. Obe strany používali inú vojenskú techniku, rozdielne metódy velenia a zásobovania. Nemecká ríša bola síce na vrchole svojich vojenských síl, ale zároveň začala trpieť na nedostatok zásob, materiálu a zdrojov, ktoré boli nevyhnuté pre udržanie vojenského kolosu v pohybe. Na druhej strane Sovietsky zväz bol v tej dobe po všetkých stránkach výrazne zaostalejší, či už šlo o vybavenosť armád, techniku, skúsenosti v oblasti velenia a taktiky a tiež celkové ich zásobovanie bolo v tom čase značne dezorganizované. Toto všetko prispelo k situácii, ktorá vyvrcholila spustením operácie Barbarossa dňa 22. júna 1941. Nemecká ríša mnohé informácie podcenila a predpokladalo sa, že tento útok skončí po pár týždňoch veľkým úspechom a kolapsom Sovietskeho zväzu. Realitou však bol pravý opak – s postupom nemeckých vojsk rástla aj sila odporu, zvyšovala sa organizovanosť sovietskych armád a najmä sa začalo zhoršovať počasie, vďaka čomu hlavne nemeckej armáde výrazne klesla bojaschopnosť. Armády Sovietskeho zväzu boli výrazne efektívnejšie a pripravenejšie na boje v krutej zime a preto sa im začalo dariť v kladení odporu až do tej miery, že nakoniec nemecký postup takmer zastavili. Bude len na vás, či sa vám podarí počas hry prepísať históriu a dosiahnuť vytýčený cieľ.
1941: Race to Moscow bude hrou pre 1 až 3 hráčov (toto sa môže zmeniť, uvádajú totiž 3 a pol hráča), ktorú dokážete odohrať v priebehu 90 až 120 minút. Je vhodná pre hráčov starších 14 rokov. Hráči reprezentujú tri armádne skupiny: Sever, Stred a Juh. Tentokrát však nie sú od seba navzájom prísne oddelení, ako to bolo pri 1944 na Rýne. Spoločným cieľom hráčov je obsadenie Moskvy, pričom armádna skupina Sever môže vyhrať aj obsadením Leningradu a skupina Juh obsadením Rostowa. Prvotné rozkazy uvádzajú, že skupina Sever oslobodí územie Lotyšska a Estónska, skupina Juh obsadí Odessu a Nowogrod, zatiaľ čo armádna skupina Stred bude smerovať priamo na Moskvu.
Každý hráč velí skupine o sile 3 až 4 armád, ktoré sú rozdelené na mechanizované armády (obsahujú tankové jednotky) a tradičné pešie armády. Mechanizované armády sú veľmi podobné tým spojeneckým, ktoré poznáte z predošlej hry a opäť platí, že ak spotrebujete jedno palivo, môže sa mechanizovaná armáda presunúť až o 3 polia. Na rozdiel od mechanizovaných armád sa pešie armády môžu pohybovať iba o 1 pole, ale zase existuje možnosť nariadenia núteného pochodu na úkor spotreby jedného jedla/potraviny, čo znamená presun o 1 pole. Je to historický fakt, pretože väčšina nemeckých jednotiek pozostávala z pechoty, nákladných automobilov a konských záprahov (bolo ich najviac, ale boli pomalšie). Na druhú stranu mechanizované jednotky boli výrazne rýchlejšie. Hráči musia teraz o týchto zmenách starostlivo premýšľať, pretože sú nútení uplatňovať úplne novú taktiku boja. Boje v Sovietskom zväze v 1941 budú veru iné, ako tie na severe Francúzska v 1944.
Ďalším rozdielom oproti prvotine sú zásoby a zásobovanie. Každá armáda začína naplnená zásobami. Armádna skupina Juh má navyše možnosť získať zásobovaciu základňu v Rumunsku. Neexistujú tu žiadne obmedzenia jednotlivých druhov zásob v armáde, zostáva len limit celkového počtu na armádu v hodnote 6. Problémy okolo zásobovania nastanú až v neskoršej fáze operácie Barbarossa, pretože nemecká armáda nemá k dispozícii žiadnu zásobovaciu základňu v teréne. Tak ako aj v predošlej hre, bude mať armádna skupina Juh k dispozícii prístavy v Baltskom alebo Čiernom mori (obdoba Bradleyho možností v 1944 na Rýne). Skupina Sever bude mať zase k dispozícii flotilu, ktorá môže efektívne blokovať prísun zásob a jednotiek do Leningradu. Okrem nákladných automobilov budete môcť prepravovať zásoby aj po železnici, ktorá je efektívnejšia. Nákladné automobily môžu prepravovať len 4 kusy zásob, zatiaľ čo železničná doprava je schopná prepraviť až 6 kusov zásob. Pre hráčov je počet nákladných automobilov značne obmedzený a preto sa musia zameriavať na prestavbu miest na železničné uzly.
Ďalšou novinkou je, že velitelia skupín nemajú žiadne špeciálne schopnosti. Namiesto toho si môžu hráči vybrať špeciálnu kartu z ponuky kariet a použiť ju okamžite alebo neskôr v hre. V každej hre je teda väčšia flexibilita a rozmanitosť. Po logistickej fáze si môžete vybrať ďalšiu kartu. Karty sú veľmi silné: poskytujú extra muníciu, palivo, jedlo, dodávku zásob, stavbu železničného uzla, zvýšenie prepravnej kapacity a podobne.
Prvou úlohou armádnych skupín je teda poraziť početnejšieho nepriateľa a v niektorých prípadoch aj silné sovietske jednotky na hraniciach. Ak to situácia dovolí, je veľmi efektívne využívať taktiku obkľúčenia. Je to veľmi zaujímavá zmena pravidiel a vychádza z reálií tejto operácie . Obkľúčené sovietske sily sa totiž okamžite vzdajú. Každý takto získaný sovietsky žetón odoberie jednu sovietsku kartu z bojového balíčka. Opäť platí, že ak žiadna z armádnych skupín nedosiahne svoj cieľ, hráči na konci hry spočítajú získané karty trofejí, aby určili víťaza.
Vyhrať bitku bude oveľa zložitejšie, hráči musia taktizovať a hľadať spôsob, ako sa dostať sovietskym jednotkám za chrbát. V hre bude bojový balíček zložený z dvoch častí. Prvá časť obsahuje silnejšie sovietske jednotky, ktoré budú náročné na prekonanie v priamom súboji. Druhá časť sa do hry dostane, až keď sa minie tá prvá, v nej sa potom nachádzajú o niečo slabšie jednotky.
Mnoho miest viditeľných na mape je označených medailami, ktoré reprezentujú víťazné body na konci hry za takto obsadené mestá. Sovietske územie je plné rozľahlých oblastí, v ktorých sa neustále mení situácia. V hre sa to odzrkadľuje tak, že každý hráč má k dispozícii špeciálne karty. Tieto karty mu umožňujú využiť partizánov na zničenie železničnej trate, zlé počasie či sovietske bahno, ktoré zabraňuje postupu motorizovaných jednotiek alebo sovietske bombardéry. Niektoré karty dokonca umožňujú hráčom presunúť medailu na iné miesto na mape. Máme tu vyššiu mieru interakcie, škodenia, ale v podstate to iba vyplývalo z aktuálneho diania a hra nám týmto spôsobom popisuje mnohé z nástrah, ktorým museli bojové jednotky reálne čeliť. Často sa menila dôležitosť miest podľa toho, ako sa vyvíjali boje a ako sa posúvala bojová línia a preto aj v hre nie je nič stabilné.
Hráčov čaká veľa strategických rozhodnutí a možnosť zažiť kus veľkej histórie. Slabšie sovietske jednotky musia byť rozprášené, silnejšie obkľúčené a potom sa môžete pokúsiť dosiahnuť svoj cieľ a konečné víťazstvo. Nebude to ľahké, pretože stále budú prichádzať nové sovietske jednotky. Vaše boje aj zásobovanie budú vyžadovať stále viac a viac času. Veľa šťastia a úspechov, hráči!
autor článku: ICEBEAR